Fandom

Elder Scrolls Wiki

Kulty Tamriel

12 387stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Oprócz głównych panteonów w Tamriel istnieją także kulty różnych bóstw czy legendarnych postaci takich jak Miraak lub Nerevaryjczyk. Kulty te w dużej mierze skupiają się na wyznawanym bóstwie.

Clavicus Złośliwy Edytuj

Clavicus Złośliwy jest jednym z Daedrycznych Książąt, którego domeną jest spełnianie życzeń poprzez rytuały i pakty. Często wykorzystuje swych czempionów do osiągnięcia własnych (zazwyczaj właśnie złośliwych) celów. Jego zadania dla czempiona często dotyczą któregoś z jego artefaktów. Nie zawsze jednak jego poczynania prowadzą do zła, bywa, że nagradza ludzi za czyny prowadzące do dobra na świecie.

Cuhlecain (Kult Cesarza Zerowego) Edytuj

Był on Coloviańskim Królem, któremu udało się zdobyć miasto Cesarskie i ogłosić się Cesarzem. Został zamordowany w 2E 854 przez nocną zabójczynię pochodzącą z Wysokiej Skały. Jego śmierć prowadziła do koronacji Generała Talosa, czyli Tiber Septima, pierwszego Cesarza z dynastii Septim. Talos był generałem w armii Cuhlecaina i to on właśnie zapoczątkował kult Cesarza Zerowego.

Meridia Edytuj

Daedryczna Księżna energii istot żywych lub życia. Poza tym niewiele o niej wiadomo. Dla Ayleidów jest ucieleśnieniem światła. Nienawidzi nieumarłych, więc nagradza każdego walczącego z nimi i tym też zajmuje się jej kult. Swym czempionom podarowała wiele artefaktów. Bohater Daggerfall otrzymuje od niej po pokonaniu czarnoksiężnika, który ją zdradził, Pierścień Khajiitów dający noszącemu go niewidzialność i umiejętność cichego poruszania się. Bohater Kvatch zniszczył dla Meridii nekromantów zbierających armię nieumarłych, by również dostać ten pierścień. Smocze Dziecię otrzymuje od niej Przedświt jako nagrodę za oczyszczenie świątyni Meridii z nekromanty i jego sług plugawiących święte miejsce.

Miraak Edytuj

Pierwsze Smocze Dziecię w historii. Niegdyś, w Erze Meretycznej, był Smoczym Kapłanem. Przewodził Kultowi Smoków i sprawował władzę na dzisiejszej wyspie Solstheim. Zbuntował się przeciw smoczym panom, gdy osiągnął wielką moc dzięki wiedzy zdobytej od Hermaeusa Mory, po czym smoki zburzyły jego świątynię w akcie zemsty. Żył na świecie śmiertelników póki inny Smoczy Kapłan, Vahlok, nie postanowił ukrócić jego konfliktu ze smokami. Odbył się pojedynek, który pozostawił ślady na Solstheimie po dziś dzień. Gdy zwycięski Vahlok miał już dobić Miraaka, Hermaeus Mora szybko zabrał swego czempiona do Apokryfy. Przetrwał tam aż do Czwartej Ery. W Czwartej Erze Miraak powraca, choć nie cieleśnie, do świata śmiertelnego by odzyskać władzę na Solstheimie i zniewolić mieszkańców wyspy. Jego kult jest wymuszony przez magię zniewalającą umysły ludzi by pracowali dla swego pana.

Nerevaryjczyk Edytuj

Inkarnacja słynnego Indoril Nerevara. Dotarł do Morrowind w 3E 427 na rozkaz Cesarza Uriela Septima VII, by zgodnie z przepowiednią Azury zgładzić Dagoth Ura i położyć kres czczeniu Trójcy. Kult od dawna wyczekiwanego bohatera jest obecny przede wszystkim w plemieniu Popielnych Urshilaku. Jego członkowie wierzą, że Trójca -Vivek, Almalexia i Sotha Sil to fałszywi bogowie, których moc została skradziona z Serca Lorkhana. Wierzą, że kiedyś Nerevar powróci by zjednoczyć Dunmerów i obalić tych, których postrzegają jako nieprawdziwych bogów. Przede wszystkim uważają, że Trójca zdradziła Nerevara, sprzeciwiając się jego ostatniemu życzeniu i biorąc dla siebie moc fałszywego Dwemerskiego boga, przez co wszelkie dobro poczynione tą mocą będzie wypaczone.

Nocnica Edytuj

Daedryczna Księżna. Pani Nocy, Pani Cieni. Jej domeną jest mrok. Członkowie Gildii Złodziei wyznają ją jako swoją patronkę. Jednym z jej artefaktów jest Szary Kaptur, który zmienia twarz noszącego. Znany jest także kościany klucz , pojawiający się jako klucz otwierający wszystkie zamki lub wytrych, którego nie da się złamać. Da się nim "odblokować" wszystko, nie tylko zamki. Do rzeczy, jakie można nim odblokować zaliczają się portale, ukryty potencjał i inne nieznane możliwości. Lecz najważniejszą jego funkcją jest możliwość otwarcia portalu do królestwa Nocnicy.

