FANDOM

Nie należy mylić z Panteon Nordów.

Panteon Starożytnych Nordów – bóstwa czczone przez Atmoran i wczesnych Nordów z Ery Meretycznej i wczesnej Pierwszej Ery. Wiara w nich nazywana jest Kultem Smoków.

Historia Edytuj

Wiara starożytnych Nordów pochodzi z Atmory, gdzie panowały smoki. Ich słudzy, Smoczy Kapłani, stanowili władzę znaną jako Kult Smoków i byli potężni jak królowie. Częścią kultu była wiara oparta na czci bogów-zwierząt. Zwierzętami czczonymi jako bóstwa były: jastrząb, wilk, wąż, ćma, sowa, wieloryb, niedźwiedź, lis i smok. Płaskorzeźby, które można znaleźć w starożytnych nordyckich ruinach doprowadziły uczonych do twierdzenia, że te wyznawane zwierzęta to totemiczne przedstawienie kilku Et'Ada, z których część jest obecna w panteonie Ośmiu Bóstw. Sześć z płaskorzeźb przedstawia bóstwa jako mężczyzn i trzy jako kobiety.

Wpływy w Skyrim Edytuj

Panteon Starożytnych Nordów został przyniesiony na wybrzeża Skyrim podczas masowej migracji z Atmory, która trwała wiele wieków. Stanowił główną wiarę Nordów we wczesnej Pierwszej Erze; wraz z upływem wieków Nordowie ostatecznie zarzucali pojęcie czci zwierząt i zwrócili się ku czci samych Et'Ada. Kulminacją tego procesu było uformowanie Panteonu Nordów, który stanowił główną religię w Skyrim aż do panowania Alessii w 1E 243; Alessia złączyła aldmerski panteon i panteon Nordów by stworzyć panteon Ośmiu Bóstw.

Smok Edytuj

Płaskorzeźba smok (Conceptart) by Adam Adamowicz

Smok był głównym bóstwem w panteonie starożytnych Nordów i powszechnie uważa się go za wyobrażenie Alduina, "Pożeracza Światów". Płaskorzeźby w starożytnych nordyckich grobowcach nie ukazują go bezpośrednio, zamiast niego widać raczej jego sługi - ukazano na nich Smoczych Kapłanów.

Jastrząb Edytuj

Płaskorzeźba jastrząb (Conceptart) by Adam Adamowicz

Jastrzębia przedstawiono jako kobietę i uważa się, że jest wyobrażeniem Kyne, wojowniczki i wdowy po Shorze, Bogini Burzy i Matki Ludzi[1]. Nordowie wierzą, że odegrała znaczącą rolę w ich stworzeniu i w obdarowaniu ich darem Thu'um.[1][2][3]

Wąż Edytuj

Płaskorzeźba wąż (Conceptart) by Adam Adamowicz

Wąż jest przedstawiony jako mężczyzna i uważa się, że jest wyobrażeniem Shora, upadłego boga-bohatera ludzkości. Aluzje do cech węża to między innymi jego sukces w przekonaniu pozostałych Et'Ada do stworzenia Mundus.[1]

Lis Edytuj

Płaskorzeźba lis (Conceptart) by Adam Adamowicz

Lisa ukazano jako mężczyznę i uważa się go za wyobrażenie Orkey, który podstępem przekonał Nordów do oddania długich żywotów i "zmusił ich do liczenia zim".[1]

Wieloryb Edytuj

Płaskorzeźba wieloryb (Conceptart) by Adam Adamowicz

Wieloryb jest ukazany jako mężczyzna i uważa się go za wyobrażenie Tsuna, nordyckiego boga prób i walki z przeciwnościami. Służył jako tan-tarczownik Shora i zginął broniąc go przed obcymi bogami podczas ehlnofeyskich wojen w Erze Świtu.[1]

W nordyckich zaświatach, Sovngardzie, stoi on na straży mostu z kości wieloryba i mieszka w namiocie ze skóry wieloryba.[4]

Niedźwiedź Edytuj

Płaskorzeźba niedźwiedź (Conceptart) by Adam Adamowicz

Niedźwiedzia przedstawiono jako mężczyznę i uważa się go za wyobrażenie Stuhna, nordyckiego prekursora Stendarra i brata Tsuna. Tak jak jego brat, służył jako tan-tarczownik Shora i walczył przeciwko aldmerskiemu panteonowi.[1]

Sowa Edytuj

Płaskorzeźba sowa (Conceptart) by Adam Adamowicz

Sowa przedstawiona jest jako mężczyzna i uważa się ją za wyobrażenie Jhunala, nordyckiego boga mądrości i wiedzy, znanego też jako ojca języka i matematyki.[1]

Wilk Edytuj

Płaskorzeźba wilk (Conceptart) by Adam Adamowicz

Wilk przedstawiony jest jako kobieta i uważany jest za wyobrażenie Mary, Bogini Miłości i panny służebnej Kyne.[1]

Ćma Edytuj

Płaskorzeźba ćma (Conceptart) by Adam Adamowicz

Ćma przedstawiona jest jako kobieta i uważana jest za wyobrażenie Dibelli, Bogini Piękna.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 Rozmaitości cesarskich wierzeń
  2. Dzieci niebios
  3. Pocket Guide to the Empire, First Edition: Skyrim
  4. Wydarzenia w The Elder Scrolls V: Skyrim