FANDOM

Witraż Akatosha (Oblivion)

Witraż Akatosha z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

„Do AKATOSHA, którego Żerdź z Wieczności przyzwoliła Dzień.”

- 8 Inwokacji[1]

Akatosh, znany też jako Smoczy Bóg Czasu[2], Wielki Smok[3] – sztuczny Aedroth, bóg czasu i najważniejszy bóg z cesarskiego panteonu Dziewięciu Bóstw[2]. Jego kapłani nakazują słuchać się cesarza i bogów, wypełniać swe obowiązki i słuchać nakazów świętych oraz kapłanów[4][5]. Jego symbolem jest klepsydra[3][6].

Tradycje Edytuj

We wczesnym III w. 1E[7], Imga Marukh razem ze swoją Selektywą, po doznaniu objawienia bogini Alessi[8], objął władzę nad Cesarstwem Alezjańskim i wypowiedział świętą wojnę elfom. Zaplanował pozbyć się elfickiego boga, Auri-Ela, z, pozbawionych elfich skaz, skrawków tego bóstwa tworząc Akatosha[9][10], istotę której wiara przyćmiła ich wiarę[11][12]. W ustanowionej przez Alessię religii Ośmiu Bóstw, Auri-el[13] był przedstawiany w formie niejako splecionej z norskim bogiem[14] Alduinem, który nadał mu smoczy aspekt[2]. Jednak Marukh, pozbył się innych bogów, pozostawiając oczyszczonego z meretycznych tradycji Akatosha, który razem z boginią Alessią[9][10][11], stanowił jedność w dwóch osobach, ta monoteistyczna religia nazywała się Porządkiem Alezjańskim[15].

Wypowiedziana przez Marukha święta wojna w imieniu Alessii/Akatosha, wytrzebiła niemal całą rasę Ayleidów, którzy pod koniec rządów Alessi, byli jeszcze pełnoprawnymi obywatelami Cesarstwa[7], a po przejęciu władzy przez Marukha, zostali okrzyknięci diabłami i demonami[8]. Doprowadziła ona również, poprzez polowania na nie, do zmniejszenia liczebności i zezwierzęcenia Minotaurów, którzy byli jedną z niewielu ras, która zgodziła się przyłączyć do rebelii Alezjan i podobnie jak elfy cieszyli się oni obywatelstwem w Cesarstwie[16].

Po upadku Cesarstwa Alezjan, święty duch Alessi, Matki Smoków, objawił się królowi Hrolowi, który udał się na nią na pustkowie, gdzie został potem odnaleziony Reman I, wybrany potomek Alessi. Zbudował on Drugie Cesarstwo[13] i przywrócił, założoną przez Alessię, religię Ośmiu Bóstw, z Akatoshem na jej czele. Religia ta trwa do dziś nawet po upadku Drugiego Cesarstwa[17], będąc główną religią Trzeciego Cesarstwa[3].

Świątynie poświęcone smoczemu bóstwu noszą miana Chórnic Akatosha, a zakonem rycerskim jemu poświęconym są Zakon Godziny. W jego szkołach naucza się łucznictwa i jak walczyć mieczami, pływania, biegania i skradania, etyki i cwaniactwa, przemiany oraz zniszczenia, języka Smoków oraz Daedr. Kapłani Akatosha sprawują pieczę nad Smokami, które znajdują sanktuarium w świątyniach, gdzie nie będą ich nękać żądni sławy awanturnicy[3].

Możliwym źródłem imienia Akatosha jest, występujący w bretońskich legendach, Smok o imieniu, właśnie, Akatosh, w jednej z bardziej znanych legend związanych z młodocianymi przygodami Króla Edwarda i jego przybranego ojca Moraelyna Ra'athima. W niej to Akatosh jest przyjacielem Moraelyna i na jego to grzbiecie uratował młodego królewicza z zamku jego nienawidzącego go ojca[18]. Ponownie pojawia się w legendzie gdy bohaterowie docierają do założonego przez niego miasteczka leżącego na granicy Skyrim i Hammerfell, gdzie Smoki i ludzie żyją razem w harmonii[19]. Akatosh w tych historiach posiada dość zagadkową zdolność manipulacji swym kształtem i rozmiarem[18], oraz wspomina iż dla społeczności rolniczych położonych na południe od Skyrim, jest on traktowany w podobny sposób jak bóstwo[20].

Aedryczne artefakty Edytuj

Uriel Septim VII – intro (Oblivion)

Uriel Septim VII noszacy Amulet Królów z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

Zbroja Krzyżowca Edytuj

Nieznanym jest czy Akatosh stworzył albo kirys, albo nagolenniki stanowiące zbroję Pelinala Białorękiego, w której to pokonał Umarila Nieopierzonego podczas Rebelii Alezjańskej w 1E 243, a potem Rycerz Dziewięciu w 3E 433, odparł powrót tego pół-daedrotha[21].

Amulet Królów Edytuj

Podarowany Alessii przez Auri-Ela, Amulet Królów jest łączony w cesarskiej religii z Akatoshem, tak długo jak rozpalane są Smocze Ognie, przez potomka smoczej krwii Alessi, przy użyciu tego klejnotu, tak długo Mundus jest chronione mocą Akatosha przed inwazją daedrycznych sił[22].

W 3E 433, klejnot stopił się razem z Cesarzem Martinem Septimem w awatar Akatosha, który po pokonaniu Mehrunesa Dagona i odparciu jego wojsk z Mundus, przemienił się w posąg stojący w Cesarskim Mieście i teraz trwale cementując ochronę Akatosha nad światem śmiertelnym[6].

Galeria Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • W grze The Elder Scrolls V: Skyrim Alduin mówi, że jest pierworodnym Akatosha, sugerując, wbrew tradycji świata jakoby był młodszym niż Akatosh. Co więcej, w czasie gdy Akatosh się „rodził” Alduin znajdował się poza światem, więc nieprawdopodobnym jest by nawet wiedział o istnieniu tego młodego boga.

PrzypisyEdytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, First EditionImperial Geographical Society, 2E 864
  2. 2,0 2,1 2,2 Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  4. Dziesięć przykazań Dziewięciu Bóstw
  5. Falsehoods and Fallacies of the Eight
  6. 6,0 6,1 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  7. 7,0 7,1 Ostatni Król AyleidówHerminia Cinna
  8. 8,0 8,1 Oczyszczenie Katedry: Kroniki Świętych Braci Marukha, Tom IV
  9. 9,0 9,1 Vindication for the Dragon Break – Fervidius Tharn, Arch-Prelate of the Maruhkati Selective
  10. 10,0 10,1 The Exclusionary Mandates
  11. 11,0 11,1 The Illusion of Death
  12. The Library of Dusk: Rare Books
  13. 13,0 13,1 Remanada
  14. Shezarr i Dziewięć Bóstw – Faustillus Junius, Podkustosz Starożytnej Teologii i Paleonumerologii Biblioteki Cesarskiej
  15. Pocket Guide to the Empire, First Edition: CyrodiilImperial Geographical Society, 2E 864
  16. On Minotaurs˜ – Nonus Caprenius, Temporarily Unaffiliated Scholar of Imperial Antiquities
  17. The Elder Scrolls Adventures: Redguard
  18. 18,0 18,1 King Edward, Part I
  19. King Edward, Part XI
  20. King Edward, Part XII
  21. The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine
  22. Amulet KrólówWenengrus Monhona

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Auri-El/Alduin/AkatoshDibellaJhunal/JulianosKynareth/KyneLorkhan/Shor/ShezarrMaraMorihausNirniOghmaPhynasterStendarr/StuhnSyrabaneTrinimac/OrkeyXarxesXen/Tsun/ZenitharJephre
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
AriusBaan DarBandiDjenDugrodIusJhim SeiMaiMystaraNotorgoPrzeciwnikQ'OlwenRaenRiddle'TharSpringseedStrennerVigrylWilderkingWszechstwórca
Kosmiczne siły
AnuJa-Kha'jayPadomay
Yokudańscy bogowie