FANDOM

Ostatni Dovahkiin – główny bohater gry The Elder Scrolls V: Skyrim. Nie ma określonej płci, wyglądu, czy pochodzenia, gdyż smocza krew to dar od Akatosha dla śmiertelników, co oznacza, że szansę na otrzymanie tego daru ma każdy, choć jest ona niewielka. Dovahkiin posiada moc Thu'um, a jego przeznaczeniem jest polowanie na smoki.

Interpretacja nazwy Edytuj

Dovahkiin to w Smoczym Języku "Smocze Dziecię", jako iż słowo "dovah" oznacza smoka, a "kiin" dziecko. Jednakże istnieje również możliwość podzielenia wyrazu "dovahkiin" na trzy słowa również istniejące w Smoczym Języku, czyli "dov", "ah" oraz "kiin", co w wolnym tłumaczeniu oznacza "Urodzony Łowca Smoków". Jest to oczywiste odniesienie do przeznaczenia Smoczych Dzieciąt.

Historia Edytuj

Egzekucja Edytuj

Historia Ostatniego Dovahkiina zaczyna się od jego egzekucji w miasteczku Helgen, na której obecni są Generał Tullius, ambasadorka Thalmoru Elenwen, Hadvar, Ralof (również więzień), Ulfrik Gromowładny (więzień), koniokrad Lokir z Rorikstead oraz grupka Gromowładnych i Legionu Cesarskiego. Nie wiadomo za co bohater został skazany na śmierć. Jednakże, gdy kat miał już ściąć głowę Ostatniego Smoczego Dziecięcia, norskie bóstwo w postaci smoka, Alduin przylatuje do mieściny i niszczy całe miejsce. Po tym, Ostatni Dovahkiin ucieka wraz z Ralofem lub Hadvarem do środka fortu w mieście. Okazuje się, że wiele ludzi przeżyło atak na miasteczko. Po drodze, bohater zbiera ekwipunek i przedziera się przez przeciwników, aż w końcu ucieka z Helgen poprzez jaskinię znajdującą się pod mieściną. Po wyjściu z podziemi, postać, z którą uciekł Dovahkiin, radzi mu by udać się do Rzecznej Puszczy, do członka jego rodziny. Ten za to prosi Ostatnie Smocze Dziecię o przysługę. Bohater ma udać się do Białej Grani i poprosić o wsparcie Rzecznej Puszczy żołnierzami, na wypadek ataku smoka, który teraz był bardzo możliwy.

Pierwszy smok Edytuj

Ostatniemu Dovahkiinowi udaje się dostać do miasta i porozmawiać z jarlem Balgruufem Większym. Bohater opowiada mu o wydarzeniach w Helgen i o sytuacji Rzecznej Puszczy. Wkrótce po tym, władca miasta oraz Ostatnie Smocze Dziecię udają się do nadwornego maga Farengara. Ten prosi bohatera o przysługę. Ostatni Dovahkiin ma za zadanie udać się do Czarnygłazu i zabrać stamtąd Smoczy Kamień. Po przedarciu się przez hordy draugrów i innych potworów, bohater dociera do miejsca w którym zabija Draugra Mściciela, zabiera z jego ciała Smoczy Kamień oraz uczy się pierwszego słowa krzyku Nieugięta Siła - "Fus". Po splądrowaniu ruin, Ostatnie Smocze Dziecię udaje się do Farengara oddać kamień. Tam jeden ze strażników Białej Grani informuje jarla, maga, bohatera i huskarla Balgruufa, Irileth o pojawieniu się smoka niedaleko miasta. Irileth i Ostatni Dovahkiin razem z grupką strażników udali się zabić smoka, niejakiego Milmurnira. Po jego śmierci, dusza i wiedza smoka zostały wchłonięte przez bohatera, dzięki czemu mógł używać Thu'um. Strażnicy od razu obwołali go Smoczym Dziecięciem i kazali zdać relację z wydarzenia jarlowi Balgruufowi. Ten uwierzył w historię Ostatniego Dovahkiina i polecił mu udać się do Wysokiego Hrothgaru, klasztoru Siwobrodych.

Nauki u Siwobrodych Edytuj

Po przejściu siedmiu tysięcy stopni, Ostatni Dovahkiin dociera do Wysokiego Hrothgaru położonego na Gardle Świata. Tam udowadnia Arngeirowi, że jest Smoczym Dziecięciem i zaczyna pobierać nauki w klasztorze. Najpierw, bohater uczy się drugiego słowa Nieugiętej Siły - "Ro". Po tym, wszyscy wychodzą na dziedziniec klasztoru, gdzie Dovahkiin uczy się pierwszego słowa krzyku Trąba Powietrzna. Po udanych ćwiczeniach, Siwobrodzi dają Ostatniemu Dovahkiinowi zadanie, które jest jego ostateczną próbą - Smocze Dziecię musi zabrać Róg Jurgena Wiatrowładnego z ruin Valkygg.

Poznanie Delphine Edytuj

Po przedarciu się przez hordy draugrów, Ostatni Dovahkiin dociera do ostatniej komnaty, w której zamiast rogu zastaje tylko karteczkę, na której napisane jest, że bohater musi przyjść do gospody w Rzecznej Puszczy. Tam Smocze Dziecię spotyka się z niejaką Delphine, która prowadzi go do tajnej piwnicy, gdzie pokazuje mu mapę leż smoków. Okazuje się, że jest to ta sama kobieta, która pomagała Farengarowi rozszyfrować Smoczy Kamień. Nieznajoma nie jest jednak w pełni pewna, czy bohater jest naprawdę Dovahkiinem. W tym celu oboje udają się do Gaju Kyne, gdzie podobno ma przebywać smok. Okazuje się, że jest to prawda. Po zabiciu smoka, Delphine nie ma już wątpliwości co do mocy Ostatniego Dovahkiina. Kobieta myśli, że za wszystkim stoi Thalmor. Obmyśla więc pewien plan...

W ambasadzie Thalmoru Edytuj

Delphine poleca Dovahkiinowi udać się do ambasady Thalmoru i wykraść wszelkie tamtejsze dokumenty związane ze smokami i Ostrzami. Wydaje się to być niemożliwe, ale Ostrza mają szpiega w Thalmorze, niejakiego Malborna. Dzięki niemu Ostatnie Smocze Dziecię dostaje się do środka ambasady, gdzie zaczyna być wypytywany przez Elenwen, spotkaną wcześniej w Helgen. Gdy pytania stają się niewygodne, Malborn odciąga bohatera od rozmowy. Mówi mu, że może go przepuścić do środka ambasady, ale najpierw trzeba odwrócić uwagę gości, w tym Elenwen. Smocze Dziecię daje więc drinka pewnemu pijakowi, który wywołuję awanturę. Dovahkiin szybko wtedy przedostaje się do środka. Wkrótce jednak Thalmorczycy dowiadują się o tajemnicy Malborna. Udaje im się go schwytać i torturować. Ratuje go jednak Smocze Dziecię. Bohater szybko zdobywa dossier na temat Delphine i niejakiego Esberna, byłego członka Ostrzy, którego poszukuje Thalmor. Ostatni Dovahkiin nie zdobywa jednak żadnych informacji związanych z powrotem smoków. Ucieka więc szybko z ambasady i kieruje się do Delphine.

Poszukując Esberna Edytuj

Członkini Ostrzy jest zaskoczona tym, że Esbern żyje. Według niej, zginął lata temu. Według informacji zdobytych w ambasadzie Thalmoru, starzec znajduje się w Pękninie. Delphine od razu domyśla się, że ukrywa się on w Szczurzych Norach, które są znane jako kryjówka wielu przestępców i poszukiwanych. Ostatni Dovahkiin udaje się więc do Pękniny by odszukać Esberna. Tam natyka się na patrol Thalmoru poszukujący starca, jednakże to Smocze Dziecię dociera pierwsze do kryjówki Esberna. Na początku były członek Ostrzy jest nieufny wobec bohatera, jednakże gdy poznaje jego zamiary i dowiaduje się kto go przysłał, wpuszcza go do swojej kryjówki. Staruszek opowiada Dovahkiinowi o swojej historii i o historii Ostrzy po zakończeniu Wielkiej Wojny. Po tym oboje opuszczają kryjówkę Esberna i udają się do Rzecznej Puszczy, do gospody Delphine.

Ściana Alduina Edytuj

Esbern opowiada Delphine i Ostatniemu Dovahkiinowi historię Ściany Alduina, czyli wielkiej, kamiennej tablicy na której wyryto historię Tamriel zapowiedzianą przez Pradawne Zwoje. Udają się więc na Pogranicze, do Niebiańskiej Przystani, ostatniego przyczółku Akavirskich wojowników, w którym stworzono Ścianę Alduina. Po przejściu przez parę pułapek, bohater i ostatnie Ostrza docierają do tej "właściwej" komnaty Niebiańskiej Przystani, gdzie Esbern tłumaczy proroctwo. Wynika z niego, że Alduina już kiedyś pokonano, dzięki "Krzykowi stworzonemu przez ludzi". Nie wiadomo jednak, gdzie szukać słów tego krzyku. Ostatniemu Smoczemu Dziecięciu przychodzi pewien pomysł do głowy - Siwobrodzi mogą wiedzieć coś więcej na ten temat. Arngeir oznajmia Dovahkiinowi jednak, że słowo to zapisane jest na jednym z Pradawnych Zwojów. Siwobrodzi uznają je jednak jako bluźniercze. Jedynym Siwobrodym, który może coś o tym wiedzieć jest mistrz zakonu, smok, niejaki Paarthurnax. Mieszka on w odosobnieniu na szczycie Gardła Świata. Dovahkiin uczy się od Arngeira pierwszego słowa krzyku Czyste niebiosa by mieć możliwość dotarcia na szczyt góry. Tam zaczyna rozmowę ze smokiem, który mówi mu, że zwój z zapisanym krzykiem znajduje się w jednym ze starożytnych miast Dwemerów, a raczej w ruinach tego miasta, Alftand.

Pradawny Zwój i walka z Alduinem Edytuj

Ostatni Dovahkiin znajduje Alftand i przedziera się przez hordy dwemerskich, mechanicznych strażników by dostać się do specjalnej komnaty z Pradawnym Zwojem. Okazuje się jednak, że cel bohatera jest ukryty i by go zdobyć, trzeba rozwiązać pewną zagadkę. Po zabraniu Pradawnego Zwoju z Alftand, Ostatnie Smocze Dziecię udaje się na Gardło Świata, gdzie Paarthurnax opowiada mu o "załamaniu czasu", które jest skutkiem pokonania Alduina w Pierwszej Erze. Tylko w nim można odczytać Pradawny Zwój. Dovahkiin rozwija więc zwój w załamaniu czasu i widzi walkę trzech norskich bohaterów: Hakona Jedno-Okiego, Gormlaith Złoty Jelec oraz Felldira Starego, walczących z Alduinem. Podczas tej walki, Ostatni Dovahkiin uczy się trzech słów Smokogrzmotu. W tym samym czasie, na Gardło Świata przylatuje nieśmiertelny Alduin. Jedynie nowo poznany Krzyk może uczynić go wrażliwym na broń, magię i inne Krzyki. Z pomocą Paarthurnaxa bohater przegania Alduina, który udaje się do Sovngardu by pożreć dusze umarłych i się wzmocnić.

Rokowania wojenne w Wysokim Hrothgarze Edytuj

Ostrza i Ostatni Dovahkiin wpadli na pomysł by schwytać pomocnika Alduina, Odahviinga, w Smoczej Przystani. Jarl Balgruuf Większy zgadza się na to ryzykowane przedsięwzięcie, ale tylko jeśli nastąpi zawieszenie broni obu stron walczących w Wojnie Domowej w Skyrim. Dlatego też w Wysokim Hrothgarze zbierają się dwie strony konfliktu. W wojennych rokowaniach uczestniczą: Ostatni Dovahkiin, Delphine, Esbern, Siwobrodzi, Generał Tullius, Legat Rikke, jarl Samotnii Elisif Sprawiedliwa, Ulfric Gromowładny, Galmar Kamienna-Pięść i Elenwen (tylko jeśli pozwoli na to Ostatnie Smocze Dziecię). Tam ustalają nowe granice obu państw, które godzą się na zawieszenie broni do momentu, gdy Alduin zginie. Mimo to, nadal Gromowładni i Cesarstwo Tamriel się nienawidzą.

Schwytanie Odahviinga Edytuj

Ostatni Dovahkiin, dzięki wykrzyczeniu imienia Odahviinga, wzywa tego smoka. Następuje dość krótka walka, której wynikiem jest schwytanie smoka w wielkie kajdany, w których niegdyś więziony był Numinex przez Olafa Jedno-Okiego. Wtedy do sali przychodzi Farengar, który zamierza zrobić parę badań na smoku, na co ten reaguje wściekłością i użyciem Krzyku Ognisty Oddech. Wkrótce mówi, że Thu'um Ostatniego Smoczego Dziecięcia jest już silniejsze niż Głos Alduina. Mówi on, że od tego momentu będzie walczył po stronie ludzi, bo sam widzi, że pierworodny Akatosha słabnie. Mówi on, że istnieje wejście do Sovngardu, ale dostać się mogą tam tylko smoki. Obiecuje on więc zapewnić transport bohaterowi i "dostarczyć" go do Skuldafn, które jest tym właśnie miejscem.

W świątyni Skuldafn Edytuj

Ostatni Dovahkiin musi przedrzeć się przez hordy draugrów i innych potworów by dostać się na sam szczyt świątyni. Tam widzi Smoczego Kapłana, Nahkriina, który właśnie zamyka portal do Sovngardu dzięki swojemu kosturowi. Nagle kapłan zauważa bohatera. Zaczyna się trudna walka, której efektem jest śmierć Smoczego Kapłana. Ostatnie Smocze Dziecię zabiera z jego zwłok kostur i maskę. Dzięki kosturowi udaje mu się otworzyć wielki portal prowadzący bezpośrednio do miejsca spoczynku zmarłych Nordów.

Śmierć Alduina Edytuj

Zadaniem Ostatniego Dovahkiina jest, po przedostaniu się do Sovngardu, dojście do Komnaty Męstwa. Po drodze dusze zmarłych Nordów ostrzegają go, że w Sovngardzie jest teraz Alduin, żywiący się duszami umarłych. Przed komnatą bohatera zatrzymuje norskie bóstwo, Tsun. Widzi on, że Ostatnie Smocze Dziecię przybywa z Mundus, czyli świata śmiertelnego. Poddaje go więc próbie. Dovahkiin musi pokonać Tsuna w walce by móc dostać się do Komnaty Męstwa. Gdy uda mu się to, Ostatni Dovahkiin udaje się prosto do komnaty, gdzie odszukuje trzech bohaterów widzianych podczas czytania Pradawnego Zwoju. Razem z nimi udaje się na zewnątrz by znaleźć i zabić Alduina. Po długiej i trudnej walce, czterem bohaterom udaje się to wreszcie. Dziękują oni Ostatniemu Dovahkiinowi, a Tsun uczy go trzech słów Krzyku Zew Męstwa, który pozwala przyzywać bohaterów Sovngardu, oraz przenosi go do Tamriel.

Ciekawostki Edytuj

  • Podczas używania Thu'um, słyszymy głos Smoczego Dziecięcia. Oznacza to, że jest on jedynym bohaterem w serii The Elder Scrolls, którego głos mamy okazję usłyszeć.