Fandom

Elder Scrolls Wiki

Atmora

12 387stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Atmora (ehl.Starsza Puszcza) – mroźny, skuty lodem kontynent, położony na północ od Tamriel. Oba kontynenty oddziela Morze Upiorów. Wedle tradycji przodkowie Nordów przybyli do Tamriel z Atmory w pradawnych czasach pod wodzą Ysgramora. Ich celem było wymordowanie Śnieżnych Elfów oraz pomszczenie zabitych w Skyrim swoich krewniaków. Przez następne stulecia opuszczali Atmorę prawdopodobnie z powodu oziębiania się klimatu lub jak napisano w Pieśniach Powrotu: "Ysgramor ryknął tak głośno, że jego głos było słychać aż na odległych, chłodnych i zielonych brzegach Atmory dając tym samym znak przodkom, że czas przemierzyć morza". Obecnie kontynent jest skuty lodem i niezamieszkały.

Klimat Edytuj

Klimat na Atmorze jest bardzo nieprzyjazny. Jest to lodowa pustynia z niewielkimi oznakami życia, bez śladów ludzkiej obecności, lecz gdy była jeszcze zamieszkana przez Nordów była zielonym kontynentem. Wedle raportów statków podróżujących po Morzu Upiorów, brzegi Atmory są skute lodem, przez co nie można tam dotrzeć.

Historia Edytuj

Pierwotnie Atmora była miejscem dosyć przyjaznym i urodzajnym. Ludzka rasa zamieszkująca kontynent znana była jako Atmoranie[1][2]. Przez cały okres Ery Meretycznej mieszkali na Atmorze, wiele jednak wskazuje na to, że podróżowali i napadali na brzegi Skyrim, prawdopodobnie osiedlali się, handlowali lub rabowali, na przykład szukając lepszego życia na Tamriel. W później Erze Meretycznej, Atmora stała się bardzo ludna, ale również zaczął się na niej pogarszać klimat. Z niewyjaśnionych przyczyn na Atmorze wybuchła wojna domowa. Chcąc uciec przed wojną wojownik imieniem Ysgramor, wypłynął razem z synami i innymi uciekinierami i przybył do brzegów północno - wschodniego Skyrim. Tam też zostało założone pierwsze osiedle Nordów, ludzi w bardzo dużym stopniu będących potomkami Atmoran. Przybysze założyli miasto Saarthal[3][4]. Początkowo żyli w pokoju z otaczającymi ich Śnieżnymi Elfami. Jednak kiedy Nordowie odkryli Oko Magnusa i obawiając się go chcieli je ukryć, elfy dowiedziały się o Oku i zapragnęli go dla siebie, dlatego najechali Saarthal. W czasie tak zwanej Nocy Łez, merowie wymordowali niemal wszystkich nordów z Atmory, przeżył jedynie Ysgramor i jego dwaj synowie, z którymi uciekł z powrotem do Atmory.

Kiedy przybyli do Atmory okazało się, że wojna domowa się skończyła i w krainie znów panuje pokój. Ysgramor opowiedział rodakom o podstępie i okrucieństwu elfów. Zebrał wołku siebie Pięćsetkę Towarzyszy i powrócił do Skyrim rozpoczynając wielką rzeź Śnieżnych Elfów. Odzyskano i odbudowano Saarthal, a zniewolonym elfom nakazano budowę Wichrowego Tronu. Ysgramor po udanym powrocie został pierwszym Najwyższy Królem Skyrim. Skyrim pierwotnie stało się kolonią Atmory. Pogarszający się klimat, niedostatek żywności i niepokoje społeczne zachęcały Atmoran do przenoszenia się na bardziej przychylne ziemie Skyrim.

Kultura Edytuj

Z całą pewnością można przypuszczać że obecna kultura Nordów, to ta sama kultura co ludzi z Atmory. Coraz zimniejsza Atmora sprawiła, że jej mieszkańcy stali się silni i wytrzymali. Ponieważ żywności było coraz mniej Atmoranie byli zmuszeni poszukiwać nowych źródeł żywności i innych zasobów na innych kontynentach, przez to stali się dobrymi żeglarzami, podróżnikami oraz handlarzami.

Starożytna architektura Nordów, szczególnie takie miejsca jak Saarthal, są z całą pewnością odzwierciedleniem miast w Atmorze. Także system polityczny w Skyrim, podział na włości, jarlów i Najwyższego Króla może być wzorowany na Atmorze.

Na Atmorze szczególnym kultem darzono zwierzęta, wierząc że są one awatarami bogów; szczególnie mocno czczono smoki.

Przypisy Edytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Skyrim
  2. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Other Lands
  3. Przed nastaniem Ery Człowieka
  4. Pocket Guide to the Empire, First Edition: Skyrim

Nawigacja Edytuj

Lądy
Kontynenty AkavirAldmerisAtmoraLygTamrielYokuda
Wyspy AlinorArtaeumAuridonBalfieraBetoniaCathnoqueyCesarska WyspaCesparEsronietEyeveaGorneGrzęda KhenarthiHerneOlenveldPyandoneaRoscreaSestresSilatarSolstheimStirkStros M'kaiThrasWyspa Chłodnej SkałyWyspa NawałnicVvardenfellVandorYnesleaŁańcuch

Więcej w Fandom

Losowa wiki