Fandom

Elder Scrolls Wiki

Khajiit

12 387stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze8 Share

Ten artykuł jest w edycji i ktoś właśnie zrobił sobie przerwę. Aby zapobiec konfliktom edycji, poczekaj, aż ten szablon zniknie ze strony. W razie wątpliwości skontaktuj się z administratorem lub z użytkownikiem o nicku The Lusty Dovahkiin.
Khajiit – (Ta'Agra: Khaj - piasek, pustynia; iit - chodzić) – kotowata rasa humanoidalna pochodząca z prowincji Elsweyr. Znani są z wrodzonej zręczności i inteligencji, w Tamriel zdobyli sławę uzdolnionych złodziei i atletów. Są także niestroniącymi od bijatyk awanturnikami, którzy do walki wręcz umiejętnie wykorzystują swoje ostre pazury.

Oprócz atutów wynikających głównie z charakterystycznej budowy, posiadają też cechy, które udało im się wykształcić poprzez swoją złodziejską naturę. Doskonale się skradają, są dobrymi włamywaczami i kieszonkowcami, dlatego też to jedni z najlepszych złodziei i skrytobójców w całym Tamriel. Niestety, niektórzy nie podążają drogą złodziei, a i tak padają ofiarą stereotypu Khajiita przestępcy.

Wygląd Edytuj

Khajiitci mają ludzką posturę, ale bardziej przypominają koty ze względu na pokrywające ich ciało futro, kocie pazury i charakterystyczne dla kotowatych głowy. Podobnie jak Argonianie, wliczani są do ras zwierzokształtnych. Ich nietypowy wygląd często bywa powodem docinek złośliwych mieszkańców Tamriel.

Jako istoty kotopodobne, posiadają podstawowe cechy humanoidów, a jednocześnie uzupełniają je swoimi cechami specyficznymi. Dzięki ogonom łatwiej zachowują równowagę, pazury wykorzystują do walki, a poprzez futro utrzymują temperaturę ciała. Przemieszczają się lekko i zwinnie, co czyni ich wybitnymi akrobatami.

Odmiany Khajiitów Edytuj

Wygląd i fizjologia Khajiita zależy od fazy Massera i Secundy w momencie jego narodzin.[1] Niektórzy przypominają koty domowe, inni dwunożne jaguary, a inni są bardzo podobni do ludzi i merów.[2]

Odmiany Khajiitów można podzielić na cztery grupy zależne od fazy Massera:

Pełnia Przybywający Nów Ubywający
Duży czworonożny Duży dwunożny Mały dwunożny Mały czworonożny

Odmiany Khajiitów zależą jednak od obu księżyców. Zmiany spowodowane fazą Secundy są bardziej subtelne, niż te uwarunkowane fazą Massera.

Pełnia Massera - Duże Czworonożne
Pełnia Secundy Secunda przybywająca Nów Secundy Secunda ubywająca

Senche – groźna, tygrysopodobna odmiana Khajiitów, mniej więcej wielkości Altmera, gdy stoi na tylnych łapach. Jest jedną z odmian używanych przez inne odmiany jako wierzchowiec. Podobno dzieje się tak z woli Senche, ale nie jest to potwierdzone.

Senche-raht – największa znana odmiana Khajiitów. Stojąc na tylnych łapach Senche-raht są wyższe od Altmerów. Znane są jako "koty bojowe" ze względu na użycie jako wierzchowce, lecz są bardziej powolne, niż Senche.

Pahmar – wyglądają jak tygrysy; zazwyczaj mają właśnie tygrysie rozmiary i są tak niebezpieczne, jak te zwierzęta.

Pahmar-raht – podobne do odmiany Pahmar, ale większe i bardziej niebezpieczne.

Masser przybywający - Duże Dwunożne
Cathay – dość powszechne w Cyrodiil i Skyrim. Mają stopy i są podobne we wzroście do ludzi. Cathay-raht – zwinne, duże, podobne do jaguarów. Często nazywane "ludźmi-jaguarami". Tojay – niewiele wiadomo o Tojay. Lubi tereny Puszczy Tenmar i południowe dżungle Elsweyr. Tojay-raht – niewiele wiadomo o tej odmianie. Jest większa niż Tojay i żyje w tych samych obszarach, co Tojay.
Nów Massera – Małe Dwunożne
Ohmes – niemal nie różnią się od Bosmerów. Jedyną łatwo zauważalną anatomiczną różnicą między nimi jest niższy wzrost Ohmes. Ohmes-raht – podobne do Ohmes w fizjologii i wyglądzie, są bardziej podobne we wzroście i wyglądzie do ludzi, mają jednak złote futro i ogon. Suthay – podobne we wzroście do Ohmes, lecz mają o wiele więcej kotopodobnych cech, w tym wysoko osadzone uszy, kocią twarz, długi ogon i stąpają na palcach jak koty. Suthay-raht – mają podobne do Suthay cechy, ale są wyższe, mniej więcej wzrostu ludzi. Najpowszechniejsza odmiana w Morrowind.
Ubywający Masser – Małe Czworonożne
Alfiq – są małej postury, przypominają koty domowe. Alfiq-raht – niewiele wiadomo o Alfiq-raht; są większe od Alfiq. Dagi – są większej postury niż Alfiq. Są chude i lekkie, żyją na gałęziach drzew. Dagi-raht – tylko trochę większe niż Dagi. Także żyją na gałęziach drzew.
Nieznany trzeci księżyc
Grzywa – Grzywa rodzi się, gdy Masser i Secunda ustawiają się w szeregu z trzecim, nieznanym księżycem. Znany jest z długiej grzywy, którą zapuszcza; wplecione są w nią pukle innych Khajiitów, golących swe własne grzywy na znak szacunku.

Kultura Edytuj

Prawdopodobnie Khajiitowie byli na Tamriel, nim przybyły na kontynent inne rasy[3], lecz inne źródła mówią o tym, że całe życie na Nirn rozpoczęło się na Tamriel.[4][5][6] Topal Pilot -założyciel imperium Ayleidów i odkrywca -znalazł Khajiitów w lasach przy jeziorze Rumare, gdy przybył tam ze swoją ekspedycją.[7] Rasy ludzi i merów wyparły zwierzokształtne rasy na południe kontynentu, tereny uznawane za niemożliwe do zamieszkania.

Istnieją sprzeczne informacje na temat relacji między plemionami Khajiickimi przed i po zjednoczeniu i ustanowieniu Elsweyr w 2E 309 przez dwie potężne i niegdyś skłócone frakcje.[2][6] Starsze badania mówią, że zanim to nastąpiło, trwała wieczna wojna.

Imiona Edytuj

Wiele imion Khajiitów zawiera przedrostek i apostrofy, jednak nie jest to rzecz konieczna. Vasha i Kharjo to przykłady imion bez tych cech. Powszechne przedrostki przedstawione są poniżej[8]:

  • Dar -złodziej, mądry/sprytny
  • Do -wojownik
  • Dro -dziadek/babcia
  • J/Ja/Ji -kawaler, młodzieniec
  • Jo -mag/czarodziej, uczony
  • M/Ma -dziecko, uczeń, może też oznaczać dziewictwo
  • Q -nieznane
  • Ra -ukazuje status
  • Ri -status, często plemienny wódz
  • S -dorosły

Religia Edytuj

Religia Khajiitów różni się od wierzeń ludzi i merów, ale wciąż można w niej dostrzec pochodzenie od aldmerskiej religii. Stworzenie świata odbywa się z udziałem pradawnych, kotopodobnych przodków, których imiona mają bardzo znajome brzmienie.[9] Pierwszymi z nich są Ahnurr i Fadomai (Anu oraz Padomay). Od nich pochodzą między innymi Alkosh, Khenarthi, Magrus, Mara, S'rendarr, którzy stanowią pierwszy miot. Drugi miot to na przykład Merrunz, Mafala, Sangiin.

