Fandom

Elder Scrolls Wiki

Wieże

12 425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Wieże (ang. The Towers) – są to różne struktury, zarówno naturalne jak i sztuczne, znajdujące się na całym Nirn. Dzięki temu, że istnieją, Mundus jest ustabilizowany; podtrzymują one bariery między światem śmiertelnym a Otchłanią.[1] Każda Wieża posiada swój kamień, będący jej sercem i nadającym jej stabilność oraz moc. Jeśli kamień zostanie zniszczony lub usunięty z Wieży, Wieża staje się nieczynna lub zdezaktywowana. Jeżeli wszystkie istniejące Wieże upadną, sam Mundus przestanie istnieć.[2]

Koncept Wież skupia się na metafizycznych kwestiach stworzenia Mundus. Pochodzi on głównie z serii tekstów znanych jako Nu-Mantia Intercept, napisanych przez Michaela Kirkbride, teraz byłego pisarza i projektanta w Bethesda Softworks. Nie jest to oficjalny kanon, chociaż wielu fanów The Elder Scrolls uznaje to za kanon. W wyżej wymienionych tekstach tajemnicza postać Nu-Hatta zwraca się w liście do Kanclerza Ocato i Rady Cesarstwa przestrzegając ich przed faktem osłabnięcia barier między Mundus a Otchłanią. List ten zwiastuje wydarzenia The Elder Scrolls IV: Oblivion, kiedy Mehrunes Dagon przeprowadził inwazję na Tamriel, a także wyjaśnia stworzenie oraz cel istnienia Adamantytowej Wieży.

Stworzenie Mundus Edytuj

Aby w pełni zrozumieć, czym są Wieże, trzeba zacząć od ich powstania. Gdy powstał Mundus, kilku Et'Ada było niezadowolonych z wyniku tworzenia przez nich świata śmiertelnego. Jednym z najważniejszych z nich był Magnus, bóg magii i architekt Mundus.[3][4] Wydarł dziurę do Aetherius w Otchłani i odszedł; dziura ta jest słońcem. Niedługo po nim wiele innych Et'Ada podążyło za nim, wydzierając mniejsze dziury w niebie, czyli gwiazdy.[5][6]

Konwencja Edytuj

Po odejściu Et'Ada, Akatosh (Auri-El) powrócił do Mundus i zorganizował spotkanie pozostałych w nim Aedr poza czasem Aurbis, czyli czasem całego świata.[3] Celem tego spotkania, znanego jako Konwencja, było podjęcie decyzji o ukaraniu Lorkhana za jego rolę w tworzeniu Mundus.[3][7]

Okręt Akatosha, gdy ten wrócił do Mundus, osiadł w Nirn i stał się Adamantytową Wieżą, znaną też jako Ada-mantia lub Wieża-Ur. W tej pierwszej Wieży miała miejsce Konwencja.

Zerowy Kamień Edytuj

Gdy stworzono Ada-mantię, jej kamieniem była sama Konwencja. Ten kamień, czyli Zerowy Kamień, stał się podstawą dla każdego kamienia, który powstał później.[2] Kamienie to magiczne lub fizyczne rzeczy pozwalające Wieży skupić swą energię, by formować magię Tworzenia. Kamienie są nasycone magią stworzenia pochodzącą prosto z Aetherius, chociaż kamienie często były brane z Otchłani i przeszczepiane do Wież, gdyż jest to znacznie łatwiejsze niż próbowanie dostać się do Aetherius.

