FANDOM

Lorkhan (znany również jako Brakujący Bóg) – aedra bezpośrednio odpowiedzialna za stworzenie Nirnu. Jest często nazywany wygnanym bogiem, bądź Stwórcą - Oszustem. To on stworzył wszystkie stworzenia śmiertelne. Występuje we wszystkich mitycznych tradycjach Tamriel. Jego najpopularniejszym imieniem jest aldmerskie „Lorkhan”, bądź „Bęben Przeznaczenia”.

Historia Edytuj

Przekonał lub przechytrzył Pierwotne Bóstwa do stworzenia śmiertelnego świata, zlikwidował status quo - dokładnie tak jak jego ojciec, Padomay, zaprowadził niestałość wszechświata w Miejscu Początku. Po tym jak świat się ustabilizował, Lorkhan został odłączony od swojego boskiego centrum, błądząc po dziele et'Ada. On i jego metafizyczne umiejscowienie w „porządku rzeczy” jest różnie interpretowane.

W Morrowind jest istotą związaną z Psychicznym Dążeniem, procesie w którym śmiertelnicy mieli znaleźć się wyżej od bogów, którzy ich stworzyli. Dla Wysokich Elfów jest w najwyższym stopniu bezbożny (anty-święty) w całej wysokiej mocy, gdyż na zawsze przerwał kontakt z boską sferą. W legendach, prawie zawsze występuje jako arcywróg Aldmerów, a zatem dla wczesnych Mankindów jest bohaterem.

Według legendy Lorkhan umarł dawno temu oddając swoje życie, aby utworzyć Nirn. Nie miał bezpośredniego wpływu na wydarzenia 3E, choć był pośrednio odpowiedzialny za co najmniej trzy główne katastrofy w ostatnich jej dekadach.

Wraz z Akatoshem, jest jedynym występującym bóstwem w każdej religii kontynentu Tamriel, jednak dość często zmieniają się o nim opinie. Generalnie Lorkhan uważany jest za wroga merów.

Merowie nie patrzą na niego życzliwie. Dunmerzy mają mniej jadowity stosunek do Lorkhana, ponieważ wierzą, że ich śmiertelność jest sprawdzianem siły, oraz że ich rasa jest ostatecznie przeznaczona do odzyskania nieśmiertelności - Lorkhan jest po prostu jedną z przeszkód do pokonania.

Serce Lorkhana Edytuj

Serce Lorkhana (Morrowind).png

Serce Lorkhana w The Elder Scrolls III: Morrowind

Nawet bardziej niż Amulet Królów, wpływową spuścizną istnienia Lorkhana było jego serce. Istnieje legenda według której, gdy stworzył Nirn - Aedry zezłościły się na niego i w akcie zemsty uwięziły go i wyrwały mu serce, w celu jego zniszczenia. Jednak Lorkhan był obecny na Nirnie, który sam w sobie był jego ciałem. Jego serce było dosłownie sercem świata i nie mogło zostać zniszczone.

Aedry nie widząc innego wyjścia ukryły serce, jednak nie na długo. W pierwszym okresie, podczas kampanii, w jaskiniach pod Czerwoną Górą w Morrowind, Dwemerowie odkryli Serce Lorkhana. W tym czasie, Dwemerowie dążyli do boskości, co zamierzali osiągnąć dzięki połączeniu serca i specjalnie stworzonych do tego celu narzędzi.

Kagrenak zaczął budować ogromnego golema o nazwie Numidium, który miał być zasilany przez Serce Lorkhana. Zanim zdążył to zrobić, Chimerzy zaatakowali Dwemerów - rozpętała się walka, w wyniku której doszło do zniknięcia Dwemerów, a Chimerzy zamienili się w Dunmerów. Samo zaś Numidium przetrwało zniknięcie jego twórców.

Ostateczne spotkanie z Sercem Lorkhana miało miejsce podczas kryzysu Dagoth Ura. Wtedy to prawdziwa moc Serca została ujawniona. Po pokonaniu Dwemerów, Trójca używała Serca, aby osiągnąć niemal boski status. Dzięki kontaktowi z Sercem otrzymali nieśmiertelność, przynajmniej tak długo, jak utrzymują z nim częsty kontakt.

Indoril Nerevar był jednym z Chimerów odpowiedzialnych za atak i ostateczną klęskę Dwemerów na Czerwonej Górze. Kiedy bitwa dobiegła końca, Nerevar nakazał Vorynowi z rodu Dagoth pozostać i strzec Serca. Gdy Nerevar i Trójca powrócili okazało się, że Voryn skorzystał z mocy serca, aby zdobyć władzę i osiągnąć boską moc.

Wybuchła bitwa między Indoril Nerevarem i Dagoth Vorynem. Dagoth ostatecznie przegrał pojedynek. O kolejnych wydarzeniach powstały liczne legendy. Jedna z nich mówi, że po odnalezieniu serca, Trójca zamordowała Nerevara. Dopiero kilkaset lat później Nerevaryjczyk - odrodzony Nerevar, był w stanie zniszczyć Serce i zabić Dagoth Ura (Voryn Dagoth). To spowodowało, że Trójca utraciła nieśmiertelność i powoli traciła boską siłę. Almalexia popadła w szaleństwo i rozerwała Sotha Sil na kawałki.

Powiązane książki Edytuj

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Panteon Altmerów Auri-ElTrinimacMagnusSyrabaneJephreXarxesMaraStendarrLorkhanPhynasterXen
Panteon Bosmerów Auri-ElArkayBaan DarHerma-MoraJoneJodeLorkhanMaraStendarrXarxesY'ffreZ'en
Panteon Bretonów AkatoshArkayDibellaJulianosKynarethSheorMagnusMaraPhynasterStendarrY'ffreZenithar
Panteon Cesarskich AkatoshArkayDibellaJulianosKynarethShezarrMaraMorihausRemanStendarrTalosZenithar
Panteon Dunmerów AlmalexiaAzuraBoethiahVivekSotha SilLorkhanNerevarDagoth UrMalacathMehrunes DagonMephalaMolag BalSheogorath
Panteon Khajiitów AlkoshAzurahBaan DarHermorahHircynMasserSecundaKhenarthiLorkhajMaraMerrunzMafalaNamiiraRajhinRiddle'TharSangiinSheggorathS'rendarrY'fferja-Kha'jay
Panteon Kothri Clavicus ZłośliwyDibeMaraKinZ'en
Panteon Nordów AlduinDibellaHerma-MoraJhunalKyneMalochMaraOrkeyStuhnShorTalosYsmir
Panteon Orsimerów TrinimacMalacathMauloch
Panteon Redgardów SatakalRuptgaTu'whaccaZehtMorwhaTavaMaloocDiagnaSepHoonDingLekiOnsi
Panteon Śnieżnych Elfów Auri-ElTrinimacSyrabaneJephrePhynaster
Kulty Tamriel Clavicus ZłośliwyCuhlecainMeridiaMiraakNerevaryjczykNocnicaPeryiteSithisVaerminaKról Robaków

Więcej z Fandomu

Losowa wiki