Fandom

Elder Scrolls Wiki

Bosmer

12 661stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Udostępnij
Bosmerowie – mieszkańcy Puszczy Valen. Odrzucając cywilizowane, luksusowe życie, żyją w dziczy wśród natury, drzew, zwierząt. Ich główne miasta znajdują się na gigantycznych chodzących drzewach, które wędrują po ich ziemiach. Dekorują swe ciała, by przypominać swe leśne otoczenie. Z tego powodu wielu postrzega ich jako barbarzyńców. Pomimo swej niesławy są znani z wielkiej zwinności i szybkości. Ich gibkość dobrze im służy w jakichkolwiek czynach mających coś wspólnego z kradzieżą. Wielu jest powszechnie szanowanymi łucznikami z racji wrodzonej umiejętności posługiwania się łukiem.

Leśne Elfy to barbarzyńscy mieszkańcy Zachodniej Puszczy Valen należący do różnych klanów. Nazywa się ich Leśnymi Elfami, Bosmerami lub Ludźmi Żywicy. "Żywica" sugeruje dziką witalność i młodocianą energię Leśnych Elfów, kontrastując z ich bardziej surowymi kuzynami, Altmerami i Dunmerami. W aldmerskim języku "bos" znaczy "las", a "mer" znaczy "lud", więc "Bosmer" można tłumaczyć na "Leśny Lud".

Według Elder Scrolls Online "Ask Us Anything" Forum, elfy wszystkich trzech rodzajów (Bosmer, Dunmer, Altmer) żyją około dwa lub trzy razy dłużej niż pozostałe rasy {ludzie, Orkowie, Khajiitci, Argonianie). Elf mający 200 lat jest stary, elf mający 300 lat jest bardzo stary. Ktokolwiek jest starszy, przedłużył swe życie przy użyciu potężnej magii.

Wygląd Edytuj

Bosmer (Skyrim).png

Przykładowy wygląd Bosmerów w The Elder Scrolls V: Skyrim

Bosmerowie są jedną z najmniejszych ras w Tamriel. Mają skórę w kolorach od jasnobrązowego przez brąz po jasnozielony. Biologicznie, są kuzynami Mrocznych Elfów i Elfów Wysokiego Rodu. Leśne Elfy mają mniej szlachetne pochodzenie niż Altmerowie, ale dobrze zaadoptowali się w Tamriel. Gdy Ayleidzi uciekli z Cyrodiil, przyłączyli się do Bosmerów w odosobnieniu, aż w końcu zostali całkiem zasymilowani przez Leśne Elfy. To zapewne bardzo wpłynęło na biologię współczesnych Bosmerów.

Historia Edytuj

Prowincja Puszczy Valen została zajęta jako dzika prowincja Drugiego Cesarstwa i jej geografia jest opisana tylko częściowo w kilku cesarskich pracach naukowych. Bosmerowie żyją w wielu różnych miastach. Jednak dzięki Zielonemu Paktowi nie zbudowali żadnego z nich sami. Leśne Elfy zezwoliły na budowę paru dróg przez Drugie Cesarstwo, ale zaniedbują je, ponieważ Bosmerowie nie potrzebują dróg do łatwego poruszania się w najgęstszym lesie; te drogi by już zarosły, gdyby nie thalmorskie Elfy Wysokiego Rodu, które naprawiły i poszerzyły je dla szybkiego przemieszczania się ich wojsk do i z wybrzeża.

Początki Edytuj

Pisma opisują osiadanie Bosmerów na wybrzeżach Puszczy Valen w inny sposób niż większość historycznych zapisów. Mówią, że Bosmerowie (lub Aldmerowie/Altmerowie) w tamtym czasie chcieli być wolni od powszechnego stylu życia na Alinorze (czyli Wyspach Summerset) i zamiast tego chcieli żyć w prostocie w lesie i z tego powodu opuścili dom z własnej woli. Jednak artykuły na temat lore i księgi w grach opisują lądowanie Aldmerów/Altmerów na wybrzeżach prowincji w starożytnych czasach i zostawienie tam części swych ludzi żeby mieć więzi z kontynentem Tamriel na wypadek gdyby byli w potrzebie (to by wyjaśniało rzekomy pakt zawiązany przez nich w dawnych czasach, który dał Thalmorowi prawo anektowania Puszczy Valen i początek odrodzenia Trzeciego Aldmerskiego Dominium).