Serce Lorkhana Edytuj

Decyzją podjętą na Konwencji było oddzielenie Lorkhana od jego boskiego serca jako kara za rolę, jaką odegrał w stworzeniu Mundus. Oszukał on Et'Ada, nakłaniając je do stworzenia świata śmiertelników podczas gdy nie były one świadome, że stracą część swej mocy. Trinimac wyrwał serce Lorkhanowi, a Auri-El przymocował je do strzały i wystrzelił ją w morze, gdzie potem powstała Czerwona Góra.[8]

Czerwona Góra stała się drugą Wieżą i jej kamieniem stało się Serce Lorkhana, znane też jako Pierwszy Kamień. Serce Lorkhana nadało Mundus specjalny rodzaj boskości i pozwoliło pozostałym w nim Et'Ada na opuszczenie go bez niszczenia tego świata. Zerowy Kamień nadawał natomiast liniowość istnienia Mundus.[1] Et'Ada, które pozostały wciąż w świecie śmiertelnym albo zmarły, albo zdegenerowały do Ehlnofey, przodków ludzi i merów.[9]

Każda Wieża posiada jeden z tych skupiających kamieni, który zapewnia jej stabilność i moc. Jeśli kamień zostanie usunięty z Wieży lub powiązanie między nim a Wieżą jest przerwane, Wieża zostaje zdezaktywowana.

Aldmerski rozłam Edytuj

Według aldmerskich wierzeń, najpotężniejszymi z pomniejszych istot żyjących w czasie Konwencji byli Aldmerzy. Byli świadkami opuszczenia Mundus przez Auri-Ela, ich główne bóstwo, i chcieli podążyć za nim. Usiłowali imitować dwie już istniejące Wieże budując kilka własnych, aby uzyskać boski status.

Wraz z upływem czasu Aldmerzy zaczęli dzielić się na różne kulturowo grupy, które z kolei dały początek różnym rasom Merów, takim jak Altmer, Dwemer, Chimer i Ayleid. Każda rasa próbowała uzyskać boskość na swój własny sposób. Altmerzy zbudowali Wieżę Kryształową-Jak-Prawo, Ayleidzi zbudowali Wieżę z Białego Złota, a Dwemerzy stworzyli Numidium.

Nu-Hatta zapewnia, że kontynent Aldmeris uważany za ojczyznę Aldmerów jest mitem. Wyjaśnia, że "zniszczenie Aldmeris" to tak naprawdę rozłam, który miał miejsce wśród Aldmerów i że koncept Aldmeis (Starego Ehlnofey) to po prostu zbiór ideałów, które były wspólne dla elfów na początku czasu. Kończy te objaśnienia twierdzeniem, że całe śmiertelne życie zaczęło się na Tamriel.[1]

Znane Wieże Edytuj

Nie wiadomo, ile dokładnie jest Wieży. Ada-Mantia i Czerwona Wieża są jedynymi stworzonymi przez Et'Ada, większość pozostałych stworzyły różne rasy merów.

Ada-Mantia Edytuj

Adamantytowa Wieża (Daggerfall).png

Adamantytowa Wieża w The Elder Scrolls II: Daggerfall

Adamantytowa Wieża, zwana też Wieżą Direnni, była pierwszą Wieżą. Została stworzona na wyspie Balfiera w Zatoce Iliac i uważa się, że jest to najstarsza znana budowla w Tamriel.[3] Uważa się ją też za aktywną Wieżę, a jej kamień jest znany jako Zerowy Kamień -czyli Konwencja.

Czerwona Wieża Edytuj

CzerwonaGoraSolstheim.jpg

Czerwona Góra widoczna z Solstheim w The Elder Scrolls V: Dragonborn

Czerwona Góra to druga Wieża; powstała gdy Auri-El i Trinimac zabili Lorkhana i wystrzelili jego serce w dzisiejsze Vvardenfell.[3] Czerwona Góra urosła wokół swego kamienia, Serca Lorkhana, i nadała Mundus specjalny rodzaj boskości. Dzięki istniejącym dwóm Wieżom Mundus stał się stabilny, więc Auri-El i kilka innych Aedr opuścili świat śmiertelny. Aldmerzy, chcąc podążyć za Auri-Elem i osiągnąć boskość, zaczęli budować własne Wieże.

