Fandom

Elder Scrolls Wiki

Biała Grań

12 821stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze3 Udostępnij
Biała Grań (ang. Whiterun; w Smoczym Języku Ahrolsedovah, czyli Wzgórze-Smoków) – centralne i największe miasto oraz stolica włości Biała Grań w Skyrim. Jarlem tego miasta jest Balgruuf Większy (W posiadaniu Gromowładnych Vignar Siwo-Włosy). Miasto otacza wiele farm, które stanowią znaczną częścią dochodów miasta. Obok miasta znajdują się liczne wieże: koło jednej z nich toczy się walka ze smokiem Mirmulnirem.

Historia Edytuj

Biała Grań została założona w centrum Skyrim, na równinach przez Jeeka Rzekę, kapitana Jorrvaskr po odkryciu Niebiańskiej Kuźni. Obecnie jest dużym miastem, stanowiącym centrum handlu w Skyrim.

Nad miastem góruje potężna forteca, Smocza Przystań, którą według legend zbudował Olaf Jedno-Oki, aby uwięzić swojego wroga, smoka Numineksa po pojedynku na Thu'um. Jego głowa po dziś dzień zdobi Wielką Salę.

Miasto jest ważnym punktem strategicznym w Skyrim, dlatego i Cesarstwo jak i Gromowładni chcieliby mieć je po swojej stronie. Jednak jarl Balgruuf Większy trzyma się na uboczu konfliktu.

Dzielnice Edytuj

Miasto podzielone jest na trzy dzielnice ustawione rzędami.

  • Pierwsza - Dzielnica Polna, leżąca najbliżej otaczających ją pól, jest tam dużo gospód, karczm, domów i sklepów w których można nabyć ubranie, zbroje, artykuły spożywcze i broń.
  • Następną w kolejności - Dzielnica Wiatru to cześć mieszkalna większości obywateli.
  • Dzielnica Chmur stanowi zaś placówkę władzy miasta czyli Smoczą Przystań.

Klany Edytuj

W mieście można wyróżnić dwa klany: Siwo-Włosych oraz Dzieci-Wojny. Początkowo klany żyły ze sobą w zgodzie i między ich członkami panowały przyjacielskie relacje. Jednak wraz z wybuchem wojny domowej w Skyrim ich poglądy poróżniły się. Siwo-Włosi, pozostając wiernym ich norskiemu dziedzictwu i pochodzeniu, śmiało opowiadają się za zbuntowanymi Gromowładnymi, Dziecięta-Wojny zaś, jako bogaci właściciele większości lokalnych włości, pozostają wierni Trzeciemu Cesarstwu. Nienawiść pomiędzy oboma klanami stale narasta, co w najgorszym wypadku może doprowadzić do otwartego konfliktu pomiędzy nimi.

Ważne miejsca Edytuj

Smocza Przystań Edytuj

Piękny i monumentalny pałac wznoszący się ponad innymi budynkami miasta. Według legendy został on zbudowany z rozkazu ówczesnego najwyższego króla, Olafa Jedno-Okiego i stanowił on loch dla smoka Numineksa, którego Olaf pokonał podczas swych krwawych wojaży. Obecnie Smocza Przystań pełni funkcje zamku dla jarla i jego tanów, oraz lokalnego więzienia dla przestępców.

Jorrvaskr Edytuj

Jorrvaskr jest najstarszym budynkiem Białej Grani i równocześnie siedzibą legendarnej grupy norskich wojowników - Towarzyszy. Wyglądem przypomina wywróconą do góry dnem łódź. Składa się z dwóch poziomów: parteru, którego centrum stanowi stół biesiadny, oraz piwnicy, w której znajdują się kwartery i sypialnie. Na zewnątrz budynku natomiast znajdziemy taras oraz miejsce do treningu walki na miecze.

Niebiańska Kuźnia Edytuj

Zgodnie z wierzeniami mieszkańców Białej Grani - Niebiańska Kuźnia jest najstarszą i najlepszą kuźnią w całym Skyrim. Stanowi ona własność Eorlunda Siwo-Włosego, kowala wykuwającego oręż i pancerz dla Towarzyszy. Pod kuźnią ukryte jest tajne miejsce spotkań Kregu - czyli elity Towarzyszy będących wilkołakami.