Pierwsza Era Edytuj

Pierwsza Era rozpoczęła się, gdy Król Eplear, Bosmer i założyciel Dynastii Camoran, rozpoczął swe rządy. Wkrótce po tym początku, Bosmerowie zaczęli się zmieniać, by dopasować się do warunków lasu, w którym żyli. W zamian za opiekę Y'ffre, Leśnego Boga (albo jednego ze starych przodków-bóstw, albo aspektu właściwego panteonu), przysięgli nigdy nie zabijać, niszczyć czy jeść jakiejkolwiek roślinności w swej nowej ojczyźnie. Jest to znane jako Zielony Pakt. Zjednoczenie Bosmerów powinno być uznane samo w sobie za militarną zaletę; Eplear zdołał zjednoczyć odmienne grupy w zjednoczoną grupę. W 1E 340 Dynastia Camoran stworzyła pakt handlowy ze zbuntowanymi ludźmi (byłymi niewolnikami) z Zakonu Alessii. Byli zmuszeni anulować to w 1E 369, gdy jeden z Dzikich Łowów zabił króla Borgasa ze Skyrim, który planował wypowiedzenie wojny Bosmerom. Puszcza Valen zdołała utrzymać swoją niepodległość przez większość Pierwszej Ery. Tylko w 1E 2714 po bezlitosnych działaniach wojennych połączonych sił Cyrodiilian i Colovian, których efekt podwoiła Plaga Thraska, Dynastia Camoran została włączona do Cesarstwa Remanów. Reman wtedy zagwarantował brak agresji ze strony Puszczy Valen wobec Drugiego Cesarstwa wznosząc miasta Falinesti, Silvenar, Haven, Archen,Elden Root i Woodhearth, zmieniając lokalne punkty handlowe w całkowicie rozbudowane i wyposażone mocarstwa. Falinesti dziś uważa się za stolicę Bosmerów; poprzednia stolica jest nieznana.

Druga Era Edytuj

Po upadku Drugiego Cesarstwa w 2E 430 Camoranie spróbowali zjednoczyć się po raz kolejny. Jednak byli już zbyt różni kulturowo. Rozpoczęli wtedy wojnę między sobą, z Khajiitami na wschodzie i Colovianami na północy. Nie byli zjednoczeni, więc nie stawili oporu Maormerom, którzy wdzierali się na ich ziemie raz po raz.

Osiedla ludzkie Edytuj

Większość ludzkich placówek zbudowanych w czasach Drugiego Cesarstwa opuszczono podczas Interregnum i zostały zamieszkane przez takie rasy jak Centaury, Orkowie i Imga; rasy te dzielą lasy z plemionami Bosmerów. Ludzie w większości nauczyli się nie naruszać lasów Puszczy Valen. Niegdyś Bosmerowie byli zależni od corocznych karawan z Zachodniej Colovii, ale teraz zależą w pełni od floty Pierwszego Aldmerskiego Dominium w przypadku czegokolwiek, czego potrzebują spoza swej prowincji (dokładnie jest tak od 2E 864).

