FANDOM

High Overseer Kvotai (Online)

Dremora z gry The Elder Scrolls Online

Daedra (l. poj. Daedroth)[1] – rasa Et'Ada, pierwotnych duchów zamieszkujących Otchłań[2], często przez rasy Mundus określanych mianem demonów[3][1]. Często też stawiane w opozycji do aedr, ich słabszych kuzynów[4]. Mimo bariery narzuconej przez aedra poprzez Smocze Ognie, przez które nie mogą bezpośrednio wpływać na Mundus[5], ich wpływ jest wciąż o wiele częściej zauważalny niż wpływ samych aedr.

Źródłosłów Edytuj

Słowo „Daedra” wywodzi się z Aldmeris i dosłownie oznacza „nie nasi przodkowie”, w odróżnieniu od słowa „Aedra” oznaczającego „nasi przodkowie”. Należy zauważyć jednak iż ani daedra ani aedra nie są biologicznymi przodkami żadnej z ras Mundus, a słowo „przodek” oznacza najprostsze znaczenie tego słowa czyli ktoś kogo jest się spadkobiercą[6]. Jest to wskazanie na aedra jako grupę istot, za których przewodem kształtowana była kultura Aldmerów, podczas gdy wpływ daedr był przez nich odrzucony[4]. Stąd też wynika późniejsza tendencja nazywania aedra bogami, a daedra demonami[1].

Obecnie w słownictwie mieszkańców Mundus, występuje błędna forma w której słowo „daedra” jest używane jako mianownik liczby pojedynczej[1], powodując wytworzenie formy „daedry”. Jest to związane z niewyjaśnieniem czemu pojedynczy osobnik najsłabszych i najczęściej spotykanych daedr nazywa się „daedroth”, więc i przyjęto że jest to nazwa własna, miast po prostu nienazwany rodzaj daedrotha[7]. Ta tendencja jest zaobserwowana jak dotąd tylko w języku tamrielicznym, podczas gdy funkcjonujące relikty Dunmeris[8], czy samego Ehlnofex[9] są pozbawione tego błędu, a w dawnym tamrielicznym występuje również ta poprawna forma nazewnictwa[10][11][12][13].

Pochodzenie Edytuj

Jak i prawie wszystkie Et'Ada, daedra pochodzą od Anui-Ela (za wyjątkiem Sheogoratha) który razem z Sithisem kolei był z dzieckiem nakładania się dwóch sił: Anu i Padomaya[4]. W mitach często można zauważyć tendencję określania daedr jako padomaicznych – związanych ze zmianą, a aedr jako anuicznych – związanych z porządkiem[14]. Jednak brakuje jakiegokolwiek pokrycia tych określeń z rzeczywistością, jako że większość aedr utożsamia zmiany, a najbardziej związanym z porządkiem pierwotnym duchem jest daedroth Jyggalag[15]. Najprawdopodobniej wynika to z folklorystycznego podziału świata na światło i ciemność, gdzie daedra przedstawiane są jako demony utożsamiane z ciemnością[16].

W rzeczywistości w bardziej szczegółowych mitach daedra wydzielone są z reszty pierwotnych duchów na bazie ich wyboru nie uczestniczenia w procesie tworzenia Mundus. Przez to posiadają swą całą oryginalną moc jaką posiadali przy ich stworzeniu, oznacza to iż w odróżnieniu od aedr są one czysto nieśmiertelne[4].

Forma Edytuj

Cielesne formy daedr są bardzo różnorodne od postaci humanoidalnych przez zwierzęce po roślinne[17]. Praktycznie każda forma istoty żywej zamieszkującej Otchłań jest daedrothem, a same światy zawieszone w Otchłani są ciałami najpotężniejszych daedr, Daedrycznych Książąt[18]. Jest to analogiczne do równie różnorodnych form przybieranych przez ehlnofey i planetarnych ciał aedr w Mundus. Różnica zachodzi pod względem formy animusa, tam gdzie ehlnofey i aedra posiadają dusze, daedra mają ślad. O ile dusze w chwili śmierci zostają trwale odseparowane od świata materialnego, ślady udają się do Pustki[19] gdzie obtaczają się w chaotycznej creatii[20] i są przyzywane przez członków ich klanów z powrotem do Otchłani[15].

Daedra w innych płaszczyznach Edytuj

Mundus Edytuj

Potężne daedra, takie jak Daedryczni Książęta czy Demiksiążęta, potrafią same rzucać swój cień w Mundus, z zastrzeżeniem że nie wchodzą doń z zamiarem inwazji, jako że wtedy smocze ognie zabronią im dostępu do płaszczyzny śmiertelnej. Jednak mniejszy daedroth ma niemałe trudności z przedostaniem się jeśli nie użyczono mu w tym pomocy, najdogodniejszym dlań sposobem jest wejście za przychylnością swego Księcia, jednak drugą opcją jest przyzwanie daedrotha przez śmiertelnego maga, jednak wówczas działa na niego pełna moc bariery, uniemożliwiając mu działać wbrew woli przywoływacza[21]. Jest to w opinii daedr bardzo upokarzające przeżycie, jako że kontrolują je istoty niższego rzędu[22]. Mimo to taki pakt jest łatwo złamać, darowując coś daedrothowi, w tym momencie jest on uwolniony od działań bariery[23].

Aetherius Edytuj

Daedra nie mają znanego problemu z przemieszczaniem się do tej płaszczyzny rzeczywistości[24].

Pustka Edytuj

Po zniszczeniu materialnego ciała, daedra udają się do Pustki, skąd po jakimś czasie wracają z nowymi ciałami. Z ich relacji Pustka jest jedyną rzeczą jakiej się boją[19].

Rodzaje daedr Edytuj

Daedryczni Książęta Edytuj

Najpotężniejsze z daedr są nazywani Daedrycznymi Książętami i są w stanie wytwarzać światy w Otchłani będące rozszerzeniem ich ciał i jaźni[18]. Daedryczni Książęta jednak nie muszą być oryginalnie Daedrami, do tego typu należą Meridia[25], Malacath[26] i Sheogorath[27]. Mimo to podobnie jak i inne daedra zamieszkują Otchłań, a sami ich poddani są zaliczeni w poczet daedra. Ponadto działa na nich bariera narzucona przez Aedry na Mundus[15]. Wskazuje to na to, że czynnikiem kwalifikującym istotę jako daedrotha jest zwykła nieprzynależność do innych ras Et'Ada.

Pomniejsze daedra Edytuj

Galeria Edytuj

Zobacz też Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 O OtchłaniMorian Zenas
  2. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Arena SupermundusImperial Geographical Society, 3E 432
  3. The Elder Scrolls: Arena
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Monomit
  5. Amulet KrólówWenegrus Monhana
  6. Aedry i daedry
  7. The Elder Scrolls II: Daggerfall
  8. Nazwa ruin „Ald Daedroth
  9. Monolog Mankara Camorana z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  10. Wersja Prawdziwej natury orków w języku angielskim
  11. Wersja 36 Lekcji Viveka, Kazanie 1 w języku angielskim
  12. 36 Lekcji Viveka, Kazanie 2
  13. 36 Lekcji Viveka, Kazanie 28
  14. Anuada dla dzieci
  15. 15,0 15,1 15,2 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  16. The Light and the DarkIrek Unterge
  17. The Elder Scrolls IV: Oblivion
  18. 18,0 18,1 Zadanie „Kres Ładu” z gry The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
  19. 19,0 19,1 Duch Daedr
  20. Chaotic Creatia: The Azure PlasmDoctor Rhythandius
  21. Najmroczniejsza Ciemność
  22. I was Summoned by a Mortal Kynval Zzedenkathik of Clan Deathbringer
  23. Tragedia w czerni
  24. Zadanie „Journey to Aetherius” z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall
  25. Exegesis of Merid-NundaPhrastus of Elinhir
  26. Prawdziwa natura orków
  27. Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor z Cesarskiej Akademii

Nawigacja Edytuj

Rasy
Ludzie AkaviriAl-gemhaAl-haredAtmoranBretonCesarskiGeHorwalliKeptuKetKothringiNedeNordOrmaRedgardYerpest
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantGrahlGreat TurtleImgaJaszczurowiecKa Po' TunKhajiitLilmothiitLudzie-ptakiMinotaurSloadTang MoTsaesci
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyHistMagna GeSmokWiła
Pozostałe HarpiaKamalLamiaMedusa
Inne rodzaje istot rozumnych
Nieumarli DraugrDuchLiczWampir