FANDOM

Dwemer (Morrowind)

Duch Dwemera

Dwemerowie – prastara, zaginiona rasa, przez niektórych nazywana Krasnoludami (chociaż nie jest to poprawna nazwa). Mieli wiedzę na temat mechanizmów parowych oraz zaawansowanej magii Zaklinania, dzięki czemu można ich uznać za najbardziej rozwiniętą technologicznie cywilizację na całym świecie. Jedynym, wciąż żywym, przedstawicielem tej rasy jest Yagrum Bagarn, żyjący w wieży Tel Fyr w Morrowind.

Historia Edytuj

Pochodzenie Edytuj

Dwemerowie, jak wszystkie inne odmiany Elfów, byli częścią Aldmerów, która się odłączyła od reszty i wyruszyła mieszkać gdzie indziej. Ślady ich obecności można spotkać w Morrowind, Skyrim, Hammerfell, a także Wysokiej Skale.

Relacje z Chimerami Edytuj

Pomimo tego, że wpływy Dwemerów na Tamriel były bardzo rozległe geograficznie, najwięcej ich śladów odnotowano w Morrowind. Nie było tam jednak lekko, ponieważ oprócz nich, drugim osadnikiem w Resdayn byli Chimerowie. Przodkowie Mrocznych Elfów kochali i czcili Daedry, Krasnoludy natomiast gardzili Daedrami, co poróżniło ich z sąsiadami.

Jednakże to nieporozumienie nie mogło trwać wiecznie. Kiedy Resdayn zostało zaatakowane przez Nordów, Chimerowie i Dwemerowie walczyli ramię w ramię, aby odeprzeć atak najeźdźcy, co było początkiem ocieplenia się ich stosunków. Podczas wojny, generał Chimerów Indoril Nerevar oraz generał Dwemerów Dumak Pół-Ork, bardzo się zaprzyjaźnili. Po odparciu Nordów ogłosili oni zgodę pomiędzy swoimi rasami. Pewnego dnia, Nerevar, aby utrzymać ten kruchy pokój, udał się do dwemerskich zaklinaczy i zamówił pierścień Księżyc-i-Gwiazda, który dodawał nosicielowi charyzmy. Za jego pomocą przekonywał on dwemerską i chimerową ludność do tego jak ważne są ich dobre relacje.

Pokój ten został ostatecznie zniszczony. Krasnoludy w centrum Czerwonej Góry ukrywały znalezione wcześniej Serce Lorkhana. Artefakt o mocy tak potężnej, że aż potrafił przemienić zwykłego śmiertelnika w pół-boga. Dwemerowie starali się za jego pomocą stworzyć swoje bóstwo - Numidium. Gdy Chimerowie dowiedzieli się od wodza Rodu Dagoth, Dagoth Ura o tych przerażających planach, od razu chwycili za broń i ruszyli na wojnę. Tak właśnie rozpoczęła się Bitwa o Czerwoną Górę.

Zniknięcie Dwemerów Edytuj

Yagrum Bagarn

Yagrum Bagarn - ostatni żyjący Dwemer. The Elder Scrolls III: Morrowind

Jak na razie, nie ma ogólnodostępnych dowodów potwierdzających jakąkolwiek teorię o tej tajemniczej rasie. W The Elder Scrolls III: Morrowind Nerevaryjczyk dowiaduje się od pół-boga Viveka, że Dwemerowie zaginęli podczas Bitwy o Czerwoną Górę. Ogólnoprzyjętym scenariuszem jest to, że podczas konfliktu z Dunmerami Kagrenak, użył swoich narzędzi, aby doprowadzić do nagłego zniknięcia całej rasy. Oczywiście, Dwemerowie kompletnie nie zniknęli. Dowodzi temu ostatni żyjący Dwemer, Yagrum Bagarn, oraz duch Dwemera znaleziony przez Nerevaryjczyka w Twierdzy Smutku.

O wyginięciu rasy mówi fragment jednej z ksiąg:

"I oto na polu bitwy trójka doradców Nerevara patrzyła, jak armia Dwemerów rozsypuje się w pył. Odebrano im bowiem nieśmiertelność i czas upomniał się o nich."[1]

Architektura Edytuj

Dwemerowe ruiny

Ruiny Dwemerów w The Elder Scrolls V: Skyrim

Żyli w częściowo podziemnych miastach, charakteryzujących się zwykle okrągłymi wejściami i sporą ilością wież wokół miast[2]. Jednymi z większych miast Dwemerów były Czarna Przystań w Skyrim oraz ruiny na Czerwonej Górze w Morrowind. Na uwagę też zasługuje aktualnie zamieszkałe przez Nordów miasto Markarth, które również było dziełem Dwemerów. Ruiny starożytnych miast oraz ich osad można znaleźć w każdej prowincji Tamriel (wyjątek CyrodiilWyspy Summerset). Pomimo upływu lat, ruiny te są nadal bardzo niebezpieczne nawet po zniknięciu krasnoludów - stworzone przez nich mechanizmy, a także różne stworzenia wciąż strzegą podziemnych miast.

Technologia Edytuj

Krasnoludzka Sfera

Krasnoludzka Sfera w The Elder Scrolls V: Skyrim

Dwemerowie byli świetnymi zaklinaczami, ale oprócz tego nie parali się zbytnio magią. Zamiast niej woleli swoją technologię. Pomimo swojego zniknięcia w czasie Pierwszej Ery (tysiące lat przed wydarzeniami z The Elder Scrolls V: Skyrim), Krasnoludy dalej pozostają najbardziej rozwiniętą technologicznie cywilizacją na Tamriel. W ich ruinach można spotkać wiele maszyn parowych oraz swego rodzaju robotów, nazywanych Animunculi. W The Elder Scrolls III: Morrowind Nerevaryjczyk dowiaduje się od ostatniego żyjącego Dwemera, że nie zniknął on z Tamriel, ponieważ w czasie Bitwy o Czerwoną Górę, przebywał on w innej Domenie, co sugeruje nam, że Krasnoludy potrafiły wywołać podróż do innego świata (na przykład Daedrycznych Książąt), czego inni śmiertelnicy do dzisiaj nie potrafią dokonać.

Filozofia Edytuj

Nie wiadomo dokładnie czy Krasnoludy czciły bogów. W notatce autorstwa pół-boga Viveka Bitwa o Czerwoną Górę możemy wyczytać, że "Dwemerowie woleli swoich bogów Rozumu i Logiki", niestety nie mamy pojęcia o tym, czy była to zwykła przenośnia, czy może bezpośrednie odniesienie się do ich religii. Wiemy natomiast, że gardzili oni czczonymi przez ich sąsiadów Daedrami. W książce Azura i skrzynia Dwemerowie wyzywają Azurę na grę w zgadywanie i udaje im się ją oszukać, po czym ta nakłada na nich klątwę. To pokazuje, że patrzyli oni a bogów bardziej z ciekawością, aniżeli z szacunkiem.

Artefakty Edytuj

Narzędzia Kagrenaka

Narzędzia Kagrenaka w The Elder Scrolls III: Morrowind. Od lewej Brzytwa, Upiorna Opoka, Czerpak

Artefakty, które pozostawili po sobie Dwemerowie są bardzo wysoko cenione w całym Tamriel. Ich umiejętności zaklinania były na tyle wysokie, że Narzędzia stworzone przez Kagrenaka pozwalały im kontrolować moc, jaką dawało Serce Lorkhana, boga i stworzyciela Mundus.

W The Elder Scrolls III: Morrowind, Nerevaryjczyk w końcu użył wszystkich trzech narzędzi, aby znieść zaklęcie z Serce Lorkhana raz na zawsze.

W The Elder Scrolls V: Skyrim, Keening (pl. Brzytwa) powraca podczas misji od Arniela Gane'a w Akademii Magów.

Ciekawostki Edytuj

  • Próbowali stworzyć własnego boga – Numidium.
  • Byli Pionierami Zaklinania, wykorzystywali Kryształy Dusz do zasilania swoich maszyn.
  • Podróżowali między Domenami Daedrycznych Książąt (Wymiarami Otchłani).
  • Dwemerowie są również częściowymi twórcami Twierdzy Smutku, a konkretnie jej podziemi, Mechanicznego Miasta.
  • Odpowiedzialni są za oślepienie rasy Śnieżnych Elfów.
  • Istnieje pogłoska, że nazwa Krasnolud, została pierwszy raz Dwemerom nadana przez gigantów żyjących w Morrowind [3]

Uwagi Edytuj

  • Prace naukowe, eseje, legendy i opowieści nigdy tak naprawdę nie wyjaśniły wyglądu i osobowość Dwemerów jako jednostki, jak również indywidualnych osiągnięć i postępu w dziedzinie sztuki i cywilizacji, ale bardziej jako osiągnięcia rasy.[4]
  • Dwemerowie, jeśli teoria o tym, że Azura ich uwięziła jest poprawna, mogą być w sferze dostępnej dla śmiertelników, jak mówi Falion w Morthal, "Podróżując po płaszczyznach otchłani. Spotkałem Daedry, i Dwemerów, i wszystko pomiędzy." Wydaje się to sugerować, że są w płaszczyźnie Otchłani, bądź w wymiarze kieszonkowym.

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Nerevar pod Czerwoną Górą
  2. The Lost Race of Tamriel, vol. I - Architecture and Designs
  3. The Imperial Library - The Definitive Guide to Dwemer
  4. The Imperial Library

Nawigacja Edytuj

Rasy
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantImgaKhajiitLilmothiitLudzie-ptakiSload
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Akaviri Ka Po' TunKamalSmokTang MoTsaesci
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyMagna Ge
Pozostałe CentaurGargulecGrahlHarpiaHistJaszczuroczłekLamiaMeduzaMinotaurTrollNereidaNimfaWielki ŻółwWiła

Więcej z Fandomu

Losowa wiki