Wikia

Elder Scrolls Wiki

Skyrim

Komentarze30
3337stron na
tej wiki
Skyrim
20111116113328
Mapa
Mapa Skyrim 2

Dane
  • Typ
    Typ
    Określa typ.
  • Prowincja
  • Populacja
    Populacja
    Nieznana wartość.
  • Kontynent
    Kontynent
    Nieznana wartość.
  • Stolica
    Stolica
    Określa daną stolicę prowincji lub państwa.
  • Zarządca
    Zarządca
    Nazwa zarządcy danego regionu.
  • Występowanie
    Występowanie
    Określa w jakich częściach serii występuje.

Miasta
pdef
Skyrim - górzysta, malownicza kraina, położona na północy kontynentu Tamriel. Oficjalnie prowincja należąca do Cesarstwa Tamriel. Skyrim jest podzielone na dziewięć włości, stolicą Skyrim jest Samotnia, a najwyższą górą Gardło Świata, której szczyt nie jest otwarty dla każdego, ponieważ blokuje je klasztor Siwobrodych, Wysoki Hrothgar. Kraina ta jest miejscem akcji gry The Elder Scrolls V: Skyrim.

Polityka Edytuj

Główną władzę w kraju sprawuje Najwyższy Król. Skyrim podzielony jest na dziewięć włości rządzonych przez Jarlów. W Skyrim znajduje się Legion Cesarski, którego sztab mieści się w Zamku Dour w Samotni. W przypadku śmierci Najwyższego Króla Jarlowie zbierają się na Moot i wybierają z pośród siebie nowego króla.

Najwyżsi Królowie Skyrim nosili Wyszczerbioną Koronę wykonaną z kości smoków. Robiono tak, aż do śmierci króla Borgasa.

Historia Edytuj

Era Meretyczna i I Era Edytuj

Skyrim często zwany Starym Królestwem lub Ojczyzną, jest ojczyzną Nordów, a kiedyś i Śnieżnych Elfów.

Podczas Ery Meretycznej przybysze z Atmory nazwali tereny Skyrim Mereth w uznaniu dla ogromnej liczby Merów mieszkających tu. Według legendy to Ysgramor był pierwszym Nordem, który przybył tu z Atmory oraz, że to tutaj rozpoczęła się wędrówka ludzi do całej reszty Tamriel. 

Przez długi czas Śnieżne Elfy i Nordowie żyli tu w spokoju, jednak z czasem Elfy zaczęły się obawiać potęgi Nordów którzy założyli miasto Saarthal i odkryli tam prastary artefakt Oko Magnusa nordowie nie wiedzieli o tym artefakcie nic i postanowili go ukryć. Tymczasem Śnieżne Elfy odkryły oko i ruszyły na miasto Saarthal i wymordowały mieszkających tam ludzi. Tylko Ysgramor i jego dwaj synowie zdołali uciec do Atmory. To wydarzenie zostało zapamiętane jako Noc Łez. Ysgramor po powrocie do Atmory dowiedział się że wojna domowa zakończyła się; opowiedział on historię i wydarzenia z Saarthal i o rzezi ich pobratymców. Po jakimś czasie wrócił do Skyrim z armią znaną jako Pięćsetka Towarzyszy i pokonał Śnieżne Elfy. Wtedy to zbudowano miasto Wichrowy Tron. Wydarzenia te postawiły fundamenty dla Pierwszego Cesarstwa.

Elfy Śnieżne utrzymały swoją cywilizację, aż do XIII członka dynastii Ysgramora, króla Haralda. Podczas jego panowania z powodu mordów na ich rasie uciekli oni do Krasnoludów, którzy zgodzili się ich przyjąć jeśli każdy z Śnieżnych Elfów zostanie oślepiony. Przez tysiące lat Śnieżne Elfy zmieniały się w prymitywne kreatury znane dziś jako Falmerowie.

Ekspansje Vragea Zdolnego doprowadziły do powstanie Pierwszego Cesarstwa. W ciągu pięćdziesięciu lat jego panowania Nordowie podbili całe Skyrim, część Wysokiej Skały i Morrowind. Podbój Morrowind był wyjątkowo krwawy z powodu waleczności sojuszu Chimerów i Dwemerów, którzy za cel obrali sobie wydalenie Nordów z ich ojczyzny, wkrótce odbyła się bitwa pod Czerwoną Górą w której pokonano armię nordów i wygnano ich z Morrowind tam klęskę poniósł Jurgen Wiatrowładny i najwyższy król Wulfharth.

Geografia Edytuj

Tereny Skyrim są zróżnicowane. Mamy tu tundrę, równiny, lasy, wyżyny i góry. To tutaj znajduje się pięć najwyższych szczytów w Tamriel. Skyrim graniczy z Wysoką Skałą, Hammerfell, Cyrodiil i Morrowind. Na północy znajduje się Morze Duchów. Najwyższym szczytem w Skyrim jest Gardło Świata będące również najwyższym szczytem Tamriel. Godne uwagi jest to, że poza najbardziej północnymi częściami Wysokiej Skały i Morrowind, Skyrim jest jedynym miejscem nadającym się do warzenia niesławnego napoju alkoholowego zwanego Norskim Miodem. Dzieje się tak dlatego, że, kilkakrotnie podczas procesu destylacji, substancja musi być poddana bardzo niskim temperaturom, tak aby mogła zamarznąć i ponownie roztopić się. Napój znany jest z wyraźnego smaku "na zimno" podobnego do niezwykle mocnej mięty, który utrzymuje się jako uczucie lodu w żołądku. Alkohol ten jest nielegalny w Cesarstwie, choć nie przeszkadza odważnym Nordom, aby spijali się nim w tawernach.

Gospodarka Edytuj

Skyrim jest bogatą, dochodową i potężną prowincją Cesarstwa. Obecna stolica kraju to Samotnia, kiedyś miano stolicy nosiła Zimowa Twierdza i Wichrowy Tron. Uchodźcy z Morrowind uciekający przed erupcją Czerwonej Góry przynieśli tu nową kulturę, tradycję i stali się ważną częścią gospodarki Skyrim. Choć wojna domowa, która wybuchła w Skyrim na początku drugiego stulecia 4 Ery wprowadziła zamieszanie we włościach, Skyrim nadal jest ważną cesarską prowincją na arenie narodowej Tamriel.

Biała Grań jest handlowym centrum Skyrim oraz jej spichlerzem zważywszy na ogromne uprawy w tym regionie, a wykopaliska w Markarcie przynoszą nową wiedzę na temat cywilizacji Dwemerów i Falmerów. Ponadto Markart jest bardzo zasobny w srebro i przynosi bardzo duże dochody. Samotnia jest największym portem w Skyrim. Ponadto ważną rolę w Skyrim odgrywają Khajiitcie karawany, które podróżują od miasta do miasta i sprzedają swoje towary. Khajiitów jako jedynych nie odstraszyła wojna domowa przez co są dobrym źródłem zaopatrzenia w różne towary.

Gospodarka za dynastii Septimów Edytuj

Nie wiele wiadomo o gospodarce Skyrim za panowania dynastii Septimów, aczkolwiek już wtedy prowincja miała bardzo duże znaczenie na arenie politycznej ze względu na silną gospodarkę.

Wielka wojna Edytuj

Wybuch wielkiej wojny bardzo osłabił nie tylko Skyrim ale i całe Cesarstwo, Nordowie chwytając za broń zmniejszyli produkcje towarów co zaowocowało podwyżką cen na artykuły podstawowe czyli żywność, narzędzia ubrania. Bunt renegatów na pograniczu zmniejszył wydobycie srebra w prowincji prawie do zera lecz dzięki działaniom Ulfrika Gromowładnego szybko udało się odzyskać pogranicze wznawiając wydobycie surowca. Dopiero podpisanie Konkordatu Bieli i Złota w 175 roku 4E zakończyło pustoszącą kontynent wojnę i przyczyniło się do poprawy stanu gospodarczego prowincji. 

Weterani wojenni wrócili do swoich dawnych prac. Jeden z nich, nord imieniem Rorik zakupił tanio spory obszar bezwartościowych nieużytków które jak się okazało po wojnie stały się jednymi z najlepszych gleb w Skyrim. Żyzna ziemia ściągała farmerów w tamte okolice dając początek wsi Rorikstead.

Wojna domowa Edytuj

Wojna domowa znacząco wpłynęła na stan gospodarczy krainy, zagrożenie ze strony Aldmerskiego Dominium nie pozwalało Cesarstwu na ściągniecie dużej liczby legionów do zdławienia rebelii w krainie Nordów dzięki czemu byli zmuszeni do rekrutowania żołnierzy wśród ludności miejscowej osłabiając przy tym ramię przemysłowe i rolnicze całej prowincji. Podzielenie Skyrim na dwa wrogie obozy utrudniło ale nie uniemożliwiło wymiany handlowej po między sąsiednimi włościami. W raz z końcem wojny domowej struktura gospodarcza krainy znowu zaczęła nabierać na sile.