Czerwona Wieża została zdezaktywowana na końcu wydarzeń The Elder Scrolls III: Morrowind, gdy Nerevaryjczyk przeszedł przez cytadelę Dagoth Ura i zniszczył różne zaklęcia nałożone na Serce Lorkhana, pobierające jego moc. Gdy zaklęcia zostały zniszczone, Serce znikło. Później, w 4E 05, nastąpiła erupcja Czerwonej Góry.[10]

Kryształowa-Jak-Prawo Edytuj

Kryształowa Wieża znajdowała się w Alinorze na Wyspach Summerset.[3] Została zbudowana przez Altmerów w dawnych czasach i służyła jako centrum tajemnych badań, istniejące zanim powstał Tajemny Uniwersytet praz Akademia Magów w Zimowej Twierdzy.[11][12] Podczas Kryzysu Otchłani została przekazana Thalmorowi[13], lecz legiony Daedr zaatakowały i zniszczyły Kryształową Wieżę.[14] Podobno jej kamieniem była "osoba".[15]

Wieża z Białego Złota Edytuj

Wieża z Białego Złota (Oblivion).png

Wieża z Białego Złota w The Elder Scrolls IV: Oblivion

Wieża z Białego Złota jest starożytną budowlą w Cesarskim Mieście w Cyrodiil. Została zbudowana przez Ayleidów, jako sposób na ponowne skupienie mocy stworzenia, by osiągnąć boskość, zamiast pozwolić mocy magii rozprzestrzenić się. Wokół tej Wieży znajduje się osiem mniejszych wież; razem wszystkie tworzą strukturę na planie koła.

Jej kamieniem jest Chim-el Adabal, klejnot w centrum Amuletu Królów.[2] Podczas wydarzeń The Elder Scrolls IV: Oblivion Amulet został zniszczony, przez co Wieża została zdezaktywowana. Jednak mogła zostać reaktywowana poprzez interwencję awataru Akatosha w Świątyni Jedynego.

Według przepowiedni Dovahkiina zapisanej na Ścianie Alduina, upadek Wieży z Białego Złota odbył się podczas Kryzysu Otchłani.[13][16]

Orichalkowa Wieża Edytuj

Uważa się, że Orichalkowa Wieża znajdowała się na kontynencie Yokuda. Skonstruowana została przez Leworęczne Elfy i prawdopodobnie była zbudowana z orichalku.[4] Dezaktywacja tej Wieży nastąpiła gdy Yokuda zatonęła w oceanie.[17] Podobno kamieniem Orichalkowej Wieży był "miecz".[15]

Chodząca Wieża z Mosiądzu Edytuj

Numidium.jpg

Numidium - rysunek autorstwa Michaela Kirkbride

Mosiężna Wieża[16], czyli Numidium, znana jest jako mosiężny bóg stworzony przez Dwemerów. Podczas Bitwy o Czerwoną Górę w 1E 700 cała rasa Dwemerów zniknęła.[18] Numidium było bezczynne do czasu, gdy Trójca w zamian za uzyskanie autonomii względem Cyrodiil dała Mosiężną Wieżę Tiberowi Septim. Użyto Numidium do ataku na Drugie Aldmerskie Dominium i do utworzenia Cesarstwa. Później zniszczył je Zurin Arctus, Underking.

Podczas wydarzeń The Elder Scrolls II: Daggerfall, Chodzącą Wieżę z Mosiądzu odbudowano i znów wykorzystano, czego skutkiem było Wypaczenie na Zachodzie, po czym Numidium zniknęło.

