FANDOM

Gelebor (Skyrim)

Rycerz Paladyn Gelebor, jeden z ostałych w 4E 201 Falmerów

Śnieżny Elf oryginalnie zwani Falmerami[1] lub Lodowymi Elfami[2][3]. Zapomniana, nad wyraz rozwinięta oraz niemal kompletnie wymarła rasa elfów onegdaj zamieszkująca Skyrim. W wyniku wojny z Atmorananmi uciekającymi ze swej ojczyzny zostali całkowicie pokonani, a po inwazji, zostali wypędzeni przez najeźdźców[4], uciekli po schronienie do Dwemerów, którzy po początkowym przyjaznym nastawieniu, obrócili się przeciwko swym gościom zakuwając ich w kajdany niewolnictwa. Przez kilka setek lat przebywania pod ziemią, niewolnictwa u krasnoludów i bycia zmuszonym do jedzenia toksycznych grzybów, które je trwale oślepiły, elfy które udały się do podziemi stały się nędznymi, ślepymi i prymitywnymi stworzeniami[5][6].

Obecnie te cienie dumnej rasy, zwani przez nieprzemienionych Falmerów jako „Zdradzeni[6] zamieszkują jedynie podziemne regiony Skyrim i dawne Dwemerskie miasta[7].

Poza nimi na powierzchni przetrwało niewielu Falmerów, choć aż do końca Trzeciej Ery występowały Lodowe Plemiona lub Lodowcowe Plemiona[8], które składały się z barbarzynskich ale nie oślepionych Falmerów, ostatnim doniesieniem była grupka z Pełznącego Lodowca w Wysokiej Skale w 3E 397[9].

W 4E 201 odnalezieni zostali dwaj przedstawiciele oryginalnej rasy, Rycerz paladyn Gelebor i jego brat Arcykurator Vyrthur, oraz pięciu duchów zmarłych Falmerów.

Są oni niezwykle podobni do Altmerów, poza białą skórą i włosami[10].

Przynajmniej jeden ze Śnieżnych Elfów, które przetrwały i zachowały swą wysoką kulturę, Rycerz paladyn Gelebor, ze wstydem nie używa elfickiej nawy swego ludu, gdyż może się to źle skojarzyć ze Zdradzonymi[6].

Historia Edytuj

Pomimo tego, że większość historii tej cywilizacji została zagubiona, żyjący Śnieżny Elf o imieniu Gelebor ujawnił szczegóły dotyczące losu jego rasy. Wyjaśnia, że ​​byli kiedyś "dumną i religijną rasą", przed wojną z Atmoranami i późniejszym zniewoleniem przez Dwemerów. Śnieżne Elfy miały wspaniałe społeczeństwo, które niemal rywalizowało z Altmerami z Wysp Summerset. Śnieżne Elfy były również bardzo utalentowane jeśli chodzi o magię, co można zauważyć u Arcykuratora Vyrthura.

Lodowe PlemionaEdytuj

Gdy podczas 3E okoliczne Plemiona napadły posterunek w Gwieździe Zarannej, można było zaobserwować ich skóra była koloru błękitnego, może to oznaczać naturalną zmianę w pigmencie Lodowych Elfów lub ekstremalny przypadek barw wojennych[8].

W 3E 397 doniesienie o plemieniu zamieszkującym Pełznący Lodowiec, niestety prawdopodobnie zostało ono wytępione przez bohatera zwanego jako Ducha Niezgody, również charakteryzowało się podobnym błękitnym odcieniem skóry[9].

Zdradzeni Edytuj

Po latach spędzonych na jedzeniu toksycznych grzybów, niewolnicy Dwemerów przestawali przypominać pierwotne Śnieżne Elfy, ich skóra przybrała zgniłoróżowawy odcień, prawie całkowicie wyłysieli, nosy uległy recesji aż do kompletnego zaniku oraz co ważniejsze utracili swój wzrok. W wyniku ich uszy stały się większe niż w przypadku innych elfów, by mgły się orientować w środowisku za pomocą swego słuchu. Dziś ich twarz jest bardziej podobna do nietoperzy niż humanoida[7].

Ich pokurczona postawa sprawia że bardziej teraz przypominają już przedstawicieli Goblin-ken aniżeli elfów, co mogłoby być powodem dla którego mieszkańcy Solstheim czasami mylą ich z Rieklingami[11].

