FANDOM

Krucza Skała – miasto założone w 427 roku Trzeciej Ery przez Kompanię Wschodnio-Cesarską po odkryciu na południowym brzegu wyspy Solstheim bogatych złóż ebonu.

Historia Edytuj

Krucza Skała została założona w 427 roku Trzeciej Ery przez Kompanię Wschodnio-Cesarską po odkryciu na południowym brzegu wyspy Solstheim bogatych złóż ebonu. Budowa miasta trwała kilka miesięcy, zaś z kopalni natychmiast zaczęto wydobywać rudę ebonu, którą przewożono do Wichrowego Tronu w Skyrim. Do 432 roku Trzeciej Ery miasteczko liczyło ponad 30 mieszkańców, z których wszyscy utrzymywali się dzięki kopalni.

Kryzys Otchłani (433 rok Trzeciej Ery) ominął miasto, jedynym jego wpływem było oddelegowanie większej części garnizonu do obrony Cyrodiil.

Kluczowe dla historii miasta okazały się wydarzenia wczesnej Czwartej Ery. W związku ze zniszczeniem Ald'ruhn nastąpiła fala emigracji Mrocznych Elfów[1]. Na Solstheim dotarła grupa, dowodzona przez Brarę Morvayn, która najprawdopodobniej dzięki przekupstwu albo negocjacjom z Kompanią zyskała pozwolenie na pobyt i szybko zasymilowała się z rdzenną ludnością. W związku zaś z wybuchem Czerwonej Góry w piątym roku 4E, duża część miasta została unicestwiona przez falę uderzeniową, a [[Fort Nocnego Mrozu]] -de facto przestał istnieć. Doprowadziło to do przekazania przez Kompanię dowództwa gwardii Redoran, sprowadzonej przez Brarę. Brara jest również autorką pomysłu Przedmurza, projektu sfinansowanego przez Kompanię [2].

W 4E 16 Skyrim przekazało wyspę, a więc i miasto pod opiekę prawną Morrowind. Kompania Wschodnio-Cesarska została więc zmuszona do przekazania władzy nad miastem rodowi Redoran, rada zaś obrała Brarę rajcą miasta. Rządziła przez niemal 50 lat, a jej rządy Historia Kruczej Skały opisuje jako złoty wiek miasta[2]. Zmarła w 65 roku Czwartej Ery, a stanowisko rajcy przejął jej syn Lleril Morvayn.

W 95 roku Czwartej Ery Vilur Ulen z rodu Hlaalu zorganizował zamach na rajcę, lecz jego czyn został udaremniony, a on i jego wspólnicy - straceni. Zamach był częścią niesnasek rodowych charakterystycznych dla polityki Morrowind[3].

W 130 roku Czwartej Ery dokonano reparacji Przedmurza, na koszt Llerila.

W 150 roku rajca odparł najazd łupieski Argonian, osobiście kierując atakiem na wrogi oddział[3].

Powoli w Kruczej Skale wyczerpywały się złoża ebonu, co zmotywowało rajcę do rozdania swojego majątku ubogim (170 rok Czwartej Ery). Złoża ostatecznie wyczerpały się w 181 roku, a podstawą gospodarki miasta stało się łowiectwo oraz rybołówstwo[3]. Wyczerpanie złóż ebonu doprowadziło jednak do zmniejszenia populacji miasta.

Obecnym zarządcą miasta jest nadal Lleril Morvayn[4].

Budynki Edytuj

W Mieście znajdują się następujące budynki:

Przedmurze Edytuj

800px-DB-place-The Bulwark (1)

Przedmurze, wejście

Olbrzymich rozmiarów mur chroniący miasto przed  popiołem, a także pełniące funkcję strategiczną. W środku znajdują się dwa pomieszczenia mieszkalne: Przedmurze oraz Więzienie Przedmurza. Zbudowane zostało dzięki pomysłowości Brary Morvayn a na koszt Kompani Wschodnio-Cesarskiej, pomiędzy piątym a szesnastym rokiem Czwartej Ery. Ostatnią naprawę przeszło w roku 130 Czwartej Ery.  

