FANDOM

Anu (znany również jako Bóg Wszechrzeczy) - jedna z dwóch pierwotnych sił związana ze stworzeniem Aurbis.[1] Anu jest równą i przeciwstawną siłą do swojego odpowiednika - Padomaya. Często uważa się, że istnieje on wewnątrz wszystkich rzeczy, stanowi uosobienie porządku, bezruchu i światła.[2][3] Według niektórych, w szczególności zwolenników Padomaya, Anu była tylko statyczną siłą niezdolną do świadomości, osobowości, intencji czy woli, przedstawianą jako niezmienne statyczne światło, które się nie zmienia.[4]

Historia Edytuj

Anu nie jest ani Aedrą, ani Daedrą. Bóg Wszechrzeczy przyczynił się do stworzenia obu tych grup razem ze swoim młodszym "bratem" Padomayem. W "Anunadzie w parafrazie" stwierdza się, że kiedy powstali Anu i Padomay pojawiając się w Pustce, rozpoczął się Czas. Przemierzali oni Pustkę, zaś ze wzajemnego oddziaływania Światła i Ciemności powstała Nir. Nir pokochała Anu, zaś Padomay oddalił się w rozgoryczeniu. Nir wkrótce stała się brzemienna - wtedy pojawił się Padomay, który wyznał swoją miłość do Niru. Został odtrącony, a on ze złości pobił Nir, w obronie której stanął Anu, dzięki czemu po stoczonej walce strącił Padomaya poza czas. Nir urodziła Stworzenie, lecz wkrótce zmarła od ran. Anu z żalu ukrył się na słońcu i zasnął.

Po wielu wiekach Padomay mógł powrócić do Czasu. Ujrzał wtedy Stworzenie i znienawidził je. Machnięciem miecza roztrzaskał Dwanaście Światów. Anu zbudził się i ponownie stoczył walkę z Padomayem, i tym razem wychodząc z niej zwycięsko. Uratował Dwanaście Światów łącząc ich pozostałości w jeden - Nirn, świat Tamriel. Wtedy też Padomay przeszył ostatnim uderzeniem pierś swojego brata, Anu zaś splótł się z Padomayem i pociągnął go za sobą na zawsze poza Czas.

Zgodnie z opisem, Duchy Pierwotne powstały, gdy została rozlana krew Anu i Padomaya. Ich zmieszana krew rzekomo stworzyła Aedry, podczas gdy krew Anu stała się Magna Ge, zaś krew Padomaya dała początek Daedrom. Jednakże autentyczność tego zdarzenia ciągle pozostaje dyskusyjna.

Według Aldmerów po starciu Anu i Padomaya, Anu urodził własną duszę, aby mógł zrozumieć siebie i być zdolnym do refleksji. Dusza ta znana była jako Anui-El, która z kolei stał się duszą wszystkich rzeczy. Jednakże, gdy Anu stworzył Anui-El, Padomay urodził swoją własną duszę, Sithisa, która reprezentowała wszystkie ograniczenia Anui-El. Anui-El następnie zauważył, że świat stworzony w ich konflikcie, Aurbis, był burzliwy i chaotyczny. W celu ustabilizowania Aurbis i dalszej refleksji, Anui-El urodził własną duszę w taki sam sposób, jak Anu przed nim. Dusza Anui-El znana była jako Auri-El i zaczęła nową siłę znaną jako czas. Czas pozwolił królestwu Aurbis zrozumieć swoje natury i ograniczenia. Et'Ada zrodzone z krwi w końcu zaczęły przybierać formy i imiona. W odpowiedzi na to działanie, Sithis zrodził własną duszę, Lorkhana, aby zniszczyć wszechświat, którego nienawidził.

Ciekawostki Edytuj

  • Anu jest imieniem iryjskiej bogini dostatku oraz mezopotamskiego Boga Nieba, ojca wszystkich bogów.
  • W starym języku nordyjskim słowo "Anu" oznacza "przodek" lub "praojciec".

Przypisy Edytuj

  1. Różne Wyznania...
  2. Monomit
  3. Anuada w parafrazie
  4. Sithis (książka) (Skyrim)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki