FANDOM

Aldmer (Pierwszy lud, Starszy lud) – pierwotna rasa Merów na Nirn. Aldmerowie, twierdzili że są bezpośrednimi potomkami Aedr. Współczesne rasy elfów pochodziły właśnie od Aldmerów, które rozprzestrzeniły się na Wyspy Summerset i na dużą część Tamriel.

Jako wspólny przodek wszystkich elfów na Tamriel, termin „Aldmeri” jest czasem używany w odniesieniu do merów jako całości.

Początki Edytuj

O ile ktokolwiek mógł to stwierdzić, Aldmerzy zniknęli jako odrębna rasa w czasach środkowej Ery Meretycznej. Altmerzy uważają się za najbardziej „czystych” potomków ich przodków, i starają się utrzymać tę czystość poprzez ostrożną eugenikę i nie mieszanie się z innymi rasami.

Historia Edytuj

Aldmerowie pochodzili od jednego z dwóch bezpośrednich potomków Ehlnofey (drudzy to proto-rasa ludzi). Niektóre źródła twierdzą, że Aldmerzy, a nie Starzy Ehlnofey, walczyli przeciwko Lorkhanowi w Wojnach Ehlnofey.

Aldmerowie według legend pochodzili z zaginionego kontynentu Aldmeris. Osiedlili się jednak na Wyspach Summerset oraz w części Tamriel w Erze Meretycznej, pozostawiając resztę Tamriel przodkom Khajiitów i Argonian. Uznaje się ich za pierwszych zaawansowanych technicznie mieszkańców Nirnu[1].

Inne grupy Aldmerów zaczęły eksplorować kontynent i osiedlać wybrzeża Tamriel, dzieląc się na wiele różnych odmian, na Altmerów, Ayleidów, Falmerów, Maormerów, Bosmerów, Chimerów (przodków Dunmerów) i Dwemerów. Bretoni wywodzą się od krzyżówek między rasą Nede zamieszkujące okoliczne ziemie, a elfim Klanem Direnni.

Kultura Edytuj

Większość informacji o kulturze Aldmerów pochodzi z wyeksploatowanych ruin na Wyspach Summerset i dzieł prywatnych kolekcjonerów wiedzy o Altmerach. Społeczeństwo Aldmerów było głównie rolnicze, z egalitarnym rządem.

Aldmerzy zdolni byli także do osiągnięć inżynieryjnych, ponieważ (,kopiując Adamantytowa Wieżę) zbudowali oni wiele Wież, które można zobaczyć na Tamriel.

Aldmerzy praktykowali religię kultu przodków, która z czasem zaczęła koncentrować się bardziej na najpotężniejszych z nich, szczególnym szacunkiem darzono Auriela, Trinimaca, Syrabane'a i Phynastera.

Znani Aldmerowie Edytuj

  • Topal Żeglarz – badacz, który podróżował przez stały ląd Tamriel.
  • Phynaster – bóg-bohater Aldmerów, który nauczył ich żyć setki lat.
  • Orgnum (dawniej) – Aldmer, który stał się Maormerem i znany jest teraz pod mianem króla Pyandonei. Mówi się, że jest nieśmiertelny, a wraz z upływem czasu staje się młodszy, a nie starszy.

Przypisy Edytuj

  1. Przed Erą Ludzi – autor Aicantar z Shimerene

Nawigacja Edytuj

Rasy
Ludzie AkaviriAl-gemhaAl-haredAtmoranBretonCesarskiGeHorwalliKeptuKetKothringiNedeNordOrmaRedgardYerpest
Zwierzokształtni ArgonianinDreughGigantGrahlGreat TurtleImgaJaszczurowiecKa Po' TunKhajiitLilmothiitLudzie-ptakiMinotaurSloadTang MoTsaesci
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyHistMagna GeSmokWiła
Pozostałe HarpiaKamalLamiaMedusa
Inne rodzaje istot rozumnych
Nieumarli DraugrDuchLiczWampir