Fandom

Elder Scrolls Wiki

Pierwsza Era

12 704strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Pierwsza Era – okres w historii Tamriel, który rozpoczyna się dzięki Dynastii Camoran.

Opis Edytuj

Rok Wydarzenia
1. Dynastia Camoran z Puszczy Valen zostaje zapoczątkowana przez Króla Eplara. Nowe królestwo zostaje użyte jako buforowe przez starsze państwo Ayleidów z Cyrodill do ochrony przed wpływem silniejszego od Cyrodill Królestwa Alinoru (Wyspy Summerset). Dzięki temu po pewnym czasie Ayleidzi uniezależniają się od Alinoru.
20. Pojawia się najstarszy zapis mówiący o wyspie Artaeum. Opowiada o sławnym Bretońskim mędrcu i autorze Voernet, który podróżuje na wyspę Artaeum by spotkać się z Iachesisem.
143. Król Harald, daleki potomek Ysgramora, podbija Skyrim - powstaje pierwsze królestwo ludzi.
221. Król Harald umiera (po długim panowaniu aż 78 lat). Król Hjalmer przejmuje tron.
222. Umiera Król Hjalmer (jego panowanie trwa zaledwie rok!). Na tron wstępuje jego najmłodszy syn, Vrage zwany też Utalentowanym.
240. Skyrim rozszerza granice, podbijając ziemie ludu Velotha (dzisiejsze Morrowind) i większość dzisiejszej Wysokiej Skały.
242. Alessia, zwana później Królową-Niewolnicą, wraz ze swymi pobratymcami, rozpoczyna rebelię skierowaną przeciwko rządom Ayleidów.
243. Z pomocą silniejszego ludzkiego państwa, Skyrim, "Alezjańska Armia" w końcu obala ayleidzkie rządy nad centralnym Cyrodiil. Pozostali Ayleidzi znajdują schronienie wśród Elfów z Dynastii Camoran z Puszczy Valen.

W tym czasie wojują też dwaj legendarni ludzcy bohaterowie - Morihaus, który dowodzi atakiem na Wieżę z Białego Złota (to on został obdarzony przez boginię Kynareth Boską Zbroją, pancerzem, który występuje też w grze Morrowind) i Pelinal Whitestrake, który jest inicjatorem wybicia Ayleidów.

243-498. W tych latach prosperować będzie nowe ludzkie państwo, którego pierwszą władczynią została Alessia. W krótkim czasie podbija sąsiednie królestwo Colovii. Ludzie z Cyrodill powoli zaczynają budować swą narodową tożsamość. Wkrótce zostają najludniejszym ludem całego Tamriel.

Cesarzowa tworzy nową religię, zwaną religią Ośmiu Bóstw: Akatosha, Dibelli, Arkaya, Zenithara, Mary, Stendarra, Kynareth i Julianosa. Jest to pierwotna forma kultu, który potem wyewoluuje w dzisiejszy imperialny kult Dziewięciu Bóstw.

W tym okresie, utworzona zostaje pierwsza Starsza Rada.

246. Założone zostaje miasto Daggerfall.
266. Shezarr, "brakujący brat" bogów z Ośmiu Bóstw, przybywa do Wieży z Białego Złota w Cesarskim Miecie i przeobraża umierającą Alessię w pierwszą świętą Cyrodill. Starsza Rada wybiera Belharza Człowieka-Byka na drugiego Cesarza Imperium.
355. Klan Direnni, jedyny znany Altmerski ród rządzący jeszcze w krainach ludzi, zwiększa swe znaczenie i potęgę poprzez liczne polityczne intrygi i machinacje.
358. Połączone armie Imperatora Cyrodill i Imperium Skyrim uderzają na Klan Dirennich w Zachodniej Marchii Wysokiej Skały. Rozpoczyna się wojna.
361. Alezjańskie Doktryny - bardzo ortodoksyjne religijne nauki Małpiego Proroka, Marukha. (Marukh doznawał bolesnych wizji, w których nawiedzał go duch Alessji, wzywający do obalenia elfich rządów i wyparcia elfich pierwiastków z kultu Ośmiu Bóstw.) rozprzestrzeniają się i utwardzają w Cyrodill i północnym Tamriel. Doktryny te opierają się na surowych wytycznych, dotyczących postępowania, nakazując prowadzenie iście purytańskiego życia.
369-420. Wojna Sukcesyjna w Skyrim i będący jej skutkiem, upadek Imperium Nordów. Wojna zaczyna się po tym, jak Dzicy Łowcy (grupa potężnie przeobrażonych Bosmerów) zabija Króla Borgasa w jego zamku w Zimowej Twierdzy.
376. Tradycyjne rządy yokudańskich cesarzy zostaje obalona w roku 2012 (według starego kalendarza yokudańczyków) i mimo że zachowana zostaje "funkcja" imperatora, jego władza zostaje dramatycznie zredukowana. Yokudańczycy (późniejsi [{Redgard]]zi) mówią o tym okresie jako o czasie 300 lat bezustannych wojen domowych każdych z każdymi.
401-415. W Velothi (Morrowind) Indoril Nerevar i Dumac Dwarfking jednoczą Chimerów i Krasnoludy przeciwko okupującym siłom Skyrim.
416. Nordowie zostają wyparci z Velothi. Ze zjednoczonych królestw Ciemnych Elfów i Krasnoludów powstaje nowe państwo - Resdayn. Nerevar i Dumac zostają jednogłośnie obrani Przywódcami Pierwszej Rady. Resdayn kwitnie pod ich rządami. Pokój miedzy Dwemerami i Chimerami skutkuje w bezprecedensowym rozwoju i rozkwicie obu kultur.
420. Jeden z krasnoludzich klanów, Rourken, odmawia zawarcia pokoju z Chimerami i opuszcza Resdayn, wędrując na zachód. W końcu docierają do Stros M'Kai, gdzie budują sobie nową ojczyznę.
421. W Skyrim kończy się Wojna Sukcesyjna dzięki Paktowi Wodzów. Ale Skyrim nie odzyskuje już, utraconych podczas wojny, Wysokiej Skały, Cyrodill i Resdayn.
477. Ród Dirennich podbija Wysoką Skałę i duże obszary Skyrim i Hammerfell.
479. Ryan Direnni zakazuje wyznawania Alezjańskich Doktryn i skazuje większość ich propagatorów na śmierć. Wojska Dirennich naciskają na Kolowiański Zachód.
482. Ród Dirennich, pod dowództwem Aidena Direnni, pokonuje Alezjańska Armię pod Glenumbria Moor. Jest to jednak zwycięstwo pyrrusowe - Direnni ponieśli ogromne straty, które znacznie osłabiają ich pozycję.
498. Osłabiony ród Dirennich nie jest w stanie utrzymać wszystkich swych włości. Jedna po drugiej, kontrola nad nimi jest przejmowana przez Imperium Cyrodill. W końcu pozostaje im tylko rodzima Wyspa Balfiery. Wzrost znaczenia Cyrodill budzi niepokój w Skyrim; rozpoczyna się między nimi wojna.
~500 Prawie cała Wysoka Skała zostaje wyzwolona spod tyranii Elfów.

Skyrim, pod rządami Króla Wulfhartha (zwanego też Ysmirem), powraca do nordyckiej wiary swoich przodków. Alezjańskie świątynie zostają zniszczone, nieliczni kapłani, którym udało się przeżyć, uchodzą w głąb kontynentu.

609. Król Thagore z Daggerfall pokonuje armie Glenpoint i Daggerfall urasta na największą potęgę południowej Wysokiej Skały.

W tym samym roku, na kontynencie Yokuda, Mansel Sesnit zostaje Starszym Yokedą- wojskowym tyranem. Podbija większość kraju w niecałe osiem lat.

617. Mansel Sesnit zostaje zamordowany. Randic Torn kontynuuje proces jednoczenia Yokudy.
660. Bitwa o Smoczy Mur. Siły Skyrim zwyciężają Maulocha, orkowskiego boga z Gór Velothi. Mauloch ucieka na wschód. Także w tym okresie kończy swe przygody długowieczny, potężny heros, Pelinal Whitestrake.

Góra Vvardenfell (Czerwona Góra) w Resdayn eksploduje, prawdopodobnie z powodu użycia Narzędzi Kagrenaca.

668 - 700. Potworna Wojna Pierwszej Rady pomiędzy Ciemnymi Elfami a Krasnoludami.
720. Rodzi się Frandar Hunding, jeden z największych yokudańskich (potem Redguardzkich) Pieśniarzy Miecza. Pieśniarze Miecza zasadniczo są wyjątkowo uzdolnionymi wojownikami, którzy dzięki niezwykle intensywnemu treningowi i fanatycznemu oddaniu bogowi wojny są w stanie uformować z czystej myli shehai, mistyczne duchowe ostrze czystej energii.
737. Umiera Randic Torn. Całe Imperium yokudańskie pogrąża się w chaosie wojny domowej, trwającej przeszło 300 lat.
760. Rodzi się Divad Hunding, jedyny syn Frandara.
780. Po niezliczonych bitwach i nieustannych walkach, Frandar Hunding uznaje się za niezwyciężonego i postanawia zostać pustelnikiem. Wtedy pisze Księgę Koła, zawierającą filozofię Drogi Miecza.
808. Zostaje założone Wayrest, mała rybacka osada.

Yokudańczycy docierają do Hammerfell, po apokaliptycznym kataklizmie, który nawiedził ich kontynent. Potężni yokudańscy wojownicy (potem znani jako frakcja Przodkowie) jako pierwsi przybywają do Hammerfall i od razu przypuszczają niespodziewany atak (zwany potem Falą Wojowników lub "Ra Gada") na tubylców. Wyrzucają prymitywnych zwierzoludzi i nedyczne osiedla. Ra Gada skutecznie toruje drogę dla króla i klasy rządzącej Na- Totambu (potem zwaną frakcją Korony), którzy przybywają po zakończeniu podboju Hammerfell. Ci Zwierzoludzie, którzy przeżyli, uciekają z Hammerfell i przyłączają się do Orków z Orsinium w Górach Wrothgariańskich. Tym samym znacznie wzmacniają Orsinium.

948. Potężne Orsinium staje się wielkim zagrożeniem dla sąsiadujących królestw. Król Joile z Daggerfall wysyła poselstwo do Gaidena Shinji z Zakonu Diagny, proponując wspólny atak na Orsinium.
950 - 980. Połączone Bretońskie wojska z Daggerfall, Redguardzka armia z Sentinel i Zakon Diagny przypuszczają atak na Orsinium. Nie udaje im się jednak wziąć z marszu potężnego orkowskiego królestwa. "Oblężenie Orsinium" zajmuje długie 30 lat, pochłaniając wielu wielkich wojowników i herosów. Wśród nich słynnego mistrza miecza Gaidena Shinjiego. Od tej pory Orki znane są ze swego męstwa w walce.
1029. Cesarzowa Heta z Cyrodill wzmacnia Coloviański Zachód i poszerza granicę Cesarsrwa, aż do Wysokiej Skały. Polepsza także stosunki ze Skyrim, dzięki szeregu akcji dyplomatycznych.
1100. Dzięki Upadkowi Orsinium mała wieś Wayrest staje się głównym miastem nad Rzeką Bjoulsae. W tym roku niedawna osada rybacka zostaje niezależnym królestwem Wayrest.
1427. Bitwa pod Mostem Duncreigh w Sensford. Pamiętna w Wysokiej Skale bitwa pomiędzy (dzisiaj zwanymi) Anticlere z Sensford.
2000 - 2200. Thrassiańska Plaga zabija ponad połowę populacji Tamriel. Zaraza jest rozpuszczona przez plemię zwierzoludzi zwanych Sloadami z koralowego królestwa Thrasu. Koralowe królestwa Thrasu to archipelag wysp na Morzu Abacean. Mieszkają tam Zwierzoludzie zwani Sloadami. Ci ludzie- ślimaki są prawdopodobnie najbardziej znienawidzoną rasą w całym Tamriel. Po rozpuszczeniu przez nich zarazy, największa flota w dziejach Tamriel wypłynęła w kierunku Thrasu i wymordowała wszystkich Sloadów, jakie zdołała znaleźć. W wyniku użycia potężnej magii, ich koralowe królestwa zostały zatopione w morzu.
2702. Wszyscy mieszkańcy Wayrest zostają zmuszeni do przeniesienia się do obronnej posiadłości Gardnersów, by chronić się tam przed piratami, akavirskimi najeźdźcami i Thrassiańską Plagą.
2703. Reman Pierwszy Z Cyrodill zbiera rozbitą armię z Doliny Nibenay i łączy się z armią Colovianin. Połączone siły niszczą akavirskich najeźdźców w Bladej Przełęczy w Skyrim. Dynastia Reman bierze poddających się Akavirczyków jako jeńców, by wzmocnić nimi imperialną armię w walce z Altmerami. To wydarzenie rozpoczyna narodziny Drugiego Imperium.
2813. Cyrodyliczny staje się językiem stosowanym we wszystkich dokumentach, zastępując Elfi. Język ten jest podstawą obecnie stosowanego.
2837. Ustanowiona zostaje Imperialna prowincja Czarne Mokradła. Przez Elfy zwana była od początku Argonią, a jej mieszkańcy - Argonianami.
~2840. Imperium Cyrodill zaczyna przygotowywać się do inwazji na Morrowind, jako że był to jedyny region, który nie znalazł się pod zwierzchnictwem Dynastii Reman. Rozpoczyna się okrutna Wojna Osiemdziesięcioletnia.
2920. Błyskotliwe dowództwo Księcia Juileka z Dynastii Reman i Saviriena- Choraka (wywodził się z rasy akavirskiej - Tsaesci) zmuszają Morrowind do poddania się. Jednak zwycięstwo jest bardzo kruche. Pod koniec tego roku ostatni członek Rodu - Reman III zostaje zamordowany przez zabójcę pracującego na zlecenie Potentata Versidue-Shaie. Tak kończy się linia cesarska z Cyrodill. Imperium Tamriel dostaje się w ręce akavirskich Potentatów pod koniec pierwszej ery.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki