FANDOM

Posąg Meridii (Skyrim)

Posąg Meridii z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

„Do MERIDII, która obejmuje Plenum.”

- 16 akceptowalnych Bluźnierstw[1]

Meridia znana również jako Pani Nieskończonych Energii[2], Pani Chciwości[3] a dawniej jako Merid-Nunda[4]daedryczny książę chciwości[3] i światła[4], związana z energią życiową istot żywych[5]. Nienawidzi wszelkiego rodzaju nieumarłych i nekromantów, jako tych którzy łamią naturalny porządek rzeczy[6]. Jako jedna z niewielu daedrycznych książąt nie jest uznawana za nieprzychylną śmiertelnikom[7].

Meridia oryginalnie nie była Daedrothem, tylko Magna Ge, jednak opuściła Aetherius, wchodząc w relacje z książętami Daedr w Otchłani, gdzie wstąpiła na pozycję daedrycznego księcia[4].

Jej dniem przywołania jest 13-ty Gwiazdy Porannej[8].

Wygląd Edytuj

Meridia (Daggerfall)

Meridia z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall

Meridia przyjmuje formę pięknej blond kobiety z rozpuszczonymi włosami i złotą bransoletą na lewej ręce, która odziana jest w niebieską pallę, ciągnącą się po ziemi, a miejscami odsłaniającą jej nogi[8]. Czasem jej posągi przedstawiają ją jako posiadającą upierzone skrzydła[9]. Na tych wyobrażeniach jej ręce często są złożone do modłów[10][9], co pokrywa się z jej rzeczywistą tendencją do tej pozy[8].

Rzadko okazuje się w formie świetlistej kuli[9], lub żółtego kobiecego ducha odzianego w zwykłą suknię[11].

Historia Edytuj

Początek Edytuj

Meridia (Skyrim)

Meridia z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Merid-Nunda, podobnie jak inne Et'Ada została stworzona przez Anuiela, który powstał z nakładania się sił Anu i Padomay. Gdy Lorkhan przybył do Aurbis, wysłany przez Sithisa, zaproponował projekt stworzenia świata śmiertelnego. Merid-Nunda razem z co poniektórymi z pierwotnych duchów, zdecydowała się uczestniczyć w tym przedsięwzięciu. Magnus jednak przejrzał plan Lorkhana, podług którego miał uczynić Et'Ada śmiertelnymi i uciekł do Aetheriusa, tworząc tym samym dziurę na firmamencie zwaną dziś słońcem. Za nim zawędrowała, razem ze swymi braćmi i siostrami, Merid-Nunda stając się Magna Ge[12].

Jednak Merid-Nunda wracała często do Otchłani, przez co była uznawana za iskrę która nie lękała się mroku. Przepływała ona przez jej wody. W swych wędrówkach znalazła się raz poza Aurbisem. Z Pustki, w której się znalazła, książęta tworzyli swoje domeny zabraniając jej robić tego samego. Jednak ona utworzyła swoją ze światła Magnusa-słońca i została jednym z daedrycznych książąt, Meridią[4].

Patronka Ayleidów Edytuj

Ayleidzka studnia (Oblivion)

Ayleidzka studnia z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

Ayleidzi czcili Meridię jako naczelne bóstwo, jako tę która reprezentuje element światła, w ich tradycji najwyższy z żywiołów[13]. W wyniku tego Meridia weszła w bliższe relacje z tym ludem, do tego stopnia że wspomagała ich swymi daedrycznymi posiłkami oraz spłodziła wśród nich swego czempiona, pół-Ayleida, pół-Daedrotha, Umarila Nieopierzonego[14]. Dzięki tym czynnikom ayleidzi zajęli cały Cyrod polując i zniewalając, zależnie od upodobania panoszącą się tam ludzką zwierzynę[15].

Tępienie ludzi Edytuj

Auroran 2 (Oblivion)

Auroran w ayleidzkim mieście z gry The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine

Ayleidzi hodowali ludzkie stworzenia, urządzali na nie polowania oraz wykonywali z ich ciał wspaniałe rzeźby[16]. Jednak w 1E 242 ich bydło pod przewodnictwem Alessi, błogosławionej krwią przez Akatosha, wspomaganej przez swego boskiego kochanka Morihausa i boskiego rycerza Pelinala Białorękiego, zbuntowało się[17]. W 1E 243, po śmierci Umarila z rąk Pelinala[18] i przejęciu Cesarskiego Miasta przez alezjan, Ayleidzi i wojska Meridii ponieśli ostateczną klęskę[19].

W 3E 433, jej czempion dzięki daedrycznemu pochodzeniu powrócił do życia materialnego, a Meridia użyczyła mu ponownie swych podwładnych, by dokonał swej zemsty na ludzkości. Został on jednak i tym razem pokonany, tym razem przez duchowego spadkobiercę Pelinala, którym był Bohater Kvatch, Rycerz Dziewięciu[20].

Płaszczyzna Edytuj

The Colored Rooms (Online)

Kolorowe Pokoje z gry The Elder Scrolls Online

Meridia utworzyła swoją płaszczyznę zwaną Kolorowymi Pokojami, gnąc światło Magnusa poprzez wielką soczewkę stworzoną z jej istu, i uformowała owe światło kształtując swą sferę z chaosu Pustki[4]. Pokoje przypominają zawieszone w przestrzeni gigantyczne głazy i fragmenty rafy koralowej, przeplatane mieszaniną różnokolorowych pyłów, chmur, gazów i świateł. Ziemia przypomina taflę przezroczystej, błękitnej wody, która jest na tyle solidna, iż można po niej stąpać, lecz na tyle płynna, że każdy ruch wywołuje na niej fale i kręgi. Atmosfera w kolorze indygo jest tak cienka, iż o każdej porze dnia można postrzegać rozgwieżdżony firmament[11].

Podwładni Edytuj

Auroran (Oblivion)

Auroran z gry The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine

Daedrycznymi sługami Meridii są tylko i wyłącznie Auroranie, świetliste istoty wiecznie odziane w złote, płytowe zbroje wykorzystujące do walki bronie wykonane ze światła, którymi to najczęściej były topory[20], lecz zdarza się że noszą zwykłe ostrza nie wykonane ze światła[11]. Najczęściej można było ich spotkać w Mundus za czasów Ayleidów, kiedy to ci przyzywali ich w ramach zasilenia swych sił by podbijać i zniewalać ludzi[16], a potem by chronić się przed ich buntem[14].

Podobną zbroję przybierał też Umaril Nieopierzony, pół-Daedroth, zrodzony z unii Meridii z Ayleidami, a także jej czempion i wykonawca woli, który podobnie jak i Auroranie wiecznie skąpany w blasku Meridii[18]. Był on, jak i każdy inny Daedroth[16], nieśmiertelny. Z jej wstawiennictwem bronił ayleidzki lud, oraz, potem, miał go pomścić[20].

Daedryczne artefakty Edytuj

Pierścień Khajiitów Edytuj

Pierścień Khajiitów (Oblivion)

Pierścień Khajiitów z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

Czyniący niewidzialnym, bezszelestnym i szybkim jak wiatr, Pierścień Khajiitów to przedmiot oryginalnie należący do Meridii[21], jednak jak wskazuje nazwa związany z bogiem-bohaterem Elsweyr, Rajhinem, który skradł ów pierścień z ręki księcia chciwości. Ewentualnie gdy zaczął nadużywać jego mocy, pierścień go opuścił, szukając godniejszego właściciela, pozostawiając Rajhina otwartego na ataki nieprzyjaciół, tym samym prowadząc do jego śmierci[22][23].

Między rokiem 3E 405, a 3E 417, Meridia, przyzwana przez agenta Ostrzy, nakazała mu zgładzenie czarownika, który chciał zakończyć zawiązaną z nią umowę. W nagrodę agent uzyskał, od kultysty Meridii, Pierścień Khajiitów[24]. Mimo faktu, iż jest to artefakt należący do Meridii, w 3E 427, Pierścień został przekazany Nerevaryjczykowi z rąk Mephali, która podziękowała mu w ten sposób za pozbycie się zbuntowanego członka Morag Tong[25]. W 4E 433 Meridia rozkazała Bohaterowi Kvatch by ten wybił znienawidzonych przez księcia nekromantów, zamieszkujących jaskinię położoną nieopodal, w zamian otrzymał on od niej Pierścień[26].

Przedświt Edytuj

Przedświt (Skyrim)-0

Przedświt z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Brzeszczot Przedświtu, daedrycznego ostrza stworzonego przez Meridię, zadaje obrażenia ogniowe, co powoduje że stanowi odpowiednią broń do walki z nieumarłymi, szczególnie wampirami, podatnymi na światło i ogień. Ponadto nieumarli pokonani tą bronią, mają sporą szansę na odejście w ognistej eksplozji, która powoduje dalsze obrażenia okolicznym istotom, oraz przemienia ginących pod jego wpływem w proch, uniemożliwiając dalszą eksploatację ich ciał przez mroczne praktyki nekromantów[9].

W roku 4E 201 świątynia Meridii w Kilkret została zbezczeszczona mrocznymi praktykami Malkorana, nekromanty, który przemieniwszy się w cienistą nieumarłą istotę, łapał dusze ludzi poległych w Wojnie Domowej Skyrim i przywoływał nieumarłych, którzy strzegli go w świątyni Meridii. Używał do tego celu potężnej boskiej mocy Przedświtu, co było afrontem dla księcia światła, który uważał to jako abominację naturalnego porządku rzeczy[27].

Meridia uzyskała pomoc Ostatniego Smoczego Dziecięcia, który to oczyścił jej świątynie z tego plugawca. W nagrodę dała mu Przedświt, by ten dokonując nim wielkich czynów, szerzył sławę i wielkość Meridii w świecie[28].

Latarnia Meridii Edytuj

Latarnia Meridii (Skyrim)

Latarnia Meridii z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Sferyczny krystaliczny przedmiot o niejasnych właściwościach, Latarnia Meridii, jest ważnym elementem świątyni księcia światła w Kilkret, umożliwiając jej przesłanie swego świętego światła do swej świątyni, które to miało za zadanie oczyszczać je ze splugawienia czarnymi sztuczkami nekromanty. Promień światła emitowany w ten sposób przez rozświetloną sferę jest na tyle potężny, że w bezpośrednim kontakcie jest w stanie zadawać obrażenia nie tylko nieumarłym, ale również i naturalnym istotom[9].

Gdy, w 4E 201, nekromanta Malkoran zajął świątynię Meridii, Dovahkiin otrzymał zadanie przeprowadzenia światła Latarnii przez splugawione cieniem komnaty świątyni. Umożliwiło to ostatecznie pokonanie wrogiego nekromanty i odzyskanie Przedświtu, będącego przezeń bluźnierczo używanym[28].

Ciekawostki Edytuj

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, First EditionImperial Geographical Society, 2E 864
  2. Dialog z Basilem Ernarde z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  3. 3,0 3,1 Dialog z NPCem z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Exegesis of Merid-NundaPhrastus of Elinhir
  5. Księga Daedr
  6. Dialog z Meridią z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  7. Ekran ładowania z gry The Elder Scrolls V: Skyrim
  8. 8,0 8,1 8,2 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 The Elder Scrolls V: Skyrim
  10. The Elder Scrolls IV: Oblivion
  11. 11,0 11,1 11,2 The Elder Scrolls Online
  12. Monomit
  13. The Whithering of Delodiil
  14. 14,0 14,1 Pieśń o Pelinalu, tom III
  15. Amulet KrólówWenengrus Monhona
  16. 16,0 16,1 16,2 Adabal-aMorihaus
  17. Shezarr i Dziewięć BóstwFaustillus Junius, Podkustosz Starożytnej Teologii i Paleonumerologii Biblioteki Cesarskiej
  18. 18,0 18,1 Pieśń o Pelinalu, tom VII
  19. Ostatni Król AyleidówHerminia Cinna
  20. 20,0 20,1 20,2 The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine
  21. Dialog z Meridią z grą The Elder Scrolls II: Daggerfall
  22. The Elder Scrolls: Arena
  23. Wiedza o TamrielYagrum Bagarn
  24. Zadanie „Meridia's Quest” z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall
  25. Zadanie „Zadanie:Misja MephaliThe Elder Scrolls III: Morrowind
  26. Zadanie „Meridia” z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  27. Dialog z Meridią z gry The Elder Scrolls V: Skyrim
  28. 28,0 28,1 Zadanie „Przedświt” z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Zobacz też Edytuj

Nawigacja Edytuj

Daedryczni książęta
Książęta AzuraBoethiahClavicus ZłośliwyHermaeus MoraHircynJyggalagMalacathMehrunes DagonMephalaMeridiaMolag BalNamiraNocnicaPeryiteSanguineSheogorathVaermina
Inne Panteon bogówDaedryczne artefaktyDaedryczne ołtarzeDaedryczne zadania
Bóstwa
Aedra
Auri-El/Alduin/AkatoshDibellaJhunal/JulianosKynareth/KyneLorkhan/Shor/ShezarrMaraMorihausNirniOghmaPhynasterStendarr/StuhnSyrabaneTrinimac/OrkeyXarxesXen/Tsun/ZenitharJephre
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
AriusBaan DarBandiDjenDugrodIusJhim SeiMaiMystaraNotorgoPrzeciwnikQ'OlwenRaenRiddle'TharSpringseedStrennerVigrylWilderkingWszechstwórca
Kosmiczne siły
AnuJa-Kha'jayPadomay
Yokudańscy bogowie