Przedmurze to siedziba gwardii rodu Redoran, służb porządkowych miasta. Rezyduje tam również jej dowódca – Modyn Veleth.  Więzienie Przedmurza jest miejscem odsiadki przestępstw, można z niego uciec poprzez wejście do Zimnopopielnej Jaskini.

Bulwark

Przedmurze, mury

Z raportu, którego autorem jest II Rajca Adril Arano wynika, że Przedmurze wymaga gruntownych napraw, ze względu na popiół który się dostaje do koszar i osłabia wytrzymałość całej konstrukcji [5].

Świątynia Edytuj

800px-DB-place-Temple (1)

Świątynia Prawdziwej Trójcy, wejście

Mieszkańcy Kruczej Skały, którzy szukają zbawienia muszą po prostu szerzej otworzyć oczy…i sakiewki.- Galdrus Hlervu, kapłan.
Miejsce kultu Starej Trójcy (Azura, Mephala, Boethiah) znanej również jako Nieskalane albo Prawdziwa Trójca. W świątyni znajdują się pomieszczenia mieszkalne, kaplice Starej Trójcy oraz świątynny grobowiec przodków, tymczasowo przejęty przez popielce. W świątyni mieszkają kapłani: Ojciec Othreloth oraz Galdrus Hlervu. Kiedyś w tym miejscu zamieszkiwała również kapłanka Aphia Velothi, jednakże miłość do jednego z górników oraz spór doktrynalny o miejsce Starej Trójcy w kulcie, sprawiły, że porzuciła stan kapłański.

U podnóża świątyni znajdują się grobowce Morvaynów oraz Ulenów.

Willa Morvaynów Edytuj

Morvayn Manor DB

Willa Morvaynów

Ośrodek władzy rodu Redoran na wyspie. Zamieszkuje w nim pierwszy rajca Lleril Morvayn, drugi rajca Adril Arano oraz małżonka drugiego rajcy – Cindiri Arano. Budynek podzielony jest na część reprezentacyjną na parterze, oraz komnaty rajcy na górze. Dom odzwierciedla zamożność mieszkańców, posiada gablotę, kilka książek, przyrządy do gotowania, magiczny katalizator i dekoracje. Można znaleźć w nim dokumenty Odpowiedź rodu Redoran oraz Wyniki badania Adrila.

Tawerna ,,Rzygający Parzydłak" Edytuj

The Retching Netch

Rzygający Parzydłak, wejście

Kilka lat temu w dokach wpadł na mnie zataczający się Dunmer z butelką Sujammy  w ręku. To był jeden ze stałych bywalców, który lubił wypić, więc nic nowego. Ten Dunmer jednak był nagi jak go natura stworzyła i strasznie fałszował, próbując śpiewać na całe gardło. Obserwuję to przedstawienie i widzę parzydłaka  przelatującego nad Przedmurzem i zmierzającego wprost na niego. Facet patrzy na parzydłaka i drze się ,, łyknij se”, a potem rzuca butelkę… która trafia prosto  w cel. Butelka rozbiła się na parzydłaku, który zapewne wypił zawartość, bo się dziwnie przekrzywił. W końcu przestał się ruszać i zadygotał. Chwilę później z gęby zaczął mu tryskać najohydniejszy płyn, jaki kiedykolwiek było ci dane wąchać. Widziałem  w karierze wielu pijaków, i powiem ci, że ten parzydłak się zachlał. Właściciel tłumaczący genezę nazwy lokalu.

Parzydłak

Wnętrze Tawerny

Tawerna w stylu redorańskim. Rezydują w niej: dunmerski najemnik Teldryn Sero, pracownik tawerny Drovas Relvi, kryminaliści Mogrul oraz Rozpruwacz, a także sam właściciel lokalu- Geldris Sadri. Specjalnością lokalu jest sujamma, zachwalana przez właściciela jako najlepsza na świecie, co zdaje się odnajdywać potwierdzenie w wypowiedziach mieszkańców miasta. Nazwa lokalu pochodzi od legendy (niewykluczone, że fałszywej), którą opowiada nam właściciel – lokal miałby być nazwany na część parzydłaka, który przypadkowo wszedł w stan upojenia alkoholowego, po czym zwymiotował zawartość na ulicę.