Gospodarka włości Edytuj

Haafingar Edytuj

Brak bezpośredniego kontaktu z frontem nie wyniszczył tak bardzo włości. Port w Samotni jest największym w całym Skyrim w którym są rozładowywane towary kompanii Wschodnio-Cesarskiej która w czasie wojny miała problemy z dostarczaniem towarów przez morze duchów ze względu na grasujących na tych wodach piratów zwanymi Krwawymi Horkerami pod przywództwem maga o imieniu Haldyn tracąc przy tym zyski, zaufanie klientów, spore ilości towarów przeznaczone dla Cesarskiego Wojska lecz dzięki pomocy smoczego dziecięcia w końcu udało się uporać z piratami co jednak nie zakończyło ataków bandytów na szlaki wodne do Samotni. Z zatoki nieopodal portu tamtejsi rybacy łowią ryby które dzięki dobrej komunikacji szybko trafiają na rynek do miasta. W mieście handel jest bardzo rozwinięty, bardzo dużym wzięciem cieszy się przyprawione wino jednej z mieszkanek Samotni, zwłaszcza w dzień króla Olafa mieszkańcy chętnie kupują ten wytrawny trunek. Jak każde duże miasto Samotnia posiada zamkowego kowala który od wybuchu rebelii praktycznie nie robi nic innego jak wytwarzanie zbroi dla cesarskich żołnierzy, znajduje się tu także najlepszy i jedyny łuszczarz w całej prowincji. Nieopodal stolicy znajduje się farma która zapewnia podstawowe wyżywienie mieszkańcom miasta. W Haafingar są dwa tartaki które uzupełniają podstawowe zapotrzebowanie miasta na drewno. Główne trakty włości są najbezpieczniejszymi drogami w całym Skyrim co nie oznacza że są pozbawione wszelakich zagrożeń.

Hjaalmarch Edytuj

Włość posiada znaczenie drugorzędne w handlu i znaczeniu strategicznym. Położona po za głównymi szlakami handlowymi nie posiada dobrze rozwiniętej komunikacji a drogi są bardzo niebezpieczne. Po za karawanami Khajiitów do miasta nie przybywa za dużo podróżnych przez co miasteczko żyje swoim własnym życie, nie ma w nim żadnego kowala dlatego jeśli ktoś wymaga jego usług musi się udać do Samotni bądź Białej Grani albo zakupić towary od Khajiickich kupców którzy rzadko wędrują do Morthalu. Miejscowa karczma ze względu na brak podróżnych ma mało klientów i jest dosyć obskurna. Najbliższe farmy znajdują się w Haafingarnie i Białej Grani przez co żywność nie jest tu najtańsza. Jedynie tartak i kopalnia na obrzeżach zapewnia jakieś dochody miastu lecz są to niewystarczające by ta mieścina mogła się rozwijać. W okolicy znajdują się niewielkie złoża rud które jednak nie są wystarczająco wielkie by móc je wydobywać na większą skale.

Biel Edytuj

Włość położona na północnych brzegach kontynentu na co dzień jest pokryta śniegiem a silne wiatry od morza duchów mocno ogołociły ten region z drzew wykluczając miasto z handlu drzewnego, jedynie na południu włości jest jeden tartak lecz zaopatruje on Wichrowy Tron. Dobre położenie umożliwiło otwarcie handlu morskiego dzięki czemu statki płynące do Hammerfell czy Wysokiej Skały mają gdzie zawitać jeśli pogoda uniemożliwi dokowanie w Samotni, Na obrzeżach miasta jest farma która zapewnia wyżywienie dla górników ponadto można zapolować na horkery których w tym regionie ich nie brakuje albo złowić ryby których nie ma w znaczących ilościach przy brzegu ale jest wystarczająco dla lokalnych mieszkańców. Miasto głównie utrzymuje się głównie z dwóch konkurencyjnych ze sobą kopalń rtęci i żelaza które zapewniają miastu zyski. Trakty w południowej części włości są bardziej uczęszczane, nie ma tam takich silnych wiatrów dlatego wędrowcy wolą wybierać drogę w głębi włości która łączy Samotnię i Morthal z Wichrowym Tronem.