Przez krótki czas Coloviańskie armie posiadały Bosmerskich łuczników, na przykład w Wojnie o Rihad w 2E 862. Byli jednak bardzo niezdyscyplinowani i zbyt skłonni do dezercji by mogli być szczególnie użyteczni. Bosmerowie są świetni w skradaniu się i jeden z ich najsłynniejszych poematów, Meh Ayledion, dosłownie oznacza Tysiąc Zalet Ukrywania Się. Wiadomo, że brali udział w Wojnie o Czerwony Diament u boku Hammerfell, Wysp Summerset, Elsweyr, Czarnych Mokradeł i Skyrim; choć nie jest dokładnie zapisane po której stronie walczyli, prawdopodobnie pomogli Cesarzowi Cephorusowi Septim I. Wojna nie dotknęła Puszczy Valen.

Aldmerskie Dominium Edytuj

Puszcza Valen stała się też częścią Drugiego Aldmerskiego Dominium, koalicji Altmerów i Bosmerów, uważanej wtedy za najbardziej stabilne imperium w Tamriel. Aldmerskie Dominium panowało w prowincji, aż rozbiły je armie Tibera Septim.

Trzecia Era Edytuj

Po podbiciu Puszczy Valen, Tiber Septim mądrze zdecydował się pozwolić Bosmerom zachować niektóre symbole ich niepodległości, żeby ograniczyć konflikty. Tak więc zgodzili się na stworzenie lokalnych przywódców i pozostanie Camorańskich Królów.

Camorański Uzurpator Edytuj

Znany także jako Haymon Camoran i Camoran Król-Jeleń, Camorański Uzurpator rozpoczął swe śmiercionośne ataki na Puszczę Valen w 3E 249. Dwa lata później, w 3E 251, Camorański Uzurpator podbił już całą Puszczę Valen i rozpoczął swój brzemienny w skutki marsz na północ aż ostatecznie został pokonany w Bitwie Ognistych Fal przez Barona Othroka z Dwynnen w 3E 267.

Wojna Pięcioletnia Edytuj

Wojna Pięcioletnia, trwająca od 3E 395 do 3E 399, była poważnym konfliktem między Elsweyr a Puszczą Valen.

Inne zmiany Edytuj

Pod koniec Trzeciej Ery (w 3E 432) w Puszczy Valen zachodziły znaczące zmiany. Znów widziano Dziki Łów po raz pierwszy "od 500 lat".[1] "Chodzące Miasto" Falinesti zapuściło korzenie po raz pierwszy w znanej historii[2] i pojawił się Bosmerski prorok, Zwiastun[3], głoszący że Leśny Bóg Y'ffre powraca z nowymi darami dla swego ulubionego ludu. Jeszcze nie wiadomo, czy to osobne wydarzenia, czy znaki jakiejś wielkiej nadchodzącej zmiany.[4]

Czwarta Era Edytuj

Starając się odtworzyć poprzednie inkarnacje Aldmerskiego Dominium, Thalmor rozszerzył swą moc o prowincje Puszczy Valen, Elsweyr i nieco o Cyrodiil i Hammerfell. Po połączeniu Puszczy Valen i Wysp Summerset w Trzecie Aldmerskie Dominium rozpoczęto politykę zwiększania Aldmerskich wpływów na Tamriel kosztem Trzeciego Cesarstwa. Aldmerskie Dominium rozszerzyło się o Elsweyr, przyłączając khajiickie królestwa Anequiny i Pelletyny jako państwa zależne od Dominium. Ten krok przykuł uwagę Trzeciego Cesarstwa, co rozpoczęło rywalizację pomiędzy Dominium a Cesarstwem. Po podpisaniu Konkordatu Bieli i Złota Trzecie Aldmerskie Domiunium zyskało prestiż i potęgę, jakiej Merowie nie posiadali od czasu Drugiego Aldmerskiego Dominium, pokonanego przez Tibera Septim w ostatnich latach Drugiej Ery. Pewne swojej możliwości rozkazywania Trzeciemu Cesarstwu dalej rozszerza swoje wpływy w kolejnych prowincjach Tamriel, w tym ojczyźnie Nordów, Skyrim. Odnowiło też stosunki dyplomatyczne z Trzecim Cesarstwem, chociaż nadal było z nim w stanie zimnej wojny. W tych czasach Thalmor zdaje się postrzegać Leśne Elfy jako rasowo niższe, gdyż wspomniano, że przeprowadza regularne czystki.

