FANDOM

Konkordat Bieli i Złota – pakt pokojowy kończący Wielką Wojnę; został podpisany w 4E 175.

Wielka Wojna wybuchła w Czwartej Erze, czyli po Kryzysie Otchłani. Trzecie Cesarstwo walczyło z Trzecim Aldmerskim Dominium. Nie wiadomo dokładnie kto ją rozpoczął, lecz wypowiedzi The Elder Scrolls V: Skyrim zdradzają, że prawdopodobnie Dominium rozpoczęło wojnę. Konkordat Bieli i Złota był praktycznie jedynym możliwym (w momencie podpisania go) sposobem na zakończenie konfliktu. Jest bardzo korzystny dla Aldmerskiego Dominium. Mimo niekorzystnych dla Cesarstwa postanowień, to właśnie Cesarz Titus Mede II dążył do podpisania dokumentu. Cesarstwo straciło całe legiony w wojnie: jeden w odwrocie z Cesarskiego Miasta, dwa podczas Bitwy o Czerwony Pierścień. Ocalałe legiony straciły ponad połowę swych ludzi. Aldmerskie Dominium z chęcią zaakceptowało warunki. Było tak głównie z powodu Bitwy o Czerwony Pierścień w 4E 175, w której armia Dominium walcząca w Cyrodiil została zupełnie rozgromiona przez cesarskie wojska pod dowództwem Titusa Mede II. Aldmerskie Dominium wiedziało, że kontynuacja walk wymagałaby zainwestowania kolejnych (i większych) ilości pieniędzy i czasu.

Warunki traktatu Edytuj

Traktat obejmował dwa główne warunki i kilka pobocznych dotyczących różnych organizacji i stowarzyszeń.

  • Po pierwsze, duże porcje Południowego Hammerfell miały zostać oddane na rzecz Aldmerskiego Dominium.
  • Po drugie, kult Talosa miał zostać zakazany, a z Dziewięciu Bóstw stało się Osiem.
  • Po trzecie, cesarstwo miało zezwolić na łapanie wyznawców Talosa na terenie cesarstwa.
  • Po czwarte, Organizacja wroga Dominum, Ostrza, miały zostać rozwiązane i ich członkowie straceni.
  • Po piąte, Mroczne Bractwo zostało oficjalnie i w pełni zakazane, Thalmor nakazał zniszczenie tej gildii obrońcom Cesarza, Penitus Oculatus.
  • Po szóste, Gildia Magów miała zostać rozwiązana.

Skutki traktatu Edytuj

Aldmerskie Dominium jest obecnie, po podpisaniu traktatu, dominującą siłą w Tamriel, a Trzecie Cesarstwo jest zaledwie niewielką częścią tego czym było za panowania Septimów. Dominum podyktowało traktat tak, aby Cesarstwo podzieliło się i popadło w konflikty wewnętrzne -stał się kością niezgody i doprowadził do wielu niepokojów.

  • Hammerfell nie poddało się woli traktatu i wywołali walki, które w końcu zmusiły Cesarza do zniesienia statusu cesarskiej prowincji w Hammerfell, aby zachować warunki Konkordatu. Jednak przed tą decyzją zezwolił na oznaczenie większości legionistów tam stacjonujących jako "kalekich", co pozwoliło im na kontynuację walki. Redgardzi prowadzili wojnę z Aldmerskim Dominium do martwego punktu walk, co w końcu doprowadziło do podpisania Drugiego Traktatu Stros M'kai w 4E 180. Traktat ten mówił o zupełnym wycofaniu się Aldmerskich sił z Hammerfell. W efekcie Konkordatu i wojny południowa część kraju została zdewastowana, a sama ojczyzna Redgardów nie była już częścią Cesarstwa. Wielu Redgardów uważało wykluczenie Hammerfell z Cesarstwa za opuszczenie w czasach potrzeby.
  • Wiele Nordów uważało za zdradę porzucenie wiary w Talosa, zwłaszcza Ulfrik Gromowładny. Zakazanie czci jednego z ważnych norskich bóstw wywołało Wojnę Domową w Skyrim, prowadzoną między Gromowładnymi a Cesarstwem. Gromowładni to ludzie pod przywództwem Ulfrika, dążący do usunięcia cesarskiej władzy ze Skyrim.
  • Ostrza zostały rozwiązane. Od tego czasu Cesarz był chroniony przez specjalną służbę, Penitus Oculatus. Niemal wszyscy członkowie zakonu Ostrzy zostali schwytani lub zabici.
  • Gildia Magów została rozwiązana. Tym samym spójna organizacja czarodziejów przepadła, a wraz z nią przepadły nadzieje na pomoc magów w następnej wojnie i ich wsparcie.

Cesarz Titus Mede II i Rada Starszych nie widząc innego wyjścia zgodziła się na warunki traktatu jednak sam cesarz nie traktował traktatu jako stały pokój lecz jako umowę na zwłokę kiedy cesarstwo zebrało by ponownie siły wyruszyło by na wojnę z Dominium.

Ciekawostki Edytuj