Fandom

Elder Scrolls Wiki

Sload

12 425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze3 Udostępnij

Sload big.jpg

Rysunek przedstawiający Sloada

Sload – rasa ślimakopodobnych zwierzoludzi zamieszkujących Koralowe Królestwa Thrasu położone na Morzu Abeceańskim na południowy zachód od Tamriel. Najbardziej znane wydarzenie z nimi związane to Plaga Thraska, która zabiła ponad połowę ludności Tamriel.

Wygląd Edytuj

Najpowszechniej znane i widziane stadium Sloada to dorosły.[1] Dorośli Sloadzi mają dużą masę i przypominają swym wyglądem dwunożne ślimaki czy płazy.[2] Mają kilka faz rozwojowych, które się między sobą różnią. Podobno wydzielają niezbyt przyjemny zapach.

Biologia Edytuj

Sloadzi rozpoczynają swoje życie jako malutkie, bezkształtne istoty podobne kształtem do gąsienic, które rozwijają się w wodne, ośmiornicopodobne stworzenia, zwane polwyglami. Dorośli Sloadzi czasem zbierają wydzielinę tych dwóch pierwszych stadiów, by przerobić ją na sloadowe mydło. Wielu (w tym Divayth Fyr) wierzy, że zmutowane larwy Sloadów były odpowiedzialne za Plagę Thraską.[1]

Młodych Sloadów w formie dorosłej rzadko można znaleźć na lądzie, gdyż nie są pewni siebie. Starsi są tak otyli, że na lądzie nie mogą się ruszać; poruszają się w wodzie. Sloadzi zdolni do poruszania się po lądzie są powolni i nie umieją dobrze chwytać rzeczy.[1]

Po narodzinach Sloadzi są hemafrodytami. Jest tak do czasu, gdy rozwiną się na tyle, że mogą chodzić po lądzie. Wtedy ich organy płciowe zostają wchłonięte do ciała. Dorośli Sloadzi nie mogą się rozmnażać i nie opiekują się potomstwem spłodzonym wcześniej.[1] Istnieje tekst, w którym autor sugeruje, że mogą rozmnażać się z ludźmi albo merami.[3]

Historia Edytuj

Koralowe Królestwa Sloadów zazwyczaj prowadziły politykę izolacji, jedynie z ograniczonym kontaktem i handlem z Tamriel. Dlatego ich historia nie jest dobrze znana. Sloadzi prawdopodobnie żyli na Thrasie od początku istnienia Nirn, chociaż niektóre źródła sugerują, że mogli kiedyś żyć także na Tamriel[4], a konkretnie na Wyspach Summerset. Wiadomo, że najstarsze ruiny na Summerset to duże budowle z koralu, być może stworzone przez Sloadów. Niektórzy uważają, że to oznacza, że Sloadzi zajmowali Wyspy jako część swego królestwa[5]. Spekuluje się też, że całe Wyspy były częścią Thrasu. Mówi się, że Sloadzi przed czasami zapisywanej historii często najeżdżali Altmerów na Wyspach Summerset, przy czym wzywali straszne bestie z morza, aby wykonywały fizyczną pracę, której sami Sloadzi wykonać nie mogli. Od kiedy pierwsi osadnicy Ra Gada przybyli do Hammerfell w 1E 808, Sloadzi wykorzystywali redgardzki zwyczaj grzebania przestępców na wyspach wzdłuż wybrzeża i używali pogrzebanych ciał do nekromancji i małych inwazji na ląd. Redgardzi poradzili sobie z agresorami, ale aż do Trzeciej Ery widywano Sloadów żyjących przy wybrzeżu Hammerfell.[6]

Skywatch Edytuj

Jedną z najbrutalniejszych inwazji Sloadów była inwazja na miasto Skywatch, położone na północnym wybrzeżu Auridonu. Miała ona miejsce w 1E 1301.[5][7] Podczas tej inwazji Sloadzi najpierw podbili małą Wyspę Errinorne,[7] wyspę położoną najbardziej na wschód z wszystkich Wysp Summerset, rozsiewając choroby i używając ich jako broni.[8]