Peryite Edytuj

Daedryczny Książę, którego domeną są zadania, porządek i zaraza. Przedstawiany jako czworonożny smok, ale uważany za najsłabszego i najmniej znanego z Daedrycznych Książąt. Stoi na straży porządku w najniższych częściach Otchłani. Jest odpowiedzialny za choroby i "błogosławi" wyznawców różnymi dolegliwościami. Większość ludzi jest daleka od czczenia go z powyższych powodów, ale mimo wszystko istnieje jego kult. Artefakt Peryite to Łamacz Czarów, jeden z najstarszych reliktów w tamriel, tarcza nie tylko chroniąca przed fizycznymi obrażeniami, ale też odbijająca czary, usuwająca przekleństwa czy uciszająca maga mającego właśnie rzucić czar.

Sithis Edytuj

Patron Mrocznego Bractwa. Mąż Nocnej Matki. Reprezentuje też pierwotny chaos, zwłaszcza ten sprzed powstania świata śmiertelników. Nie jest ani Aedrą, ani Daedrą. Wyznaje się go w całej Tamriel pod przeróżnymi imionami. Czci go wiele ras, gdyż wszyscy członkowie Mrocznego Bractwa należą do kultu Sithisa. Jego relacje z innymi bóstwami owiane są tajemnicą, choć wiadomo nieco o jego stosunkach z Mephalą. Morag Tong czci Sithisa oraz Mephalę, a wielu z Mrocznego Bractwa nawet uważa Nocną Matkę za ukrywającą się Mephalę. Sithisa kojarzy się też z śmiercią i Pustką.

Vaermina Edytuj

Daedryczna Księżna, której domeną są sny, koszmary i złe omeny. Kojarzy się ją także w pewien sposób z torturami. Jej królestwo w Otchłani co chwila się zmienia, przybierając coraz to straszniejszy wygląd. Sheogorath nauczył ją tego, że szaleństwo ma znaczenie w snach. Jej wyznawcy często mówią, że nic w Nirn nie jest im straszne, bowiem nie ma nic bardziej przerażającego niż przebywanie w obecności Vaerminy. Magowie ją wyznający starają się w snach odwiedzić jej krainę, po czym budzą się zlani potem. Nawet ci nie władający magią mogą się tam przemknąć śpiąc, lecz nie wiedzą o tym, ponieważ nic nie pamiętają po przebudzeniu.

Król Robaków Edytuj

Mannimarco, licz rasy Altmer, władca nekromanckiego Zakonu Czarnego Robaka i wróg Gildii Magów. Pierwszy z liczów (nie wiadomo, czy w historii czy jako pierwszy z istot podobnych ludziom). Kiedyś, w Drugiej Erze, członek Zakonu Psijic. Potężny nekromanta, jeden z najbardziej uzdolnionych magów z Zakonu Psijic, któremu dorównywał Vanus Galerion. Galerion sprzeciwiał się użyciu nekromancji przez Mannimarca, co w końcu doprowadziło do wyrzucenia przyszłego Króla Robaków z Zakonu. Spedził on długie lata na zbieraniu zwolenników i założył Zakon Czarnego Robaka. Sam Galerion założył Gildię Magów w Tamriel. Wtedy też Mannimarco stał się liczem. Odbyła się wreszcie wielka bitwa pomiędzy Zakonem Czarnego Robaka a Gildią Magów, z której Gildia wyszła zwycięska, choć skończyło się śmiercią i Galeriona i Mannimarca. Wyznają go różni nekromanci w całym świecie.

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Panteon Altmerów Auri-ElTrinimacMagnusSyrabaneJephreXarxesMaraStendarrLorkhanPhynasterXen
Panteon Bosmerów Auri-ElArkayBaan DarHerma-MoraJoneJodeLorkhanMaraStendarrXarxesY'ffreZ'en
Panteon Bretonów AkatoshArkayDibellaJulianosKynarethSheorMagnusMaraPhynasterStendarrY'ffreZenithar
Panteon Cesarskich AkatoshArkayDibellaJulianosKynarethShezarrMaraMorihausRemanStendarrTalosZenithar
Panteon Dunmerów AlmalexiaAzuraBoethiahVivekSotha SilLorkhanNerevarDagoth UrMalacathMehrunes DagonMephalaMolag BalSheogorath
Panteon Khajiitów AlkoshAzurahBaan DarHermorahHircynMasserSecundaKhenarthiLorkhajMaraMerrunzMafalaNamiiraRajhinRiddle'TharSangiinSheggorathS'rendarrY'fferja-Kha'jay
Panteon Kothri Clavicus ZłośliwyDibeMaraKinZ'en
Panteon Nordów AlduinDibellaHerma-MoraJhunalKyneMalochMaraOrkeyStuhnShorTalosYsmir
Panteon Orsimerów TrinimacMalacathMauloch
Panteon Redgardów SatakalRuptgaTu'whaccaZehtMorwhaTavaMaloocDiagnaSepHoonDingLekiOnsi
Panteon Śnieżnych Elfów Auri-ElTrinimacSyrabaneJephrePhynaster
Kulty Tamriel Clavicus ZłośliwyCuhlecainMeridiaMiraakNerevaryjczykNocnicaPeryiteSithisVaerminaKról Robaków

Więcej w Fandom

Losowa wiki