Ahnurr nie chciał więcej dzieci, ale Fadomai uległa namowom swych dzieci, by urodziła kolejny miot. Ostatnim miotem była Azurah, Nirni oraz księżyce (Jone i Jode). Ahnurr wściekł się na Fadomai, która uciekła do Pustki i urodziła ostatnie dziecko, Lorkhaja. Fadomai wiedziała, że umiera z powodu narodzin tylu dzieci; dała Nirni prezent, zdolność do rodzenia własnego potomstwa. Azurah też dostała podarunek. Mogła wziąć jedno z dzieci Nirni i zmienić je wedle uznania, pod warunkiem, że miałaby sprawić że stałoby się tym najszybszym, najmądrzejszym i najpiękniejszym ze wszystkich. [10]

Nirni udała się do Lorkhaja i poprosiła go, by stworzył miejsce dla jej dzieci. Uczynił to, ale oszukał swe rodzeństwo, tworząc plan śmiertelników i zamykając wiele z nich wraz ze sobą wewnątrz tego planu. Większość z pierwszego miotu Fadomai została uwięziona, podczas gdy drugi miot zauważył niebezpieczeństwo i uciekł. Nirni urodziła tu wiele dzieci, czyli rasy ludzi i elfów. Azura wtedy wybrała grupę dzieci Nirni, która zamieszkiwała lasy, i z nich utworzyła Khajiitów. Nirni była wściekła. Poprosiła swego brata, Y'ffera, by ukarał Khajiitów. Zmienił ich łąki w pustynie, a ich lasy w zatrute bagna. Azurah chroniła Khajiitów i nauczyła ich sekretu księżyców oraz sztuki zmieniania kształtów w celu przetrwania. Ci z tej wybranej grupy, którzy pozostali wierni Nirni, stali się Bosmerami; dostali oni lasy Puszczy Valen.[10]

Dwa księżyce Nirn są bardzo ważne dla Khajiitów, gdyż ich fazy decydują o formie, jaką przyjmie nowonarodzony Khajiit.[2]

Istnieją liczne spekulacje na temat tego, w jakiej mierze mity Khajiitów są zgodne z prawdą o tworzeniu świata i ras. Wiadomo, że Khajiitowie byli na Tamriel, gdy Ayleidowie odkrywali ten kontynent. Nie wiadomo jednak, od kiedy. Niektórzy cesarscy uczeni uważają, że wyewoluowali od zwykłych kotów, tak jak (według tych właśnie uczonych) Argonianie od zwykłych jaszczurek. Topal Pilot opisał Khajiitów jako dwu- i czworonożne koty z prymitywnymi zachowaniami i brakiem wyraźnych oznak inteligencji.[3]

Ciekawostki Edytuj

  • Odmiana Suthay-raht nie może nosić butów, ponieważ mają zbyt długie stopy.

Przypisy Edytuj

  1. [3]
  2. 2,0 2,1 2,2 Pocket Guide to the Empire, First Edition: Elsweyr Confederacy
  3. 3,0 3,1 Ojciec Niben
  4. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Elsweyr
  5. Dzieci niebios
  6. 6,0 6,1 Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Eras
  7. Ojciec Niben
  8. [4]
  9. Różne wyznania...
  10. 10,0 10,1 Słowa Ahnissi

Galeria Edytuj

Nawigacja Edytuj

Rasy
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantImgaKhajiitLilmothiitSload
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Akaviri Ka Po' TunKamalSmokTang MoTsaesci
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyMagna Ge
Pozostałe CentaurGargulecGrahlHarpiaHistJaszczuroczłekLamiaMeduzaMinotaurTrollNereidaNimfaWielki ŻółwWiła

Więcej w Fandom

Losowa wiki