Fandom

Elder Scrolls Wiki

Panteon Nordów

12 877stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Panteon Nordów – główna religia Nordów.[1] Św. Alessia połączyła ten panteon z aldmerskim panteonem by stworzyć religię Ośmiu Bóstw.

Nie należy go mylić z Panteonem Starożytnych Nordów, od którego wywodzi się ten panteon.

Bogowie panteonu Edytuj

  • Shor - "Bóg Zaświatów", Król Bogów; twórca Sovngardu, małżonek Kyne; nordycki wariant Lorkhana.
  • Kyne - Bogini Burzy, ulubione bóstwo wojowników, Matka Ludzi, wdowa po Shorze; Nordycki wariant Kynareth.
  • Alduin - "Pożeracz Świata", mity opisują go jako potworny sztorm ognia, który skończył poprzedni świat by zacząć ten; niektórzy uznają go za odpowiednik Akatosha, inni za całkiem odmienne bóstwo.
  • Tsun - bóg prób i walki z przeciwnościami, brat Stuhna, pilnuje drogi do Komnaty Męstwa.
  • Ysmir - "Smok Północy", najważniejszy bóg-bohater ludzkości; w wyniku Wypaczenia na Zachodzie jego ludzka dusza w ciele Zurina Arctusa stała się częścią składową Talosa
  • Dibella - Bogini Piękna, popularna bogini spośród Dziewięciu Bóstw, w Cyrodiil jej domeny są przeróżne, od kobiet po sztukę i estetykę, a także erotykę.
  • Mara - Bogini Miłości i Małżeństwa, panna służebna Kyne; w Skyrim nosi się jej amulet, by pokazać że szuka się kandydatów do małżeństwa.
  • Stuhn - poprzednik Stendarra, Bóg Okupu, brat Tsuna, nauczył ludzi jak korzystać z z jeńców wojennych.
  • Jhunal - bóg hermetycznego porządku, runów, nordycki ojciec języka i matematyki, dziś nieobecny w mitologii Skyrim; odpowiednik Julianosa, jednego z Dziewięciu Bóstw.

Inni bogowie Edytuj

  • Herma-Mora - Człowiek Puszczy, starożytny atmorański demon, prawie skusił Nordów by stali się Aldmerami, większość mitów o Ysgramorze jest o wymykaniu się sztuczkom Herma-Mory.
  • Orkey - "Kołaczący Starzec", oszukał Nordów proponując im ofertę i przehandlowując ich żywot, przez co ich życie stało się krótsze; odpowiednik Trinimaca
  • Mauloch - bóg Orków, nękał potomków Haralda przez długie lata; odpowiednik Malacatha.

Przypisy Edytuj

  1. Różne Wyznania...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki