Fandom

Elder Scrolls Wiki

Chimer

12 425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Almalexia.jpg

Almalexia - jako jeden z Chimerów

Chimerowie (znani też jako Złote Elfy) - byli jedną z ras Merów (elfów), wywodzących się od Altmerów z Wysp Summerset. Na skutek migracji i różnic natury religijnej opuścili swą doczesną ojczyznę i prowadzeni przez proroka Velotha osiedli w krainie Dwemereth którą sami nazywali Resdayną (dzisiejsze Morrowind). Na terenie Resdayny Chimerowie nie utworzyli własnego państwa pozostając w rozsypce na plemiona i prowadzili koczowniczy tryb życia. Zmieniło się to po wojnach z nordami kiedy chimerowie zjednoczyli się ze swymi krewniakami Dwemerami i powstało królestwo Resdayny. W tedy też część chimerów zmieniła swój sposób życia na osiadły a system plemienny zamienili na system podziału Wielkich Rodów oraz monarchie parlamentarną na czele której stali król Chimerów oraz król Dwemerów oraz Pierwsza Rada. Cześć plemion chimerów zachowała tradycje przodków i ewoluowała w Popielnych. Na skutek Wojny Pierwszej Rady i ich konsekwencji Auzura ukarała całą rasę chimerów zamieniając ich w Dunmerów.

Geneza powstania Edytuj

Chimerowie wywodzą się od Altmerów, tak jak wszystkie rasy Merów (elfów). Pierwotnie zamieszkiwali Wysp Summerset. Chimerowie w pewnym monecie zaczęli mocno różnić się od swych krewniaków, prócz cech wyglądu (chimerowie mieli złotą skórę) różniły ich kwestie natury religijnej. Lider chimerów prorok Veloth uczył pierwotnych chimerów odróżniać Daedry "dobre" od daedr "złych", w ten sposób powstał pierwszy panteon chimerów różniący się znacząco od typowego panteonu altmerów którzy czcili głównie Aedry, po za tym chimerowie bardzo czcili kult przodków których uważali za swych duchowy przewodników, różnili się także stosunkiem do jednej wyjątkowej aedry Lorkhana (którego altmerowie nie znosili. Z czasie chimerowie czyli coraz bardziej swą odrębność i inność w stosunku do altmerów. Prorok Veloth przepowiedział chimerom ziemie obiecaną, nową ojczyznę. Tak więc chimerowie wyruszyli "z ojczyzny ich przodków na południowym-zachodzie".

Historia Edytuj

Prorok Veloth i przybycie do ziemi obiecanej Edytuj

Prorok Veloth poprowadził chimerów do krainy na dalekim leżącej na północno - wschodnim krańcu Tamriel. Kraina obfitowała w różnoraką roślinność, masy pastwisk i terenów łowieckich, co dla chimerów rzeczywiście było ziemią obiecaną. Kraina ta zwana była Dwemereth i była zamieszkała przez krewniaków chimerów niezwykle rozwiniętą technologicznie rasę Dwemerów którzy stworzyli potężne państwo na północnym zachodzie na Czerwonej Górze. Wobec tego chimerowie osiedli na południ a krainę do której przybyli zaczęli nazywać Veloth, niedługo jednak ogólnie krainę zaczęto nazywać Resdayną.

Chimerowie jako lud całkowicie teraz odrębny od altmerów wykształcił swą własną kulturę i zwyczaje. Chimerowie nie stworzyli wzorem swym wszystkich krewniaków stałego państwa, zamiast tego chimerowie podzielili się na plemiona i rozproszyli się po całym obszarze. Chimerskie plemiona prowadziły koczowniczy tryb życia, podróżując ze swymi stadami i dobytkiem z miejsca na miejsce. Nie raz zdarzało się że chimerskie plemiona toczyły ze sobą konflikty w walce o władze i dominacje.

Chimerowie nie byli również w dobrych stosunkach ze swymi krewnymi dwemerami. Ta niezwykle rozwinięta rasa merów nie była zadowolona z obecności dosyć dzikich cały czas walczących ze sobą plemion chimerskich. Z kolei chimerowie zazdrościli dwemerą potęgi oraz ich niesamowitych osiągnięć przede wszystkim w dziedzinie magi zaklinania. Z drugiej strony najistotniejszym problemem byli sprawy wyznaniowe. Chimerowie jako bardzo pobożny i oddany naród, był skonfliktowany z ateistycznymi dwemerami, który otwarcie wyśmiewali kulty sąsiadów.

Powstanie Pierwszej Rady Edytuj

Po wielu plemiona chimerów toczyły ze sobą walki i rywalizacje, w końcu jeden z wodzów chimerskich bardzo nowatorski Nerevar Indoril, lord Ródu Indoril, postanowił zjednoczyć wszystkich chimerów. W owym okresie pomiędzy plemionami chimerskie zaczynały się poważne rozłamy w tym systemie, wielu chimerów wolał osiadły tryb życia i uprawę ziemi, z kolei pozostali pozostający przy zwyczajach swych przodków pozostali w organizacji plemiennej, tak to wyodrębnili się z grupy chimerów, Popielni którzy zachowali tradycje przodków, takie jak mieszkanie z jurtach, koczowniczy tryb życia, czczenie przodków oraz system plemienny. Nerevar zdawał sobie sprawę że potrzebuje zjednoczenia wszystkich chimerów. Tak więc Indoril udał się do dwemerowych zaklinaczy i zamówił u nich pierścień Księżyc-i-Gwiazda. Dawał on właścicielowi ogromny dar do przekonywania. Tak właśnie z tym pierścieniem Nerevar ruszył jednoczyć chimerów. Dzięki pomocy pierścienia, swych doradców (Viveka, żony Almalexii, Sotha Sil) udało mu się zjednoczyć wszystkich chimerów pod swymi rządami jako wielki Horator Chimerów. Stoją na czele wszystkich chimerów zastąpił system plemion w na nowy system rządów, monarchie parlamentarną. Od tej pory wszyscy chimerowie mieli być skupieni wśród Wielkich Rodów (które ewoluowały z pierwotnych pleniom chimerysjskich), każdy z wielkich rodów miał mieć swego reprezentanta w Pierwszej Radzie, która miała razem z królem chimerów Nerevarem rządzić Resadyną. Nerevr pomimo zdecydowanego poparcia dla osiadłego trybu życia, nigdy nie zaniedbał tradycji przodków. Dzięki temu udało mu się zyskać posłuch wśród Popielnych, na czele których staną jako wielki chan, dzięki temu plemiona popielnych dołączyły do Pierwszej Rady na takich samych warunkach jak osiedli chimerowie, z którymi mieli być równi. Tak oto chimerowie zjednoczyli się w jedne silne państwo. I równorzędnego sąsiada dla dwemerów.

Wojny nordycko - chimeryjskie - dwemerskie i ostateczne zjednoczenie Resdayny Edytuj

Niedługo po zjednoczeniu chimerów na Resdayne najechała potężna armia nordów ze Skyrim na czele której stał Jurgen Wiatrowładny, w owym czasie Pierwsze Cesarstwa nordów prowadziło ekspansje w kierunku sąsiadów. Chimerowie stanęli na przeciw wroga, podobnie jak dwemerowie. Jednak obie strony walczyły osobno i nie mogły zyskać przewagi na najeźdźca. Tak więc dawni przeciwnicy zdali sobie sprawę że tylko zjednoczone siły merów będą mogły wyprzeć ludzi z ich krainy. Dwemerowie pod wodzą króla Dunmaka Pół-Orka zawarli sojusz z chimerami pod wodzą Nerevara.

Zjednoczone siły chmeryjsko - dwemerskie stanęły na przeciw ogromnej armii nordów w 416 roku PE. Tak więc w wyniku wielkiej pierwszej bitwy pod Czerwoną Górą potężna armia nordów została pokona. Po zwycięstwie pod Górą sojusznicy wyparli pozostałych w krainie nordów aż w końcu uwolnili swą ojczyznę.