Zimowa TwierdzaEdytuj

Miasto ma już za sobą dni swojej chwały, większość budynków runęła do morza podczas katastrofy. Najbardziej zaśnieżona włość prowincji podobnie jak Biel jest w dużym stopniu pozbawiona drzew a w pobliżu nie wydobywa się żadnych surowców, ze względu na niewielką liczbę mieszkańców miasto nie ma za dużych problemów z zapotrzebowaniem na towary które od czasu do czasu dostarcza im wędrowna karawana Khajiitów. Jedynym, niewielkim źródłem dochodów jest Akademia Magów której członkowie chcą czasem odpocząć od trudów uczelni w miejscowej gospodzie.

Wschodnia Marchia Edytuj

Ze względu na toczącą się wojnę i rasizm wśród Nordów handel został utrudniony. Większość miejscowej produkcji trafia albo na handel do włości sprzyjającym Ulfrikowi albo przekazywane są armii Gromowładnych. Port w Wichrowym Tronie jest drugim co do wielkości portem w Skyrim, znajduje się tu biuro kompanii Wschodnio-Cesarskiej oraz jej konkurencji, w dokach za marne pieniądze pracują Argonianie którzy służą za tanią siłę robocza na której nieuczciwie wzbogacają się nordowie. Stąd również kursują jedyne statki na Solstheim, od kiedy kopalnia ebonu w Kruczej Skale się wyczerpała ruch wodny do kolonii został ograniczony ale dzięki pomocy nieznajomego bohatera kopalnia znowu ruszyła i zaczęła wydobywać ebon. Po mimo że w włości znajdują się największe złoża rudy ebonu w prowincji Nordowie nie są w stanie jej wydobywać gdyż znajduje się ona nieopodal twierdzy orków którzy ją wydobywają głównie dla zaspokojenia własnego popytu. Jest także niewielka kopalnia rudy w Gajkyne. Ważnym szlakiem przez który są sprowadzane z Morrowind Dunmerskie towary które po mimo niechęci rasowej trafiają do całej prowincji. Produkcja żywności w Wichrowym Tronie jest wystarczająco duża by móc ją bez problemów eksportować, nieopodal miasta znajduje się kilka farm które zapewniają wyżywienie ponadto w tamtejszych dokach łowione są ryby w wystarczająco dużych ilościach by zaspokoić zapotrzebowanie mieszkańców. Produkcja w zamkowej kuźni niemal całkowicie idzie do armii Gromowładnych. Oprócz statków wysyłanych drogą morską ważną rolę pełnią także karawany Khajiiitów które są jednymi z niewielu handlarzami podróżującymi po bezdrożach.

Biała Grań Edytuj

Centralne położenie miasta czyni z niego ważny szlak handlowy, łączy ono oba krańce prowincji, żyzne gleby i pełne w zwierzynę równiny dają włości duże zyski w sprzedaży żywności, ponadto włość posiada kilka tartaków które zaopatrują w drewno okoliczne farmy i miasta.

Rift Edytuj

Miasto Pęknina stało się przemysłową potęgą produkcji miodu i połowu ryb.

Religia Edytuj

Panteon Skyrim składa się z różnych bóstw. Przed przyjęciem wyznania Dziewięciu Bóstw czczono między innymi bóstwa: Alduin, Dibella, Arkay, Tsun, Mara, Stuhn, Kyne, Jhunal, Shor, Ysmir, Herma-Mora, Maloch. Shor jest uważany za ojca opatrzności, jest odpowiednikiem Akatosha. Badacze nadal prowadzą spór czy Alduin to Akatosh czy zupełnie inne bóstwo.

Kult Daedr jest rzadkością w Skyrim. Zmiennokształtni czczą Hircyna, wyznawcy Azury to głównie Dunmerzy, którzy uciekli z Morrowind, tajny zakon Słowików czci Nocnicę, orkowie z twierdz czczą Malacatha, Hermaeus Mora jest uważany za demona przez większość nordów, a Mefala za jego siostrę, w Gwieździe Zarannej znajduje się kult Vaerminy, na pograniczu grupa kanibali czci Namirę, a w Wschodniej Marchii znajduje się grupa wyznawców Boethiah.  

W Skyrim występuje również kult starych bogów jednymi miejscami tego kultu i jego wyznawcami są renegaci na Pograniczu nie wiadomo nic o tych bogach.  