Kopalnia Kruczej Skały Edytuj

Raven Rock Mine DB

Kopalnia, wejście

Dawne źródło utrzymania większości mieszkańców miasta. Powstała w 427 roku Trzeciej Ery, ze względu na popyt na ebon. Pozornie wyczerpała się w 181 roku Czwartej Ery, w bliżej nieznanym czasie opuszczona ze względu na zagrożenie ze strony nieumarłych (oficjalny powód: zawalenie się korytarza). Można w niej wydobywać złoża ebonu oraz stalhrim. Do czasu przybycia Ostatniego Dovahkiina wydaje się być pozbawiona już złóż. Jednakże zadanie które powierzają nam [[Crescius Caerellius]] oraz jego małżonka Aphia Velothi, pozwala wznowić działalność kopalni. Nowymi pracownikami zostają wtedy Evul Seloth, Meden Maren, Naris Mavani, oraz Tolenos Omoren. Jest połączona z Kurhanem Krwiopuszcza, starożytnym grobowcem Nordów.  

Severin Manor

Willa Severinów

Willa Severinów Edytuj

Dom bogatej rodziny Severin, odpowiadającej za filantropię na terenie miasta. W wyniku ich uśmiercenia zostaje oficjalną rezydencją gracza na wyspie. Dom wyposażony jest w laboratorium alchemiczne, magiczny katalizator, oraz profesjonalną pracownię kowalską z piecem hutniczym, kuźnią, kamieniem szlifierskim, warsztatem oraz stojakiem do garbowania. Zamieszkiwany przez rodzinę Severin, oficjalnie spokrewnioną z Hlaalu. Jej członkami są Vendil Severin (właściwie Vendil Ulen), jego żona Tilisu Severin oraz ich córka Mirri Severin (co do której są spekulacje czy nie jest w rzeczywistości kochanką jej ,, ojca”).

Severin Manor Master

Interior Willi Severinów

Opuszczony Budynek Edytuj

Abandoned Building

Opuszczony Budynek

Budynek w którym zamieszkiwali Bralsa Drel oraz Rirns Llervu. W chwili pierwszego przybycia na Solstheim jest jednak opuszczony, ze względu na zniewolenie umysłów mieszkańców przez kult Miraaka. Charakterystyczną cechą budynku są surowe warunki mieszkalne oraz niezagospodarowane I piętro.

Dom Glover’a Mallory Edytuj

Dom kowala i jednej z zamożniejszych postaci Kruczej Skały jaką jest Glover Mallory. Na zewnątrz znajduje się warsztat, kamień szlifierski, kuźnia, oraz piec hutniczy. Wewnątrz znajdują się pomieszczenia mieszkalne oraz pokój przeznaczony dla Gildii Złodziei, której Mallory jest członkiem.

Glover Mallory's House

Dom Glover'a Mallory

Dom Alora Edytuj

Dom w którym zamieszkuje handlarz Fethis Alor oraz jego córka Dreyla. Na zewnątrz znajduje się piec hutniczy, pniak do rąbania drewna oraz stojak do garbowania. Wewnątrz znajdują się warsztat, kamień szlifierski miejsce do gotowania oraz pomieszczenia mieszkalne. W domu można znaleźć trzy listy od Kompani Wschodnio-Cesarskiej, w których ta odpowiada na prośby zakupu interesu przez Kompanię.

Farma Lenth Edytuj

800px-DB-place-Ienth Farm

Farma Lenth

Farma, na której mieszkają rolnik Garyn Lenth, oraz jego żona i alchemiczka Milore. Na zewnątrz znajduje się laboratorium alchemiczne oraz uprawy, w środku pomieszczenia umeblowane w stylu redorańskim, kolejne laboratorium oraz miejsce do gotowania. Farma jest głównym źródłem żywności dla miasta. Dom jest stosunkowo zamożny.