Rynek Edytuj

Głównym ośrodkiem handlu Białej Grani jest rynek położony w centralnej części miasta. Mieści się przy nim karczma "Pod Choragwianą Klaczą" prowadzona przez barmankę Huldę, dwa sklepy: "Kocioł Arkadii" i "Sklep Wielobranżowy Belethora" oraz pomniejsze dwa stragany z żywnością. Inne warte uwagi sklepy, a nie położone przy rynku to "U Amazonki" i "Pijany Łowca" - oba zaopatrujące nas w broń.

Świątynia Kynaret Edytuj

Miejsce kultu bogini natury Kynaret, którym opiekuje się kapłanka Danica Piękno-Wiosny. Ważnym jego elementem jest Zielonnik - drzewo symbolizujące obfitą płodność upraw rolników Białej Grani. W obliczu wojny pomiędzy oddziałami Legionu, a Gromowładnymi świątynia stała się kliniką dla rannych żołnierzy.

Wietrzny Domek Edytuj

Posiadłość, którą za cenę 5000 szt. złota może nabyć gracz. Składa się ona z dwóch pięter (2 sypialnie, salon i laboratorium alchemiczne) i jest miejscem odpoczynku dla naszego huskarla - Lydii.

Osoby Edytuj

Dziecięta Wojny Edytuj

Alfhild Dziecię-Wojny
Bergritte Dziecię-Wojny
Idolaf Dziecię-Wojny
Jon Dziecię-Wojny
Lars Dziecię-Wojny
Olfird Dziecię-Wojny

Siwo Włosi Edytuj

Avulstein Siwo-Włosy
Eorlund Siwo-Włosy
Fralia Siwo-Włosa
Olfina Siwo-Włosa
Thorald Siwo-Włosy
Vignar Siwo-Włosy

Towarzysze Edytuj

Aela
Athis
Brill
Farkas
Kodlak Białowłosy
Njada Kamiennoręka
Ria
Skjor
Torvar
Vignar Siwo-Włosy
Vilkas

Smocza Przystań Edytuj

Farengar Tajemny-Płomień
Irileth
Balgruuf Większy
Proventus Avenicci
Lydia

Towarzysze podróży Edytuj

Jenassa
Utgerd Nieugięta
Lydia

Kupcy Edytuj

Adrianne Avenicci
Arkadia
Belethor
Carlotta Valentia
Eorlund Siwo-Włosy
Farengar Tajemny-Płomień
Fralia Siwo-Włosa
Ulfbert Niedźwiedź-Wojny

Kapłani Edytuj

Akolita Jenssen
Andurs
Danica Piękno-Wiosny
Heimskr

Inni Edytuj

Ahlam
Amren
Anoriath
Braith
Brenuin
Komendant Caius
Dagny
Elrindir
Eimar
Fianna
Frothar
Gerda
Hrongar
Hulda
Lilith Dziewicze-Krosno
Maurice Jondrelle
Mikael
Mila Valentia
Nazeem
Nelkir
Niedołężna Olava
Ranny żołnierz
Saadia
Saffir
Schorowany rolnik
Severio Pelagia
Sigurd
Sinmir
Skulvar Rękojeść-Szabli
Tilma Wynędzniała
Ysolda

Ciekawostki Edytuj

  • Zielonnik, święte drzewo bogini Kynaret obumiera z niewiadomych przyczyn. Drzewo to jest najważniejszym punktem turystycznym w Białej Grani. Jego obumarcie spowodowało to, że do miasta przybywa znacznie mniej turystów i pielgrzymów.
  • Biała Grań jest prawdopodobnie odwzorowaniem Edoras z Władcy Pierścienia, świadczą o tym podobieństwa geograficzne i architektoniczne.
  • W mieście mieszka iluzjonistka, która potrafi zaglądać w przyszłość - Niedołężna Olava.
  • Tylko w tym mieście w komnacie grobowej pojawiają się szkielety.
  • Biała Grań jest jedną z najbogatszych dzielnic w Skyrim, dzięki centralnemu położeniu.
  • Mieszkańcy są głównie zwolennikami rządów Cesarza jednak jest też jedna rodzina, która się im sprzeciwia.
  • W Białej Grani jest wiele potencjalnych partnerek z którymi można się ożenić: Ysolda, Aela, Ria, Njada Kamiennoręka, oraz huskarl Lydia.
  • Mieszkańcy Białej Grani są z pewnością najdumniejszymi obywatelami swego miasta w całym Skyrim.
  • Pod mostem prowadzącym do Smoczej Przystani pływa szkielet.

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki