Fandom

Elder Scrolls Wiki

Khajiit

12 623strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze8 Udostępnij
Khajiit – (Ta'Agra: Khaj - piasek, pustynia; iit - chodzić) – kotowata rasa humanoidalna pochodząca z prowincji Elsweyr. Znani są z wrodzonej zręczności i inteligencji, w Tamriel zdobyli sławę uzdolnionych złodziei i atletów. Są także niestroniącymi od bijatyk awanturnikami, którzy do walki wręcz umiejętnie wykorzystują swoje ostre pazury. Są też wspaniałymi wojownikami, choć to dotyczy głównie odmian Cathay i Cathay-raht.

Oprócz atutów wynikających głównie z charakterystycznej budowy, posiadają też cechy, które udało im się wykształcić poprzez swoją złodziejską naturę. Doskonale się skradają, są dobrymi włamywaczami i kieszonkowcami, widzą świetnie w ciemności. Dlatego też to jedni z najlepszych złodziei i skrytobójców w całym Tamriel. Często są uważani za gorszych lub "bestie" poza swoją ojczyzną, co może skłaniać wielu Khajiitów do zarabiania w mało legalny sposób i braku ufności wobec innych ras. Niestety, niektórzy nie podążają drogą złodziei, a i tak padają ofiarą stereotypu Khajiita-przestępcy.

Khajiitowie rzadko bywają na morzu, wolą lądowe szlaki. To jeden z powodów istnienia khajiickich karawan. Jeżeli jest to potrzebne, mogą użyć łodzi do transportu skoomy, choć nie przepadają za oceanami i morzami. Uważają żeglugę za męczące i nieprzyjemne zajęcie.[1]

Wygląd Edytuj

Khajiici mają ludzką posturę, ale bardziej przypominają koty ze względu na pokrywające ich ciało futro, kocie pazury i charakterystyczne dla kotowatych głowy. Podobnie jak Argonianie, wliczani są do ras zwierzokształtnych. Ich nietypowy wygląd często bywa powodem docinek złośliwych mieszkańców Tamriel.

Jako istoty kotopodobne, posiadają podstawowe cechy humanoidów, a jednocześnie uzupełniają je swoimi cechami specyficznymi. Dzięki ogonom łatwiej zachowują równowagę, pazury wykorzystują do walki, a poprzez futro utrzymują temperaturę ciała. Przemieszczają się lekko i zwinnie, co czyni ich wybitnymi akrobatami.

Uwielbiają kolczyki. Od czasu gry The Elder Scrolls III: Morrowind są jedyną grywalną rasą oprócz Argonian, która może mieć takie ozdoby.

Odmiany Khajiitów Edytuj

Wygląd i fizjologia Khajiita zależy od fazy Massera i Secundy w momencie jego narodzin.[2] Niektórzy przypominają koty domowe, inni dwunożne jaguary, a inni są bardzo podobni do ludzi i merów.[3]

Odmiany Khajiitów można podzielić na cztery grupy zależne od fazy Massera:

Pełnia Przybywający Nów Ubywający
Duży czworonożny Duży dwunożny Mały dwunożny Mały czworonożny

Odmiany Khajiitów zależą jednak od obu księżyców. Zmiany spowodowane fazą Secundy są bardziej subtelne, niż te uwarunkowane fazą Massera.

Pełnia Massera - Duże Czworonożne
Pełnia Secundy Secunda przybywająca Nów Secundy Secunda ubywająca

Senche – groźna, tygrysopodobna odmiana Khajiitów, mniej więcej wielkości Altmera, gdy stoi na tylnych łapach. Jest jedną z odmian używanych przez inne odmiany jako wierzchowiec. Podobno dzieje się tak z woli Senche, ale nie jest to potwierdzone.

Senche-raht – największa znana odmiana Khajiitów. Stojąc na tylnych łapach Senche-raht są wyższe od Altmerów. Znane są jako "koty bojowe" ze względu na użycie jako wierzchowce, lecz są bardziej powolne, niż Senche.

Pahmar – wyglądają jak tygrysy; zazwyczaj mają właśnie tygrysie rozmiary i są tak niebezpieczne, jak te zwierzęta.

Pahmar-raht – podobne do odmiany Pahmar, ale większe i bardziej niebezpieczne.

Masser przybywający - Duże Dwunożne
Cathay – dość powszechne w Cyrodiil i Skyrim. Mają stopy i są podobne we wzroście do ludzi. Cathay-raht – zwinne, duże, podobne do jaguarów. Często nazywane "ludźmi-jaguarami". Tojay – niewiele wiadomo o Tojay. Lubi tereny Puszczy Tenmar i południowe dżungle Elsweyr. Tojay-raht – niewiele wiadomo o tej odmianie. Jest większa niż Tojay i żyje w tych samych obszarach, co Tojay.
Nów Massera – Małe Dwunożne
Ohmes – niemal nie różnią się od Bosmerów. Jedyną łatwo zauważalną anatomiczną różnicą między nimi jest niższy wzrost Ohmes. Ohmes-raht – podobne do Ohmes w fizjologii i wyglądzie, są bardziej podobne we wzroście i wyglądzie do ludzi, mają jednak złote futro i ogon. Suthay – podobne we wzroście do Ohmes, lecz mają o wiele więcej kotopodobnych cech, w tym wysoko osadzone uszy, kocią twarz, długi ogon i stąpają na palcach jak koty. Suthay-raht – mają podobne do Suthay cechy, ale są wyższe, mniej więcej wzrostu ludzi. Najpowszechniejsza odmiana w Morrowind.
Ubywający Masser – Małe Czworonożne
Alfiq – są małej postury, przypominają koty domowe. Alfiq-raht – niewiele wiadomo o Alfiq-raht; są większe od Alfiq. Dagi – są większej postury niż Alfiq. Są chude i lekkie, żyją na gałęziach drzew. Dagi-raht – tylko trochę większe niż Dagi. Także żyją na gałęziach drzew.
Nieznany trzeci księżyc
Grzywa – Grzywa rodzi się, gdy Masser i Secunda ustawiają się w szeregu z trzecim, nieznanym księżycem. Znany jest z długiej grzywy, którą zapuszcza; wplecione są w nią pukle innych Khajiitów, golących swe własne grzywy na znak szacunku.

Kultura Edytuj

Prawdopodobnie Khajiitowie byli na Tamriel, nim przybyły na kontynent inne rasy[4], lecz inne źródła mówią o tym, że całe życie na Nirn rozpoczęło się na Tamriel.[5][6][6] Topal Pilot -założyciel imperium Ayleidów i odkrywca -znalazł Khajiitów w lasach przy jeziorze Rumare, gdy przybył tam ze swoją ekspedycją.[4] Rasy ludzi i merów wyparły zwierzokształtne rasy na południe kontynentu, tereny uznawane za niemożliwe do zamieszkania.

Istnieją sprzeczne informacje na temat relacji między plemionami Khajiickimi przed i po zjednoczeniu i ustanowieniu Elsweyr w 2E 309 przez dwie potężne i niegdyś skłócone frakcje, Pa'alatiin i Ne Quin-al, powszechnie znane jako Pelletine oraz Anequina.[3][7] Starsze badania mówią, że zanim to nastąpiło, trwała wieczna wojna i opór wobec zjednoczenia dobiegł końca dopiero gdy ustalono, że khajiicką ojczyzną władać będą różne plemiona zależnie od faz księżyca.[3] Trzecia Edycja Kieszonkowego Przewodnika po Cesarstwie nie zgadza się z tą wersją zdarzeń -opisuje okres harmonii wśród plemion i system władzy poszczególnych plemion zależnie od faz księżyca jeszcze przed 2E 309. Zostało to zniszczone przez Plagę Thraską, która zdziesiątkowała populację Khajiitów i zmusiła ich do zjednoczenia w dwie frakcje (Pelletine i Anequina) zamiast szesnastu małych, a z kolei te dwie frakcje zjednoczyły się w 2E 309.[5] Niezależnie od wersji wydarzeń, po tym wszystkim Cesarstwo nawiązało pozytywne stosunki dyplomatyczne z Elsweyr, co było jedną z rzeczy prowadzących do zjednoczenia całego kontynentu przez Tibera Septim.

Cesarskie wpływy dało się odczuć głównie na południu Elsweyr, gdzie stosunkowo duże miasta wyrosły przy szlakach handlowych. Znaczącym źródłem dochodu w ojczyźnie Khajiitów jest eksport księżycowego cukru, który jest przerabiany na skoomę. Jednak powszechne są też inne uprawy, rosnące na żyznych południowych ziemiach Elsweyr. Trzeba także pamiętać, że księżycowy cukier nie jest uprawą nielegalną, można go uprawiać spożywać nie jako narkotyk, a dopiero skooma jest szkodliwym narkotykiem.

W poszczególnych plemionach sporą władzę mają Matki Klanów, będące mędrczyniami i kontrolujące zbiory księżycowego cukru. Natomiast duchową władzę nad wszystkimi Khajiitami sprawuje Grzywa. Według tradycji Khajiitów tylko jeden Grzywa może żyć w danym czasie i że istnieje tylko jeden Grzywa, który po prostu odradza się w różnych ciałach. Nie było zapisanej sytuacji dwóch Grzyw walczących o władzę. Grzywa może urodzić się tylko przy rzadkim ułożeniu księżyców Massera i Secundy, kiedy -według legendy -trzeci księżyc pojawia się na niebie. Tradycją jest oddawanie Grzywie swoich zgolonych włosów, które ten wplata w swoją własną grzywę.

Khajiitowie i Agronianie wciąż są często prześladowani na Tamriel. Według Ysoldy z Białej Grani, Nordowie i inne ludzkie rasy nie darzą ich zaufaniem.[8] Khajiitowie byli nawet niewolnikami Wielkich Rodów w Morrowind, aż do czasu zniesienia niewolnictwa przez Helsetha Hlaalu.[9] Co ciekawe, sami Khajiitowie nie przepadają (z wzajemnością) za Argonianami. Powoduje to napięcia w miastach Leyawiin oraz Bravil, znajdujących się na południu Cyrodiil, blisko Elsweyr i Czarnych Mokradeł. W obu miastach istnieją populacje obu wspomnianych powyżej ras.[10]

Imiona Edytuj

Wiele imion Khajiitów zawiera przedrostek i apostrofy, jednak nie jest to rzecz konieczna. Vasha i Kharjo to przykłady imion bez tych cech. Powszechne przedrostki przedstawione są poniżej[2]:

Męskie

  • Dar -złodziej, mądry/sprytny
  • Dro -dziadek, mędrzec
  • Jo -mag, medyk, uczony
  • Ra -ukazuje wysoki status, dla plemiennego wodza, wielkiego kupca lub wojskowego przywódcy
  • Ri -ukazuje wysoki status, rzadko używane, dla plemiennego wodza lub Grzywy

Żeńskie

  • Daro -złodziejka, mądra/sprytna
  • Dra -babcia, mędrczyni
  • Ko -mag, medyczka, uczona przodkini
  • La -niezamężna

Niezależne od płci lub o nieznanym znaczeniu

  • Do -wojownik
  • J/Ja/Ji -młoda osoba lub kawaler
  • M/Ma -dziecko, uczeń, może też oznaczać dziewictwo
  • Qa -nieznane
  • S -dorosły
  • Sa -nieznane
  • Sha -nieznane

Religia Edytuj

Religia Khajiitów różni się od wierzeń ludzi i merów, ale wciąż można w niej dostrzec pochodzenie od aldmerskiej religii. Stworzenie świata odbywa się z udziałem pradawnych, kotopodobnych przodków, których imiona mają bardzo znajome brzmienie.[11] Pierwszymi z nich są Ahnurr i Fadomai (Anu oraz Padomay). Od nich pochodzą między innymi Alkosh, Khenarthi, Magrus, Mara, S'rendarr, którzy stanowią pierwszy miot. Drugi miot to na przykład Merrunz, Mafala, Sangiin.

