FANDOM

Księżyc Secunda

Księżyc Secunda

Secunda jest mniejszym z dwóch księżyców znajdujących się w orbicie planety Nirn. Większym jest Masser.

Secunda staje się Krwawym Księżycem (zmienia kolor na czerwony) podczas dodatku do Morrowind, The Elder Scrolls III: Bloodmoon.

Informacje ogólne Edytuj

Khajiitowie czczą zarówno Massera jak i Secundę, gdyż fazy tych księżyców pomagają określić formę jaką przybiera Khajiit po narodzinach.

Lorkhan - Brakujący Bóg - został rozerwany na dwie części podczas swojej destrukcji stając się Masserem i Secundą. Dwa księżyce symbolizują jego dwojaką naturę i mają przypominać jego dziełu - ludziom - o zmaganiach Lorkhana. Może to być też kolejny powód czczenia księżyców przez Khajiitów.

Astronomia Edytuj

Astronomiczna definicja i Masser, i Secunda jest źródłem wielu dyskusji. Na pierwszy rzut oka, oba zdają się być księżycami Nirn; jednakże obserując oba księżyce w Oblivion oraz w Skyrim można stwierdzić, że Secunda krąży wokół Masser, więc tak naprawdę Secunda jest księżycem Masser. Według notatek Lymdrenn Telvanni Masser osiąga pełnię podczas przesilenia letniego.

Krwawy Księżyc Edytuj

TESBloodmoonIcon

Secunda jako Krwawy Księżyc

Podczas Przepowiedni o Krwawym Księżyciu Secunda staje się Krwawym Księżycem.

Ciekawostki Edytuj

  • Jako Jone jest czczona przez Khajiitów.
  • "Secunda" to łaciński przymiotnik (w formie pojedynczej żeńskiej) oznaczający "druga". (Męska forma tego przymiotnika, od którego wywodzi się "secunda" to "secundus")
  • W The Elder Scrolls IV: Oblivion wyraźnie widać, że Secunda porusza się wokół Massera więc w pewnym sensie jest "księżycem księżyca".
  • W The Elder Scrolls V: Skyrim dwa księżyce widoczne na niebie dają dodatkowe moce niektórym rodzajom broni.
  • Secunda ma bardzo niestabilną orbitę dzięki bliskiemu położeniu Nirn i "szarpaniu" przez Nirn i Massera co może w końcu doprowadzić do runięcia Secundy na Nirn albo wylecenia tego księżyca w kosmos.
  • W rzeczywistym świecie "księżyc księżyca" mógłby okrążać inny księżyc przez stosunkowo krótki czas zanim straci orbitę i zostanie włączony w drugi, większy księżyc, jeśli podążał po orbicie takiej jak orbita księżyca Ziemi.
  • Jednak jest możliwe, że ułożenie księżyców wygenerowało przyciągające się pola magnetyczne, podczas gdy pole magnetyczne Nirn odpycha Secundę, więc Secunda nie jest przyciągana wystarczająco mocno przez Nirn, ale też przyciąganie przez Nirn nie pozwala Secundzie krążyć zbyt blisko Massera, więc ma w pewien sposób stabilną orbitę.
  • Pocałunek Secundy w Skyrim jest być może nazwany od tego księżyca.
  • Księżycowy Festiwal odbywa się ku czci "starożytnej bogini księżyców, Secundy".[1]

PrzypisyEdytuj

  1. Holidays of the Iliac Bay