Powrót Edytuj

Istnieją spekulacje, że Falmerowie powrócą na ziemię i będą chciały ponownie odzyskać Skyrim od kiedy pojawiły się informacje o tym, że Falmerowie prowadzą zorganizowane ataki na bydło oraz uprawy rolnicze. Podczas przechodzenia wątku The Elder Scrolls V: Dawnguard spotykamy dwóch śnieżnych elfów – Gelebor po spotkaniu zrzeka się Łuku Auriela kiedy Dovahkiin zabija jego brata, który jego zdaniem powoli coraz bardziej staje się jednym z Falmerów. Uważa on, że nie należy już nazywać Śnieżnych Elfów Falmerami – to miano dla Zdradzonych, czyli przemienionych w agresywne bestie przez Dwemerów. Twierdzi jednak, że Falmerowie wykazują już przejawy powrotu ich inteligencji.

Religia Edytuj

W Pierwszej Erze elfy wznosiły pomniki obok swych domów poświęcone elfickim bogom, bogowie Śnieżnych Elfów byli tacy sami jak bogowie Aldmerów. Po zmianie w krwiożerczych Merów żyjących w podziemiach wielu kapłanów świątyń wznoszonych na cześć bogom zostało zabitych przez ich najazdy.

Według Rycerza paladyna Gelebora czcili oni następujących bogów:

Charakterystyka Edytuj

Falmerowie posiadali niegdyś bardzo zaawansowaną cywilizację, rywalizującą potęgą z Altmerami z Wysp Summerset. Ich kultura była wyjątkowo nacechowana religijnie gdzie głównym bogiem był Auri-El, Aldmerski bóg czasu, czczony przez Śnieżne Elfy głównie jako bóg Słońca. i tworzyli majestatyczne budowle na jego cześć, z których znana jest tylko jedna, w Zapomnianej Dolinie,w Skyrim.

Przez lata egzystencji pod ziemią, niewoli i pracy u Dwemerów, przebywania w ciemnościach, żywienia się mchami i podziemnymi grzybami sprawiły, że niegdyś dumna rasa Śnieżnych Elfów stała się spaczona. Śnieżne Elfy nie mogły już rozwijać swojej wiary i kultury, cały czas traciły świadomość i inteligencję. Z czasem zupełnie straciły inteligencje wyższą, stając się prymitywnymi istotami, myślącymi tylko o najważniejszych, uniwersalnych potrzebach, żywiącymi nienawiść do świata i żyjących na zewnątrz istot.

Mimo to Falmerowie zachowali niektóre przebłyski swojej dawnej inteligencji oraz zmysłu konstruktorskiego; potrafią używać magii oraz tworzyć bardzo groźne trucizny Po za tym potrafią wyrabiać bronie, zbroje i narzędzia, oraz budować sobie domy i posłania, choć są one bardzo prymitywne.

Falmerowie, jako stworzenia mieszkają pod ziemią, są całkowicie przystosowani do tych warunków. Dzięki Dwemerom, którzy zmuszali ich do jedzenia specjalnych grzybów, elfy straciły wzrok, jednak nadrabiają to niezwykle czułym słuchem i węchem. Są przygarbieni, a ich oczy wyglądają jakby były cały czas zakryte, ubierają się dosyć prymitywnie, w przepaski, a wojownicy w zbroje.

Galeria Edytuj

Zobacz też Edytuj

  • Po informacje o wiedzy z gier o Śnieżnych Elfach, zobacz artykuły z Dawnstar i Shadowkey.
  • Po informacje o wiedzy z gier o "Zdradzonych", potocznie znanych jako Falmerowie, zobacz artykuł z Skyrim.

PrzypisyEdytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, First Edition: Skyrim
  2. King Edward, Part X
  3. Zdradzeni
  4. Upadek Śnieżnego Księcia
  5. Falmerowie. Analiza
  6. 6,0 6,1 6,2 Dialog z Rycerzem Paladynem Geleborem z gry The Elder Scrolls V: Dawnguard
  7. 7,0 7,1 The Elder Scrolls V: Skyrim
  8. 8,0 8,1 The Elder Scrolls Travels: Dawnstar
  9. 9,0 9,1 The Elder Scrolls Travels: Shadowkey
  10. The Elder Scrolls V: Dawnguard
  11. The Elder Scrolls III: Bloodmoon

Nawigacja Edytuj

Rasy
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGigantGrahlImgaJaszczuroczłekKhajiitLilmothiitLudzie-ptakiMinotaurSloadTrollWielki Żółw
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Faerie Błędny ognikChochlikChonusGheateusIllyadiNephrineNereidaNixadSygriaSylphim
Akaviri Ka Po' TunKamalSmokTang MoTsaesci
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyMagna Ge
Pozostałe CentaurGargulecHarpiaHistLamiaMeduzaNimfaWiła