Altmerzy mieszkający w Skywatch zorganizowali zagorzałą obronę; bronili się w cytadeli znanej jako Hightide Keep. Użyli potężnych magicznych konstrukcji do zniszczenia niektórych okrętów Sloadów, lecz gdy sloadzki mag zjadł pewne alchemiczne reagenty i zeskoczył na podstawę klifu przy cytadeli, forteca runęła do morza na skutek eksplozji, co pozwoliło Sloadom zająć miasto.[9] Nie mogli jednak utrzymać się w mieście zbyt długo i szybko ich stamtąd wyrzucono. Mimo tego Sloadzi wytrzymali na Errinorne przez niemal tysiąc lat, aż zniszczyła ich resztka Floty Wszystkich Flag.[6] Errinorne została zdewastowana i opuszczona, pozostały na niej ruiny. Nie odbudowano nic na wyspie, gdyż została uznana za trudną do obrony.[5]

Plaga Thraska Edytuj

Plaga Thraska to celowo wywołana przez Sloadów plaga, będąca najbardziej niszczycielskim atakiem przeprowadzonym przez tę rasę i jednym z najgorszych wydarzeń w historii Tamriel, gdyż spowodowała śmierć ponad połowy populacji całego kontynentu, a także wielu zwierząt hodowlanych.[10][11] Pojawiła się na zachodniej części Tamriel w 1E 2200[1]. W roku 1E 2260 Cesarz Tamriel nakazał Królowi Anvil, Baronowi-Admirałowi Bendu Olo, zebrać największą w historii koalicję tamrielskich flot, Flotę Wszystkich Flag, i przeprowadzić atak na Thras.[1][12][13]

W drodze do Thrasu wiele okrętów stracono w sztormie, który mógł być wywołany przez Sloadów, lecz flota nie została powstrzymana.[14] Flota Wszystkich Flag dotarła do wybrzeży Thrasu i wymordowała obrońców plaż i wszelkich innych Sloadów, jakich znalazła. Niektóre źródła mówią o zatopieniu Thrasu z użyciem przez Flotę potężnej magii, lecz przede wszystkim źródła sugerują, że Wyspy Thrasu zostały celowo zatopione przez Sloadów i celowo zatopili oni Koralową Wieżę, starając się zatrzymać inwazję Floty Wszystkich Flag i zniszczyć dużą jej część.[1][15] Mówi się, że Syrabane pomógł Bendu Olo w podboju Thrasu i usunął plagę z Tamriel poprzez swój pierścień.[16][17]

Thras odrodził się w czasach podbojów Tibera Septim.[1]

Wojna o Uvichil Edytuj

Wojna o Uvichil była kolejną inwazją na Wyspy Summerset. Trwała od 1E 2911 do 1E 2917. Jest znana z tego, że Sloadowie używali podczas wojny nekromancji.[5]

Kultura Edytuj

Magia, zwłaszcza nekromancja, odgrywa dużą rolę w kulturze Sloadów. Teleportacja to powszechny sposób na przemieszczanie się po Thrasie; Sloadowie niezbyt dobrze poruszają się po lądzie i to jest jednym z głównych powodów używania teleportacji.

Nie wiadomo, dlaczego są tak wrodzy wobec innych ras. Jedyną rasą, z jaką mieli jakikolwiek dyplomatyczny kontakt, są Maormerowie. Kontakt został nawiązany ze względu na wrogość obu tych ras wobec reszty ras. Pomimo tego, znana ilość konfliktów między tymi rasami przekracza ilość ich sojuszy.[11]