Po tym zwycięstwie chimerowie i dwemerowie postanowili pozostać w sojuszu. Dwemerowie wobec czego dołączyli do Pierwszej Rady jako siódmy Dwemerski Ród. Król Dunmak Pół - Ork dołączył do rady i razem ze swym przyjacielem Nervarem Indorilem zostali wspólnymi królami Resdayny, dwemerowie zamieszkiwali regiony północno - zachodnie a chimerowie wschodnio - południowe. Sojusz pomiędzy obiema frakcjami był bardzo korzystny co zaowocowało rozwojem i rozkwitem krainy. Tym oto sposobem Resdayny została ostatecznie zjednoczona.

Wielu z pośród doradców Nerevara jednak nie chciała sojuszu z dwmerami, i namawiała Indorila do ataku na dwemerów. Nerevar jednak ceniący sobie przyjaźń z Dunmakiem nie chciał o tym słyszeć

Edytuj

Bitwa o Czerwoną Górę Edytuj

Przyjaciel Nerevara Voryn Dagoth zdołał odkryć klucz do potęgi Dwemerów. Było to serce martwego boga Lorkhana. Dwemerowie mieli zamiar zbudować własnego boga. Gdy Voryn powiadomił o tym Nerevara ten zwątpił w tak poważne zarzuty i spotkał się z Dunmakiem, który je odrzucił. Nerevar po tym doznał w Holymayan objawienia od Azury. Gdy okazało się, że Voryn mówił prawdę Nerevar razem z armią ruszył pod Czerwoną Górę i zażądał od Dwemerów wyrzeczenia się Serca Lorkhana. Dwemerowie w zamian zażądali, aby Chimerowie wyrzekli się wiary w Daedry. Obie strony nie zdołały dojść do kompromisu więc doszło do bitwy, którą Chimerowie wygrali dzięki tajemniczemu i niewyjaśnionemu do dziś zniknięciu Dwemerów.

Trójca Edytuj

Jedna z historii mówi, że po wygranej bitwie Nerevar nakazał Vorynowi pilnować narzędzi służących do używania Serca Lorkhana, a on sam ruszył spotkać się ze swoimi doradcami. Byli nimi jego żona Almalexia, Sotha Sil i Vivek. Kiedy Nerevar chciał przywołać Azurę jego towarzysze w tej chwili zabili go. Następnie zabili oni Voryna, który znał już sekret narzędzi. Spiskowcy stali się po tym istotami boskimi, które Chimerowie zaczęli czcić zapominając o Daedrach. Azura rozgniewana tym rzuciła na Chimerów klątwę zmieniając ich w Dunmerów o czarnej skórze i czerwonych jak ogień Czerwonej Góry oczach.

Kultura Edytuj

Chimerowie byli rasą Merów (elfów), byli długowieczni, charakterystyczną ich cechą wyróżniająca ich od ich krewniaków była złota skóra, przez co byli nazywani złotymi elfami.

Chimerowie byli bardzo rozwinięci kulturalnie i religijnie. Mieli swój własny panteon któremu oddawali cześć, i którym prym wiodła Azura. Po za tym plemiona chimerów kultywowali swych przodków, zwyczajem było znoszenie zbiorowych mogił i mumifikowanie zwłok (dopiero dunmerowie zaczęli kremować swych zmarłych). Wiele wskazuje że duchy i kult przodków miał wielkie znaczenie w społecznościach chimerów.

Pierwotnie chimerowie byli podzieleni na zwaśnione pomiędzy sobą klany i plemiona, jednak w czasie jednoczenia chimerów podzielili się oni na dwa rodzaje, chimerów osiadłych skopionych wołku Wielkich Rodów, i tradycyjnych chimerów, którzy zachowali swe tradycje plemienne, ci chimerowie wyewoluowali w Popielnych.
Rasy
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantImgaKhajiitLilmothiitSload
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Akaviri Ka Po' TunKamalSmokTang MoTsaesci
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyMagna Ge
Pozostałe CentaurGargulecGrahlHarpiaHistJaszczuroczłekLamiaMeduzaMinotaurTrollNereidaNimfaWielki ŻółwWiła

Więcej w Fandom

Losowa wiki