FANDOM

The Elder Scrolls: Arena – ukazała się w roku 1994 i była pierwszą odsłoną serii The Elder Scrolls, oraz dwunastą grą wyprodukowaną przez firmę Bethesda Softworks. Była jedną z pierwszych gier RPG tego typu i bez wątpienia wyróżniała się swoją wielkością. W roku 2004, z okazji swojej dziesiątej rocznicy, gra została udostępniona do pobrania za darmo. Do poprawnego działania wymaga jednak użycia emulatora systemu MS-DOS (np. programu DOSBox).

Świat gry Edytuj

Fabuła Areny, podobnie jak jej sequeli, rozgrywa się na kontynencie Tamriel. Jest on rozległym miejscem oferującym wszystko, czego każdy żądny przygody awanturnik może oczekiwać - pustynie, lochy, potwory oraz system umożliwiający graczom łączenie efektów zaklęć, tworząc w ten sposób nowe.

Rozwój Edytuj

Arena pierwotnie miała być grą, w której gracz wciela się w gladiatora. Miał on stworzyć drużynę gladiatorów, podróżować między miastami i pokonywać inne zespoły, do czasu, aż stanie się „wielkim mistrzem”.

Po drodze dodano zadania poboczne i aspekty RPG. Ostatecznie zadania poboczne stały się ważniejsze od turnieju, więc sporą jego część odsunięto, dzięki czemu Arena stała się pełnoprawnym RPG.

Gra została wydana jako The Elder Scrolls: Arena. Sprzedawała się mozolnie, jednak wkrótce, pomimo krytyki, stała się kultowym hitem.

Przez jakiś czas po premierze gra miała mnóstwo błędów, a wykonanie głównego zadania było bardzo trudne, jeżeli nie niemożliwe. Bethesda wydało szereg poprawek naprawiających usterki, dzięki czemu Arena stała się bardziej stabilna.

Wersje Edytuj

Arena została pierwotnie wydana na płycie CD-ROM i dyskietce 3,5. Pod koniec 1994 roku została ponownie wydana w specjalnej paczce „Deluxe Edition”.

Fabuła Edytuj

Gdy do uszu cesarza dochodzą plotki o zdradzie, przywołuje on do siebie cesarskiego maga bitewnego, Jagara Tharna. Okazuje się, że to Jagar dopuścił się zdrady. Wysyła on cesarza do innego wymiaru, po czym przybiera jego postać.

Uczennica Tharna, Ria Silmane, jest świadkiem tego czynu. Próbuje ostrzec Radę Starszych, jednak zostaje zabita przez maga, a jej cielesna forma zniszczona przez Różdżkę Chaosu.

Tharn wzywa demony i rozkazuje im zastąpić Gwardię Cesarską, zaś kapitana Gwardii, Talina, wtrąca do lochu, aby zginął.

Ria Silmane, dzięki swojej magii, powraca z zaświatów w niematerialnej formie powiadamia Talina o zdradzie maga, ostrzega go także przed cesarzem, którym w rzeczywistości jest Jagar Tharn.

Ria otwiera kapitanowi celę i teleportuje go do innej prowincji. Talin dowiaduje się, że jedynym sposobem na powstrzymanie Tharna jest zdobycie jego kostura - Różdżki Chaosu, w którym mag przechowuje swoją energię życiową. Kostur został jednak podzielony na osiem części i rozrzucony po całym Tamriel. Talin staje się jedynym, który może powstrzymać Tharna.

Wreszcie, w 3E 399, po długich poszukiwaniach, Talin scala Kostur, którego części odnalazł w lochach wszystkich prowincji. 

Jagar Tharn jednak nie zginął, w co wierzyli Talin i Ria. Ostatni element Kostura, klejnot, został skutecznie ukryty w Pałacu. Kapitan przedarł się do piwnicy Pałacu, gdzie walczył z magiem. Pokonując go, Talin odzyskuje klejnot. Kompletny Kostur tworzy portal do wymiaru, w którym znajduje się prawdziwy cesarz. W podziękowaniu, władca mianuje Talina Wiecznym Mistrzem.

Rozgrywka Edytuj

Mapa Areny jest większa od map Morrowind, Oblivionu i Skyrim razem wziętych. Gra generuje losowo ogromny świat (ok. 6 milionów kilometrów kwadratowych) bez większego wysiłku ze strony deweloperów. Mamy do dyspozycji setki miast i lochów, w tym 17 specjalne, będące częścią wątku głównego.

Przez ogrom mapy szybka podróż jest niezbędna. Spacer do pobliskiego miasta może trwać do 10 godzin w czasie rzeczywistym.

Głównym celem jest przejście 17 specjalnych lochów oraz skomplikowanie Laski Chaosu.

Walka odbywa się poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy i przejechanie kursorem po ekranie.

Magii używamy otwierając „magiczne” menu, wybierając zaklęcie i strzelając do celu.

Istnieje także możliwość kradzieży kieszonkowej i włamywania się w nocy do sklepów.

Charakterystyczne dla tej gry jest to, że nie wybacza błędów. O śmierć łatwo nawet w początkowych lochach, a przebywanie zbyt długo w jednym miejscu skutkuje pojawieniem się silniejszych przeciwników, choć efekt ten w pewnemu stopniu jest niwelowany przez rozwój postaci.

Wymagania sprzętowe Edytuj

Opis minimalnych wymagań sprzętowych i programowych gry:

System Procesor RAM Karta graficzna Ilość pamięci
DOS 5.0 386/25 MHZ 4MB VGA 25MB

Opis zalecanych wymagań sprzętowych i programowych gry:

DOS 5.0 90 MHz 8 MB VGA 50MB

Obsługiwane karty dźwiękowe:

  • Ensoniq
  • Aria
  • Roland
  • SoundBlaster
  • Ultrasound

Do uruchomienia na nowszych systemach wymaga DOSBoxa.

Twórcy Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • W grze występują duża ilość wrót, które mogą być otwarte tylko przez odpowiedź na zagadkę. Wielu graczy miało z nimi poważne problemy, z tego powodu nie mogło dokończyć gry. Odpowiedzi na te zagadki można znaleźć w poradniku: Nie mogę znaleźć odpowiedzi na niektóre zagadki.

Galeria Edytuj

Nawigacja Edytuj

Seria The Elder Scrolls
Online TESOTESO: Imperial CityTESO: OrsiniumTESO: Thieves GuildTESO: Dark BrotherhoodTESO: Shadows of the HistTESO: MorrowindTESO: Horns of the Reach
Legends TES: LegendsUpadek Mrocznego BractwaBohaterowie Skyrim
Pozostałe TES IV: Oblivion MobileTES III: Morrowind MobileTES V: Skyrim Special Edition