Wyznanie Talosa Edytuj

W Skyrim szczególnie boskim kultem otoczony jest Tiber Septim, założyciel Cesarstwa Tamriel. Gdy Rada Starszych podpisała Konkordat Bieli i Złota, który zakończył Wielką Wojnę wyznanie Talosa zostało oficjalnie uznane za nielegalny kult, a agenci Thalmoru rozpoczęli liczne aresztowania na terenie całego Tamriel, głównie w Skyrim. Taki stan rzeczy spowodował liczne powstania. Największemu z nich dowodził Ulfrik Gromowładny, który zabił Najwyższego Króla i pogrążył Skyrim w wojnie z Cesarstwem. Talosa nadal czci wielu Nordów, którzy nie boją się Thalmoru, największymi ośrodkami jego kultu jest Wichrowy Tron oraz miasto Markart gdzie znajduje się tam poświęcona mu świątynia, Talosa czci wielu jarlów nawet ci którzy są sojusznikami cesarstwa.

Komunikacja Edytuj

Głównymi szlakami komunikacyjnymi są gościńce oraz żegluga śródlądowa, a także żegluga morska.

Miasta Edytuj

W Skyrim znajduje się 5 dużych miast i mniejsze wioski co tworzy krajobraz bardziej wiejski, niż zurbanizowany krajobraz na przykład Cyrodiil.

Gwiazda Zaranna Edytuj

Gwiazda Zaranna - miasto na północnym wybrzeżu Skyrim. Miasto Stołeczne Bieli zostało założone 2E 283, kiedy to Potentat Versidue-Shaie ogłosił stan wojenny, co rozpoczęło jeden z najbardziej krwawych okresów w historii Tamriel.

Falkret Edytuj

Falkret - miasto na południowo-zachodniej części Skyrim, stolica włości o takiej samej nazwie. Jest ostatnim miastem przed Hammerfell, Słynie z swojego wielkiego cmentarza.

Markart Edytuj

Markart - miasto w środkowo-zachodniej części Skyrim. Zostało zbudowane przez Dwemerów. Tiber Septim podczas swojego panowania nakazał wybudować tutaj Akademię Głosu, gdzie szkolono w używaniu mocy Głosu w sztuce wojennej. Całością miasta rządzi rodzina Srebro-Krwistych. Miasto słynie z swojego surowego więzienia i kopalni srebra.

Morthal Edytuj

Morthal - miasto w środkowo-zachodniej części Skyrim. Jest wybudowane wokół bagien. Mieszka tutaj mag Falion, który potrafi wyleczyć Wampiryzm.

Pęknina Edytuj

Pęknina - stolica Rift, znajduje się na południowo-wschodniej części Skyrim. Znajduje się tu siedziba Gildii Złodziei. Najbardziej wpływową rodziną w mieście jest rodzina Czarnych-Róż, do której należy miodosytnia w mieście.

Samotnia Edytuj

Samotnia jest centrum wpływów Cesarstwa w Skyrim. Znajduje się tu osławiona Akademia Bardów oraz największy Port w Skyrim, w którym znajduje się magazyn Kompanii Wschodniocesarskiej. W mieście znajduje się Świątynia Ośmiu Bóstw.

Biała Grań Edytuj

Biała Grań - znajduje się w centrum Skyrim. Stolica handlu w Skyrim często uznawana za najwspanialszą z dzielnic. Kiedyś Biała Grań często była nazywana "Cesarskim Miastem Skyrim". W dawnych czasach nad miastem w Smoczej Przystani więziono Smoka Numinexa, stąd nazwa fortecy. W mieście znajduje się siedziba Towarzyszy, Jorrvaskr.

Zimowa Twierdza Edytuj

Zimowa Twierdza - dawna stolica Skyrim znajdująca się na północnym wschodzie. Obecnie jest najmniejszym miastem w Skyrim przez kataklizm zwany Wielkim Upadkiem. Znajduje się tu Akademia Magów.

Wichrowy Tron Edytuj

Wichrowy Tron - miasto zbudowane przez zniewolone Śnieżne Elfy na rozkaz Ysgramora. Było stolicą Pierwszego Cesarstwa i przez pewien czas stolicą Skyrim. Był pierwszym przystankiem na drodze Dunmerów uciekających z Morrowind. Miasto zostało wykopane podczas Wojny o Sukcesję.

Twierdze i Forty Edytuj

Włości Edytuj

Nawigacja Edytuj

Regiony
Tamriel Czarne MokradłaCyrodiilElsweyrHammerfellWysoka SkałaMorrowindSkyrimWyspy SummersetPuszcza Valen
Akavir Cesarskie Prowincje AkaviruKa Po' TunKamalTang MoTsaesci
Pozostałe AldmerisAtmoraCathnoqueyEsronietOrsiniumPyandoneaRoscreaThrasYnesleaYokuda
Światy AetheriusMundusNirnPlany w OtchłaniPustka

Więcej od Wikii

Losowa wiki