Kamieniem tej wieży było początkowo Serce Lorkhana. Po zniknięciu Dwemerów użyto jako kamienia Mantelli, potężnego klejnotu dusz zawierającego nad-dusze Talosa, Zurina Arctusa i Ysmira.[19]

Zielona Żywica Edytuj

Uważa się, że Zielona Żywica to wielka sieć dębów graht, zaczynająca się od Pradawnego Drzewa w Pradawnym Gaju (znajdującym się w Puszczy Valen), z której wszystkie drzewa wyrosły z "przypadkowego żołędzia". Po rebelii Alezjańskiej, Pradawne Drzewo prawie zostało zmienione w nową Wieżę z Białego Złota po tym, jak Ayleid o imieniu Anumaril spróbował zmienić region Puszczy Valen w nową ojczyznę dla Ayleidów. Zatrzymał Pradawne Drzewo zmieniając jego "przypadkowy żołądź" w "określony żołądź", lecz jego plan przekształcenia drzewa nie zakończył się sukcesem. Nie wiadomo, czy oznacza to, że wyżej wymieniona Wieża jest nieaktywna.[20] Innym ośrodkiem Wieży Zielonej Żywicy jest Falinesti. W późnej Trzeciej Erze miasto przestało się poruszać i zakorzeniło się po raz pierwszy w zapisanej historii.[21] Kamieniem Zielonej Żywicy jest podobno "owoc".[15]

Śnieżne Gardło Edytuj

ThroatOfTheWorld.jpg

Gardło Świata w The Elder Scrolls V: Skyrim

Znane też jako Śnieżna Wieża[16]; zazwyczaj interpretuje się ją jako Gardło Świata w Skyrim. Według Ściany Alduina i Księgi Smoczego Dziecięcia, Śnieżna Wieża legła "w gruzach, pozbawiona króla, krwawiąca" w Czwartej Erze.

Jej kamieniem podobno jest "Jaskinia".[15] Szczyt Wieży opisuje się jako istniejący tylko w połowie[22], co jest aluzją do Przełomu Smoka, który nastąpił na szczycie podczas Smoczej Wojny. "Jaskinia" pokrywa się z określeniem tunelu, którym przybył Alduin, został on utworzony dokładnie na szczycie Gardła Świata za sprawą połączenia, przez Pradawny Zwój, urywków czasu załamujących rzeczywistość. Powrót Alduina i zamknięcie tunelu może oznaczać dezaktywację wieży.

Dezaktywacja Wież Edytuj

Kiedy Wieża zostaje zdezaktywowana lub zniszczona, bariera między Mundus a Otchłanią staje się słabsza, ponieważ Wieże utrzymują tę barierę.

Wieżę można zdezaktywować na kilka sposobów. Można ją zniszczyć, zniszczyć jej kamień lub usunąć połączenie między Wieżą, a kamieniem nadającym Wieży moc. Przykładem ostatniego sposobu jest śmierć Cesarza Uriela Septim VII podczas wydarzeń The Elder Scrolls IV: Oblivion. To wydarzenie tymczasowo zniszczyło połączenie między Wieżą z Białego Złota, a Amuletem Królów. W efekcie bariery między planem śmiertelnym a Otchłanią zostały osłabione, czego skutkiem był Kryzys Otchłani przepowiedziany przez Nu Hatta.

W tekście napisanym przez Michaela Kirkbride, What appears to be an Altmeri commentary on Talos, znajdują się informacje o Thalmorskiej intrydze dotyczącej Talosa i człowieka. Jest w nim napisane, że Aldmerskie Dominium ma zamiar unicestwić sam świat śmiertelny dezaktywując ostatnie znane Wieże.[23]

Upadli bogowie Edytuj

Według Aldmerskiego mitu stworzenia świata, Aldmerzy byli niegdyś bogami. Lorkhan podstępem skłonił Aedry do stworzenia Mundus, przez co ich potomkowie, Aldmerzy, zostali uwięzieni w nim jako śmiertelnicy. Uważali to za wielkie okrucieństwo, gdyż zostali odcięci od swych boskich korzeni.

Wraz z upływem czasu powstawały różne rasy merów. Nie wszystkie uważały swą śmiertelność za negatywną. Zakon Psijic zaakceptował swą śmiertelność i medytuje nad nią. Dunmerowie widzą swą śmiertelność jako wyzwanie. Wielu Altmerów pragnie odzyskać boskość, próbując pójść w ślady Auri-Ela.