Ahnurr nie chciał więcej dzieci, ale Fadomai uległa namowom swych dzieci, by urodziła kolejny miot. Ostatnim miotem była Azurah, Nirni oraz księżyce (Jone i Jode). Ahnurr wściekł się na Fadomai, która uciekła do Pustki i urodziła ostatnie dziecko, Lorkhaja. Fadomai wiedziała, że umiera z powodu narodzin tylu dzieci; dała Nirni prezent, zdolność do rodzenia własnego potomstwa. Azurah też dostała podarunek. Mogła wziąć jedno z dzieci Nirni i zmienić je wedle uznania, pod warunkiem, że miałaby sprawić że stałoby się tym najszybszym, najmądrzejszym i najpiękniejszym ze wszystkich.[12]

Nirni udała się do Lorkhaja i poprosiła go, by stworzył miejsce dla jej dzieci. Uczynił to, ale oszukał swe rodzeństwo, tworząc plan śmiertelników i zamykając wiele z nich wraz ze sobą wewnątrz tego planu. Większość z pierwszego miotu Fadomai została uwięziona, podczas gdy drugi miot zauważył niebezpieczeństwo i uciekł. Nirni urodziła tu wiele dzieci, czyli rasy ludzi i elfów. Azura wtedy wybrała grupę dzieci Nirni, która zamieszkiwała lasy, i z nich utworzyła Khajiitów. Nirni była wściekła. Poprosiła swego brata, Y'ffera, by ukarał Khajiitów. Zmienił ich łąki w pustynie, a ich lasy w zatrute bagna. Azurah chroniła Khajiitów i nauczyła ich sekretu księżyców oraz sztuki zmieniania kształtów w celu przetrwania. Ci z tej wybranej grupy, którzy pozostali wierni Nirni, stali się Bosmerami; dostali oni lasy Puszczy Valen.[12]

Dwa księżyce Nirn są bardzo ważne dla Khajiitów, gdyż ich fazy decydują o formie, jaką przyjmie nowonarodzony Khajiit.[3]

Istnieją liczne spekulacje na temat tego, w jakiej mierze mity Khajiitów są zgodne z prawdą o tworzeniu świata i ras. Wiadomo, że Khajiitowie byli na Tamriel, gdy Ayleidowie odkrywali ten kontynent. Nie wiadomo jednak, od kiedy. Niektórzy cesarscy uczeni uważają, że wyewoluowali od zwykłych kotów, tak jak (według tych właśnie uczonych) Argonianie od zwykłych jaszczurek. Topal Pilot opisał Khajiitów jako dwu- i czworonożne koty z prymitywnymi zachowaniami i brakiem wyraźnych oznak inteligencji.[4]

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Miasto w przestworzach, str. 4
  2. 2,0 2,1 Interview With Three Booksellers
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Pocket Guide to the Empire, First Edition: Elsweyr Confederacy
  4. 4,0 4,1 4,2 Ojciec Niben
  5. 5,0 5,1 Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Elsweyr
  6. 6,0 6,1 Dzieci niebios
  7. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Eras
  8. Dialog z Ysoldą w The Elder Scrolls V: Skyrim
  9. Wydarzenia The Elder Scrolls III: Morrowind
  10. Wydarzenia The Elder Scrolls IV: Oblivion
  11. Różne Wyznania...
  12. 12,0 12,1 Słowa Ahnissi

Galeria Edytuj

Nawigacja Edytuj

Rasy
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantImgaKhajiitLilmothiitSload
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Akaviri Ka Po' TunKamalSmokTang MoTsaesci
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyMagna Ge
Pozostałe CentaurGargulecGrahlHarpiaHistJaszczuroczłekLamiaMeduzaMinotaurTrollNereidaNimfaWielki ŻółwWiła

Więcej w Fandom

Losowa wiki