Dom Carellius’a Edytuj

400px-Caerelliushousedragonborn

Dom Carelliusa

Stosunkowo ubogi dom pary na którą składają się [[Crescius Carellius]], górnik w trzecim pokoleniu oraz eks-kapłanka i trenerka magii szkoły Przywracania- Aphia Velothi. Domu nic nie wyróżnia, zbudowany jest w stylu przypominającym styl cesarski lub Hlaalu, w środku znajduje się miejsce do gotowania.

Przystań Edytuj

Jest w stanie jednocześnie przyjąć dwa statki. Jedynym obecnym jest Dziewica Północy, wykonująca kurs między Solstheim a Wichrowym Tronem.

400px-Ravenrockdocksdragonborn

Przystań

Polityka Edytuj

Lleril Morvayn (Skyrim)

Lleril Morvayn, I rajca

Miasto od szesnastego roku Czwartej Ery znajduje się pod kontrolą Morrowind, niepodległego od Trzeciego Cesarstwa. Pieczę nad miastem sprawuje rajca Lleril Morvayn, wspomagany przez drugiego rajcę, którym jest Adril Arano.

Oficjalnie Krucza Skała jest stolicą całego Solstheim. W praktyce jej jurysdykcja jest dość  iluzoryczna. Tel Mithryn posiada powiązania z Kruczą Skałą a popełnione w tej siedzibie rodu Telvanni przestępstwa powodują dodanie nagrody do Kruczej Skały. Z kolei z Wioską Skaalów relacje są ograniczone do zera, ku obopólnej radości, a kradzież czy morderstwo popełnione w siedzibie wyznawców Wszechstwórcy są osądzane bezpośredni przez nich.    

Ród Redoran Edytuj

Miasto jest podporządkowane rodowi Redoran. Choć poszczególni jego członkowie jak obaj rajcy czy kapitan gwardii są darzeni szacunkiem, nadużyciem byłoby mówienie o takim samym szacunku wobec rodu jako organizacji. Przykładowo, w razie odnowy złóż gracz słyszy narzekania mieszkańców, przekonanych, że gdy tylko złoża ebonu powtórnie się wyczerpią, to ród Redoran powtórnie ich opuści. Dla samego rodu Redoran kolonia na Solstheim nie jest pozbawiona znaczenia, lecz i nie stoi wysoko w liście ich priorytetów. Jest to dobrze zobrazowane w piśmie znalezionym w willi Morvaynów, zatytułowanym Odpowiedź Rodu RedoranDralis Rorlen członek rady Rodu Redoran, informuje rajców miasta, że nie mogą wysłać na wyspę większych funduszy i rezerw materiałowych, gdyż Krucza Skała jest zaledwie jednym z siedemdziesięciu czterech dunmerskich ośrodków poza Morrowind, w dodatku o marginalnym znaczeniu polityczno-ekonomicznym, jednakże  zapewnia, że robi wszystko co może dla kolonii [6]/

Świątynia Edytuj

Ród Redoran był w czasach spełnienia się przepowiedni nerevaryjskich najbardziej religijnym z rodów, a Świątynia pełniła istotną rolę polityczną. W czasach Czwartej Ery jej rola jednak mocno zmalała. O ile można spekulować o istotności świątyni na początku Czwartej Ery (podstawą do spekulacji są choćby jej monumentalne rozmiary czy centralne położenie), to obecnie świątynia jest pozbawiona znaczenia politycznego, kult sporadyczny, a mieszkańcom Kruczej Skały daleko jest do ortodoksji. 

PrzypisyEdytuj

  1. Historia Kruczej Skały tom I
  2. 2,0 2,1 Historia Kruczej Skały tom II
  3. 3,0 3,1 3,2 Historia Kruczej Skały tom III
  4. Wydarzenia, dialogi oraz informacje z ekranów ładowania TES V: Dragonborn
  5. Wyniki badania Adrila
  6. Odpowiedź rodu Redoran

Więcej z Fandomu

Losowa wiki