Thalmor Edytuj

Według What appears to be an Altmeri commentary on Talos, jedną z liczących się sił merów w Czwartej Erze, dążących do nieśmiertelności, jest Thalmor z Trzeciego Aldmerskiego Dominium. Thalmor chce dążyć do odzyskania nieśmiertelności niezależnie od ceny tego przedsięwzięcia.

Altmerzy nie pamiętają już sposobu na osiągnięcie stanu boskiego, którego Auri-El nauczył ich przodków; rezultatem tego stanu rzeczy są idee Thalmoru. Altmerzy nie widzą potrzeby istnienia Wież. Nie są już przejściami do Aetherius z ich "śmiertelnego więzienia", są już tylko kratami więzienia. Aldmerskie Dominium pragnie więc zniszczyć te kraty i uciec z planu śmiertelników.

Metoda na osiągnięcie boskości dotyczy usunięcia Talosa, boga-króla ludzi, z panteonu czczonych bogów. W świecie, gdzie wierzenia mieszkańców tego świata mają bezpośredni efekt na wpływy bóstw, spowodowałoby to zniknięcie Talosa i usunięcie go jako przeszkody w Thalmorskim planie. Ta część planu została częściowo zrealizowana poprzez zdobycie Cesarskiego Miasta podczas Wielkiej Wojny i wprowadzenie Konkordatu Bieli i Złota, w którym było zawarte prawo zabraniające wiary w Talosa w Trzecim Cesarstwie.[13]

"Synowie Talosa", czyli ludzie, też są uważani za przeszkodę, więc należy ich także usunąć. Zabicie każdego człowieka nie wystarczy, należy usunąć samo pojęcie, wyobrażenie człowieka. To zadanie ma być osiągnięte poprzez dezaktywację Wież.

Do Czwartej Ery już kilka Wież zostało zdezaktywowanych lub zniszczonych: Czerwona Wieża, Kryształowa Wieża, Orichalkowa Wieża i Numidium. Wieża z Białego Złota mogła być reaktywowana interwencją awataru Akatosha w Świątyni Jedynego podczas Kryzysu Otchłani i nie wiadomo, czy Zielona Żywica oraz Śnieżna Wieża są aktywne.

Gdy te dwa cele zostaną osiągnięte, Thalmorski plan będzie ukończony. Jeśli zdezaktywuje się wszystkie Wieże, wieczny cykl śmierci się skończy i Mundus rozpadnie się z powrotem do swego pierwotnego stanu, niezwiązany prawami fizyki i rzeczywistości; czas i przestrzeń nie będą miały znaczenia.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 Nu-Mantia Intercept, Letter #5
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 Przed nastaniem Ery Człowieka
  4. 4,0 4,1 Różne Wyznania...
  5. Vehk's Book of Hours, concerning the Dragon Break
  6. Cosmology
  7. Nu-Mantia Intercept, Letter #4
  8. Monomit
  9. Przed nastaniem Ery Człowieka
  10. Historia Kruczej Skały tom I
  11. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Summerset Isles
  12. The Sage
  13. 13,0 13,1 13,2 Wielka Wojna (książka)
  14. Narastające zagrożenie, tom I
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 Michael Kirkbride Q&A Chatlog, Oct 15 2013
  16. 16,0 16,1 16,2 Księga Smoczego Dziecięcia
  17. Lord Vivec's Sword-Meeting With Cyrus the Restless
  18. Pocket Guide to the Empire, First Edition: Hammerfell
  19. Herezja Arcturiańska
  20. Aurbic Enigma 4: The Elden Tree
  21. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Valenwood
  22. Nu-Mantia Intercept, Letter #8
  23. What appears to be an Altmeri commentary on Talos

Więcej w Fandom

Losowa wiki