Nie wiadomo, co większość Bosmerów myśli o Wojnie Domowej w Skyrim. Malborn, Bosmerski kontakt w zadaniu Immunitet Dyplomatyczny, nienawidzi Thalmoru ponieważ Thalmor zabił jego rodzinę.[5]

Religia Edytuj

Główna religia w Puszczy Valen to religia Leśnych Bogów i Czci Przodków. Według legendy Bosmerowie byli świadkami śmierci Yffre, pierwszego Ehlnofey jaki umarł. Gdy odszedł, jego energie życiowe uformowały Kość Ziemi, prawo natury, by ograniczyć pewne aspekty świata. Kość Ziemi Yffre ograniczyła zdolność istot do zmiany swej formy i natury, przedtem mogły zmieniać je jak chciały. Jednak Bosmerowie, będąc świadkami tworzenia się Kości Ziemi, nauczyli się jak manipulować nią by ominąć jej restrykcje. Najbardziej godnym uwagi wykorzystaniem tej umiejętności jest Dziki Łów, rytuał znany tylko szamanom z Puszczy Valen, mający chronić ojczyznę Leśnych Elfów przed agresją i wykonywany tradycyjnie pod koniec każdej ery.

Bóstwa Edytuj

  • Lista bóstw wyznawanych przez Bosmerów znajduje się na stronie Panteon Bosmerów.

Mit o stworzeniu Bosmerów Edytuj

Khajiicka opowieść, Słowa Ahnissi, być może wyjaśnia jak zostali stworzeni lub powstali Bosmerowie. Część opowieści, która mówi o Leśnych Elfach, brzmi tak:

"Jednak Y'ffer usłyszał Pierwszą Tajemnicę i zakradł się za Azurah. A Y'ffer nie rozumiał tajemnic i powiedział Nirni o sztuczce Azurah. Nirni sprawiła więc, że pustynie były rozgrzane, a piaski gryzące. I Nirni sprawiła, że lasy były podmokłe i wypełnione truciznami. I Nirni podziękowała Y'fferowi i pozwoliła mu też zmieniać ludzi. A Y'ffer nie miał subtelnej mądrości Azurah, więc Y'ffer zawsze robił z leśnych ludzi Elfy, a nigdy zwierzęta. I Y'ffer nazwał ich Bosmerami. I od tego momentu nie byli już w tym samym miocie, co Khajiici.

A ponieważ Y'ffer nie rozumiał tajemnic, wykrzyczał Pierwszą Tajemnicę we wszystkich niebach w swoim ostatnim tchnieniu, by wszystkie dzieci Fadomai mogły przejść przez Kratę. Jednak Azurah w swojej mądrości zatkała uszy gniewnego Ahnurra i hałaśliwego Lorkhaja, by tylko oni nie usłyszeli słowa."

Zielony Pakt Edytuj

Zielony Pakt to przysięga Bosmerów wobec jednego z ich bóstw, Y'ffre. Pakt ten zakazuje im spożywania jedzenia pochodzenia roślinnego oraz niszczenia roślin, budowania z drewna pochodzącego z Puszczy Valen, itd. Miał on wielki wpływ na kulturę Leśnych Elfów.

Umiejętności rasowe w grach Edytuj

  • Informacje nt. umiejętności rasowych znajdują się na stronie Rasy

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: High Rock
  5. Dialog z Delphine

Nawigacja Edytuj

Rasy
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantImgaKhajiitLilmothiitSload
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Akaviri Ka Po' TunKamalSmokTang MoTsaesci
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyMagna Ge
Pozostałe CentaurGargulecGrahlHarpiaHistJaszczuroczłekLamiaMeduzaMinotaurTrollNereidaNimfaWielki ŻółwWiła

Więcej w Fandom

Losowa wiki