Religia Edytuj

Powszechnie wiadomo, że Sloadowie nie czczą żadnych bogów,[1] lecz niektórzy spekulują, że może jednak istnieje jakaś religia tej rasy, gdyż w kulturze Sloadów istnieją różne dziwne ceremonie. Może to być oddawanie czci przodkom, kontakt z pradawną magią, czy zupełnie obcy rasom Tamriel panteon.[11] Wiadomo, że Sloadowie składają rytualne ofiary Daedrycznym Książętom, ale zazwyczaj tylko w celu załatwienia własnych interesów, a nie jako oddawanie czci.[16][17][11] Podobno istnieje rytuał odtwarzania niezwykle długich scen ze sloadowych mitów przez przygotowywanych do tego konkretnych Sloadów. Na koniec każdy z aktorów jest zabijany "odwadniającymi kryształami".[11] Naród Sloadów niespotykanie respektuje Króla Robaków ze względu na jego związki z nekromancją.[16] Stworzył on pewien sojusz z tą rasą.[11] Wielu Sloadów uważa go za bohatera.[6] Mówi się, że stał się "Bogiem Robaków" i że niektórzy Sloadowie z chęcią go czczą.[18]

Społeczeństwo Edytuj

Sloadowie są chciwi i zapatrzeni w siebie, co sprawia, że są uważani za świetnych kupców i przemytników. Nie cierpią lekkomyślności, natomiast myślą, że zawsze trzeba mieć wszystkie detale na uwadze, gdy się nad czymś zastanawiają. W ich mitycznych tradycjach, wszyscy bohaterowie spędzają lata na planowaniu, rozważaniu i konsultowaniu się z mądrymi Sloadami zanim rozpoczną jakiekolwiek działania. Natomiast ich wrogowie działają pochopnie i lekkomyślnie przez co zawsze przegrywają. Język Sloadów nie posiada słowa dla "przygody", a jego najbliższy odpowiednik oznacza "tragiczną katastrofę".[1] Sloadzi widocznie nie odczuwają żadnych emocji, tak jak rasy z Tamriel, jednak zazwyczaj są wykwalifikowani w działaniu i mogą przesadnie je symulować dla korzyści z bardziej emocjonalnych istot. Będą szanować prawa, lojalność i przyjaźń tak długo jak będą mogli wyliczyć, że mają korzyści z robienia tego. Nie mają też żadnych skrupułów przeciwko bluźnierstwu, kradzieży, porywaniu, mordowaniu, ludobójstwu czy czemukolwiek innemu co mogło by im pomóc w osiągnięciu swoich celów.

Koralowa Wieża Edytuj

Koralowa Wieża to olbrzymia, krwistoczerwona struktura z koralu zbudowana na największej wyspie Thrasu, Agonio. Mówiono, że sięga ona do nieba i że na jej szczycie znajduje się duży, niebieski płomień.[14] Podobno podczas inwazji Floty Wszystkich Flag na Thras płomień ten pulsował i krwawił energią, co sprawiło że wyspa pękła i zatonęła wraz z upadającą Wieżą. Upadek Wieży spowodował wielki wir, który pochłonął dużą część atakującej Floty.[15] Spekuluje się, że ta struktura mogła być jedną z Wież.[11]

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 Pocket Guide to the Empire, First Edition: Wild Regions
  2. Wygląd N'Gasty w The Elder Scrolls Adventures: Redguard
  3. Uwagi na temat filogenezy i biologii ras
  4. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Eras
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Summerset Isles
  6. 6,0 6,1 6,2 Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Other Lands
  7. 7,0 7,1 Ekrany ładowania w The Elder Scrolls Online
  8. Auridon Explored III
  9. Auridon Explored VII
  10. Pocket Guide to the Empire, First Edition: Cyrodiil
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 11,5 11,6 Loremaster's Archive: A Loathsome Civilization - Telenger the Artificer
  12. The Royal House of King Eamond
  13. Journal of Tsona-Ei, Part One
  14. 14,0 14,1 Journal of Tsona-Ei, Part Two
  15. 15,0 15,1 Journal of Tsona-Ei, Part Three
  16. 16,0 16,1 16,2 Varieties of Faith: The High Elves
  17. 17,0 17,1 The Apprentice's God
  18. [1]

Nawigacja Edytuj

Rasy
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantImgaKhajiitLilmothiitSload
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Akaviri Ka Po' TunKamalSmokTang MoTsaesci
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyMagna Ge
Pozostałe CentaurGargulecGrahlHarpiaHistJaszczuroczłekLamiaMeduzaMinotaurTrollNereidaNimfaWielki ŻółwWiła

Więcej w Fandom

Losowa wiki